Švietimas ir mokslas
06 04. Mokslo vystymas Lietuvoje
Kazimieras Ragulskis
18-20 amžiais mokslai vystėsi pagal diferencijavimo principus, o 20 amžiaus pabaigoje – pagal integravimo principus tarp atskirų mokslo šakų. Didžiulių fundamentinių ir taikomųjų mokslų pasiekimų rezultate sukurti nauji ir išvystyti žinomi metodai bei priemonės tapo artimos daugeliui mokslo sričių ir tuo priverčia skirtingas mokslo sritis suartėti, integruotis.
Vis spartėjantis mokslo vystymasis bei inovacijų kūrimas paskatina žmones kūrybai. Kartais neturėdami mokslinės kvalifikacijos, bet valdydami valstybines lėšas arba turėdami savų, žmonės ima simuliuoti mokslą arba inovacijų vystymą. Čia pasaulyje yra daug pavyzdžių. Ne išimtis ir pas mus, vieni norėjo Lietuvoje steigti Rusijos automobilių gamyklos ZIL filialą, kiti Lietuvoje kurti ir gaminti traktorius. Atsirado mėgėjų vystyti kosmonautiką Lietuvoje: pradžioje kurti mažus palydovus. Užsienio kosmonautikos specialistai pasakė, kad reikia rimtų darbų, o kosmosą teršti netinka. Dabar žemės orbitoje apart natūralių skrieja daug dirbtinų objektų, kurie yra šiukšlės ir dedamos pastangos jas pašalinti. Lietuva per maža valstybė, kad imtųsi gigantiškų pagal savo mastelį darbų moksle bei gamyboje. Talentingi mokslininkai visada sugebės rasti savo veiklai naudingą darbą Lietuvai.
Lietuvos globalūs mokslai
Globalinio tipo mokslai Lietuvos sąlygomis yra tie, kurie apima beveik visą Valstybės veiklą bei piliečių interesus. Prie tokių mokslo sričių tiktų priskirti lituanistiką, žmonių sveikatingumą, informacines sistemas su dinamika, mokslo žvaigždžių ugdymą.
Talentingi ir žymūs mokslininkai sukuria mokslo kryptis. Tas kryptis galima išplėsti remiantis valstybinėmis instancijomis su ekspertų palaikymu.
1. Lituanistikos mokslai yra piliečių, lietuvių tautos ir Lietuvos valstybės pagrindas. Plačiąja prasme lituanistikos mokslas apima lietuvių kalbą, istoriją, archeologiją, kultūros paveldą, valstybės vietos nustatymą besivystančiame globalizacijos pasaulyje. Kyla daugybė prieštaravimų moralės, tautų maišymosi, žalingų įpročių ir kitokių požiūrių klausimais. Pavyzdžiui, vienas Lietuvos pilietis norėjo vesti svetimtautę: kad tai būtų galima įgyvendinti sprendė net tos valstybės parlamentas ar galima leisti tekėti jų pilietei – merginai už lietuvio. Tai pavyzdys, kaip valstybė siekia išsaugoti savo tautą nuo susinaikinimo.
Didelės valstybės analogiškų tematikų tyrimui skiria dideles pastangas, kurios viršija mažos valstybės lėšas dešimtimis ar net šimtais kartų. Kai kurios didelės valstybės stengiasi su agresyvumu plėstis horizontaliai, o mažos vertikaliai. Todėl agresyvesnių valstybių spaudimus mažoms valstybėms atlaikyti sunku.
Be abejo reikia skirti valstybės ir jos piliečių patriotų juodintojus nuo sveikos ir teisingos kritikos.
Tampabūtina esminiai stiprinti tyrimus lituanistikos srityje, skirti nepalyginamai daugiau lėšų bei plačiau pritraukti globalius tyrimų metodus, informacines technologijas ir technines priemones.
