VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

VISUOMENĖ

2024.07.18. Kaip nuotykis su ,,Boeing“ patvirtino naują kryptį aviacinėje technikoje Dariaus ir Girėno skrydžio per Atlantą 91 metinėms

 

Inž. Viktoras Jokubaitis

,,Savo valdovę pasirinkau gamtą - visų mokytojų mokytoją.“

 Leonardas da Vinčis

Parašyti tokiu, pretenzingu, pavadinimu straipsnį paskatino aerodinaminių treniruoklių patentavimas, konstravimas, tyrimai ir kitos aplinkybės, kurias pabandysiu toliau pateikti.

Dar sovietų laikais, SSSR Valstybiniame išradimų ir atradimų komitete buvo bandyta patentuoti skraidančio aparato idėją su plasnojančiomis plokštumomis. Kitos, aerodinaminio treniruoklio idėjos pripažinimas buvo sėkmingesnis, kai 1991.04.08. jau paminėtas komitetas, išdavė autorinį liudijimą Nr.1668986 išradimui ,,Įrenginys skraidančių aparatų su aerodinaminiais vairais taikymas įgūdžiams įgyti“. Vėliau tęsėsi  aerodinaminių treniruoklių patentavimas jau LR Valstybiniame patentų biure - išduoti patentai išradimams 1996.12.27. ,,Mokomasis autoplanas“ Nr.4803  ir 2015.10.26. ,,Aerodinaminis treniruoklis“ Nr.6221, kurio idėją, tais pačiais metais pateikus paraišką, Europos patento biuras referavo 38 Europos valstybėse. Verta pastebėti, kad šios, visiškai naujos aviacinės technikos konstrukcijų idėjos gali būti pritaikomos atkartoti gamtoje skriejančių sparnuočių judėjimo būsenas oro srautuose, tai yra ,,Įsibėgėjimas kylant, lėtėjimas leidžiantis“, ,,Balansavimas ant atramos“ ir ,,Kybojimas - skriejimas oro sraute“.

Įrenginys skraidančių aparatų su aerodinaminiais vairais įgūdžiams įgyti, autorinis liudijimas nr. 1668986

Mokomasis autoplanas, patento nr. 4803

 Aerodinaminis treniruoklis, patento nr. 6221

Atlikus patentavimo darbus bei pristačius juos aviacijos specialistams  suprasta, kad būtina sukurti šių idėjų veikiančius aparatus. Prieš dešimtmetį Klaipėdos mokslo ir technologijų parke ,,Technostarto“ programoje pateiktas aerodinaminio treniruoklio ,,Veloplanas“ prototipas. Idėja ir visa kūrybos eiga buvo paskelbta svetainėje ,,Youtube“. Tai galima pamatyti, įvedus  žodį ,,Veloplanas“ kur, viename iš daugelio, atsiliepimų buvo vaizdingai parodyti didžiulio keleivinio lainerio liemens svyravimai aukštyn-žemyn važiuoklės ašies atžvilgiu. Greičiausiai tai buvo nurašytas ,,Boeing“, kuris siejasi su šio straipsnio pavadinimu, o tokį keistą reiškinį lėmė, kito, netoliese buvusio ir pasiruošusio įsibėgėti lainerio, sukurtas oras srautas. Kuriant aerodinaminių treniruoklių prototipus be tokių judesių yra išbandomi posūkio ir pokrypio veiksmai, kurie galėtų būti naudotini net medicinoje žmogaus vestibuliarinio aparato treniravimui. Toliau tobulinant šias aviacines konstrukcijas vėl atsiranda patentuoti tinkamos idėjos su konstrukcinėmis, funkcinėmis, eksploatacinėmis, efektyvumo galimybėmis. Taip pat būtina pažymėti, kad konstravimo pradmenų ir balansavimo įgūdžių jau mokėsi keleto rajonų moksleiviai neformalaus švietimo būreliuose.                                                                                                                                           

     Ar Lietuva dar aviacinė valstybė? Toks klausimas iškyla apžvelgus pasaulio aviacijos istorijoje žinomus mūsų tautiečių išradėjus, konstruktorius, modeliuotojus, karo lakūnus, bandytojus, garsius sportininkų pasiekimus. Kaip atrodome šiandien, ar galima būtų atkurti prarastą  mūsų valstybės poziciją aviacijoje? Tikėtina, kad tokios naujovės galėtų paskatinti siekiant šio tikslo įgyvendinimui.

 

Atgal