Kultūra, menas
2024.07.04. Mokytojo laisvė ir ugdymo kokybė
Darius Kuolys
Kultūros istorikas
„Negali būti reformos be formos. Jei švietime neturime apibrėžtos formos, reformos tampa beprasmės.
<...>
Šiandien mokykloje prarandama teisė į pasaulėžiūrą. Turime gerbti pažiūrų laisvę ir ne pasaulėžiūros mokinius mokyti, bet mokyti pasaulėžiūrą formuotis. Vietoj griežtų ideologijų mokykloje turėtų būti daugiau idėjų.
<...>
Dabartinis mokytojo infantilinimas veda prie mokinių infantilinimo. Mokyklos suolas visada turėtų būti kietas. Negalime jo pakeisti sėdmaišiu. Negalime žadinti mokinių iliuzijos, kad tikrovė privalo prie tavęs prisitaikyti.
Naglis Kardelis
<...>
Vakarų mokyklos esmė – mokyti laisvės. Klasikinė mokykla – tai laisvas laikas, laisva erdvė. Tai pasirinkimų, minties galimybių erdvė. Jei nepamiršime mokyti laisvės, išmokysime ir kitų dalykų. Ir mokytojas, ir mokinys mokykloje turi turėti teisę klajoti, ieškoti tiesos.
<...>
Šiandien mokykloje trūksta skulptūrinio, stereometrinio mąstymo, visapusiško dalykų matymo ir tyrinėjimo. Ekranai mus pratina visus dalykus matyti plokščius.
<...>
Turime priešintis ir instrumentiniam požiūriui į žmogų, ir tokiam pat požiūriui į ugdymo kokybę. „McDonald's“ restoranų mėsainis puikiai atitinka visus jam keliamus kokybės reikalavimus. Bet ar jis vertingas?
<...>
Tik laisvas, kuriantis, biurokratų nemenkinamas mokytojas gali būti autoritetas mokiniams. Ir tik autoritetas gali kitus auginti“,
– dėstė šių metų Santaroje klasikines tiesas kolega Naglis Kardelis, Vilniaus universiteto profesorius ir Mokytojų Santaros narys.
„Mokytojo laisvė ir ugdymo kokybė“ – toks buvo Naglio skaitytas pranešimas.
Atgal