2. Žmonių sveikatingumo mokslas, tai žmonių fizinės, intelektualinės ir dvasinės sveikatos ugdymas. Reikia dėti pastangas tobulinti žmonių gyvenimą, užtikrinti sveiką gyvenseną, gerą psichologiją, įvairiapusišką talentų atskleidimą, apsaugoti žmones nuo žalingų įpročių (moralinių iškrypėlių, alkoholio, nikotino, narkotikų) bei žalingų “gydytojų” apsišaukėlių.
Yra pagrindo manyti, kad panaudojant virpesius ir bangas žmonių sveikatinimo srityje bei taikant informacines technologijas, galima sukurti šioje srityje stiprią mokslinę kryptį Lietuvoje.
3. Informacinių technologijų ir dinaminių sistemų mokslai, kurie remiasi fundamentinių mokslų ir skaičiavimo technikos pasiekimais, žaibiškai plinta visur bei tampa galingu pagalbininku visose žmogaus veiklos srityse nuo tiksliųjų ir technikos mokslų iki humanitarinių, socialinių, menų mokslų. Žmonija vis plečia savo veiklą į visas puses erdvėje, išmatavimuose, techninių – biologinių sistemų ir kitose sąveikos srityse.
Minėti bendro pobūdžio tyrimų rezultatai turi padėti vystytis globaliems Lietuvos mokslams ir formuotis kitoms mokslo kryptims.
4. Žvaigždžių ugdymas
Labai svarbią reikšmę šiandieninėje visuomenėje vaidina talentingi mokytojai altruistai, kurie sugeba surasti talentus ir jų atsiskleidimui sudaryti tinkamas galimybes. Iš daugybės mokytojų taip kaip visur gyvenime, tame tarpe ir mokinių, yra tik keletas procentų ypač talentingų. Be abejo tam turi pasitarnauti ir aplinka, pavyzdžiui Lietuvoje gerėjant švietimui bei pragyvenimo sąlygoms vis daugiau susidaro galimybių atsiskleisti talentams bei iš jų kai kuriems išaugti iki pasaulinio lygio žvaigždžių. Čia pirmiausia tenka paminėti sporto, meno, muzikos, kai kuriuos verslo atstovus. Čia gelbsti ir tai, kad sporto žvaigždės ir jų ugdytojai – treneriai yra skatinami premijomis. Kol kas daugybė talentų lieka neatskleistų, bet visuotinis pakilimas šį trūkumą po truputį likviduoja.
Žvaigždžių reikšmė yra labai svarbi, būtent: pakelia valstybės žmonių nuotaiką, aktyvumą, ugdo patriotizmą; sukuria galimybes intensyvesniam naujų talentų atsiskleidimui bei žvaigždžių atsiradimui; kelia valstybės reikšmę, autoritetą. Viena žvaigždė yra vertingesnė už šimtus vidutinybių.
Didžiuliai rezervai suklestėti talentams yra mokslo srityje.
Lietuvoje reikia imtis ryžtingų priemonių mokslo talentų ugdymui. Ypač talentingiems altruistinio tipo mokslininkams reikia sudaryti pagal galimybes kuo geresnes sąlygas vystyti tyrimus, suteikiant būtiną biudžetinį finansavimą bei darbo sąlygas. Iš jų mokinių reikia laukti mokslo pasaulinių žvaigždžių. Tam yra galimybės, bet kartu ir trūkumai: egoistai mokytojai bijo, kad jo mokinys nepraspjautų jį patį, tas pats su egoistais mokiniais, kurie bijo savo mokytojo šešėlio. Per didelio procento dabar ruošiamų disertacijų moksliniais vadovais yra skiriami per silpni mokslininkai, taipogi per daug yra ginama silpnų disertacijų. Tikslinga integruoti arba bent suartinti atskiras mokslo kryptis pagal atitinkamus profilius. Svarbu centralizuoti unikalią bei brangią mokslinę aparatūrą, kad ją būtų galima kuo efektyviau panaudoti tyrimų darbuose. Daug yra galimybių mokslinio darbo efektyvumui padidinti ir išugdyti pasaulinio lygio mokslo žvaigždes.
