VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

Kultūra, menas

2024.07.04. Mokytojo laisvė ir ugdymo kokybė

 

Darius Kuolys

Kultūros istorikas

 „Negali būti reformos be formos. Jei švietime neturime apibrėžtos formos, reformos tampa beprasmės.

<...>

Šiandien mokykloje prarandama teisė į pasaulėžiūrą. Turime gerbti pažiūrų laisvę ir ne pasaulėžiūros mokinius mokyti, bet mokyti pasaulėžiūrą formuotis. Vietoj griežtų ideologijų mokykloje turėtų būti daugiau idėjų. 

<...> 

Dabartinis mokytojo infantilinimas veda prie mokinių infantilinimo. Mokyklos suolas visada turėtų būti kietas. Negalime jo pakeisti sėdmaišiu. Negalime žadinti mokinių iliuzijos, kad tikrovė privalo prie tavęs prisitaikyti.

Naglis Kardelis

<...>

Vakarų mokyklos esmė – mokyti laisvės. Klasikinė mokykla – tai laisvas laikas, laisva erdvė. Tai pasirinkimų, minties galimybių erdvė. Jei nepamiršime mokyti laisvės, išmokysime ir kitų dalykų. Ir mokytojas, ir mokinys mokykloje turi turėti teisę klajoti, ieškoti tiesos. 

<...>

Šiandien mokykloje trūksta skulptūrinio, stereometrinio mąstymo, visapusiško dalykų matymo ir tyrinėjimo. Ekranai mus pratina visus dalykus matyti plokščius.

<...>

Turime priešintis ir instrumentiniam požiūriui į žmogų, ir tokiam pat požiūriui į ugdymo kokybę. „McDonald's“ restoranų mėsainis puikiai atitinka visus jam keliamus kokybės reikalavimus. Bet ar jis vertingas?

<...> 

Tik laisvas, kuriantis, biurokratų nemenkinamas mokytojas gali būti autoritetas mokiniams. Ir tik autoritetas gali kitus auginti“,

 

– dėstė šių metų Santaroje klasikines tiesas kolega Naglis Kardelis, Vilniaus universiteto profesorius ir Mokytojų Santaros narys. 

 

„Mokytojo laisvė ir ugdymo kokybė“ – toks buvo Naglio skaitytas pranešimas.

 

Atgal