Deja šiuo metu yra nemažai mokslo institutų, centrų ir laboratorijų, remiamų valstybinėmis lėšomis (finansavimu, materialinėmis vertybėmis), kurie neruošia mokslo talentų, žvaigždžių ir beveik neneša praktinės naudos Lietuvai.
Lietuvos lokalūs mokslai
Lietuvos gamtos ištekliai (galimos iškasenos, žemė, vanduo, miškai, oras), žemės ūkis, keliai, transportas, pramonė, energetika ir kita yra reikalingi tyrimų bei inovacijų.
Investicijos ir inovacijos yra aktualios šalies sėkmingai veiklai.
Reikia kuo daugiau pritraukti investicijų ir įgyvendinti inovacijų, smarkiai plėsti vidutinį pagal pragyvenimą žmonių sluoksnį. Aišku vien Lietuvos mokslininkų sukurtomis inovacijomis galima užpildyti tik nedidelę dalį pramonės. Tačiau mokslo darbuotojai gali ir privalo daug prisidėti prie perspektyvių inovacijų, sukurtų užsienyje, įgyvendinimo pas mus.
Svarbu kuo sparčiau įgyvendinti Lietuvoje reikšmingas pasaulyje sukurtas inovacijas, svarbias Lietuvai. Pavyzdžiui, jau sukurtas gelžbetoninių bei plieninių konstrukcijų pakaitalas, kuris yra ekonomiškai labai efektyvus.
Galima pateikti kitą pavyzdį. Užsienyje sukurtos technologijos medžiagų, kaip buitinių ir kitokių atliekų, durpių, sapropelio perdirbimui į skystį, dujas arba miltelius. Jos tampa naudingos energetikoje, ekologinių trašų gamyboje ir kitur.
Kelių hektarų žemę intensyviai išnaudojant, pavyzdžiui auginant sraiges, sliekus, žuvis, žvėrelius, grybus, kai kuriuos augalus, gaunamas geras pelningumas. Čia galima panaudoti ypatingai daug žmonių, apjungiant juos ne kolūkinio tipo, o koperacijos pagrindais. Palyginus su pramone, čia reikalingos daug mažesnės investicijos. Tai sudaro galimybę sparčiai išauginti vidurinį pagal pragyvenimą žmonių sluoksnį, apsaugoti žmones nuo emigracijos.
Dėlto yra tikslinga ES gaunamas lėšas skirti ne turtingųjų turtinimui, o neturtingų rėmimui, kad išauginti kuo gausesnį vidutinio pragyvenimo lygio žmonių kiekį.
Pasaulyje yra aibė galimybių lengvomis sąlygomis gauti investicijas ir kreditus. Čia vystytina anhidridų išgavimas ir gamyba, cemento ir aukštos kokybės stiklo gamyba, giluminio uosto statyba, geležinkelių ir kelių transporto tobulinimas, išvogtų – privatizuotų gamyklų esamų tuščių pastatų panaudojimas naujai gamybos veiklai ir aibė kitų projektų. Lietuvai yra galimybės greit tapti ypač progresyvia valstybe, ir tai bus mobilizuojantis faktorius emigrantams grįžti namo.
Šiame procese mokslininkų uždavinys yra aktyvinti savo veiklą.
Išvada.
Aktualūs valstybei mokslai, kurių rezultatai panaudojami Lietuvoje ir duoda praktinį efektą. Tai valstybės arba atskirų valstybinių organizacijų finansuojami darbai. Visų tokių darbų tikslingumą bei jų atlikimo vertę turėtų nustatyti atliktos LMA bei LMT ekspertizės. Tai pakeltų tyrimų kokybę bei apsaugotų per finansavimus nuo galimų pinigų plovimų, mokslo laipsnių pirkimų.
Mokslo temoms vadovauti pirmoje eilėje reikia skirti pasaulyje vertinamus talentingus mokslininkus, kurie sugeba dirbti ir ugdo mokslo žvaigždes. Jie turi tarptautinį pripažinimą ir sugeba duoti naudą Lietuvai.
Mokslas, kuris finansuojamas privačių firmų lėšomis, yra aktualus ir jį reikia plėsti.
Atgal