VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D.

Europos Sąjunga

07.23. Europos Komisija paskelbė Komunikatą dėl pasirengimo Jungtinės Karalystės išstojimui iš ES

2019 m., kovo 30 d., Jungtinė Karalystė išstos iš ES ir taps trečiąja šalimi. Tai turės poveikį piliečiams, įmonėms ir viešojo administravimo institucijoms tiek Jungtinėje Karalystėje, tiek Europos Sąjungoje. Šis poveikis bus įvairus: pradedant naujais patikrinimais prie ES išorės sienos su Jungtine Karalyste ir baigiant Jungtinės Karalystės išduotų licencijų, sertifikatų ir leidimų galiojimu, taip pat nevienodomis duomenų perdavimo taisyklėmis.

Liepos 19 d. Europos Komisija priėmė komunikatą, kuriame aprašoma, kaip šiuo metu rengiamasi visiems Jungtinės Karalystės išstojimo iš Europos Sąjungos padariniams.Visa Europos Sąjungos pirminė ir antrinė teisė Jungtinei Karalystei nebebus taikoma nuo 2019 m., kovo 30 d., 00.00 val. (Vidurio Europos laiku) (išstojimo dienos), jeigu ratifikuotame susitarime dėl išstojimo nebus nustatyta kita data arba Europos Vadovų Taryba, vadovaudamasi Europos Sąjungos sutarties 50 straipsnio 3 dalimi, susitarusi su Jungtine Karalyste, vieningai nenuspręs, kad Sutartys nebetaikomos nuo vėlesnės dienos. Tada Jungtinė Karalystė taps trečiąja šalimi.

Todėl suinteresuotieji subjektai, taip pat nacionalinės ir ES institucijos turi pasirengti dviem galimiems pagrindiniams scenarijams:

Jei susitarimas dėl išstojimo bus ratifikuotas dar prieš 2019 m. kovo 30 d., Jungtinei Karalystei ir jos teritorijoje ES teisė nebebus taikoma nuo 2021 m. sausio 1 d., t. y. pasibaigus 21 mėnesio pereinamajam laikotarpiui.

Jei susitarimas dėl išstojimo nebus ratifikuotas prieš 2019 m. kovo 30 d., pereinamojo laikotarpio nebus ir Jungtinei Karalystei ir jos teritorijoje ES teisė nebebus taikoma nuo 2019 m. kovo 30 d. Šis scenarijus vadinamas „baigties be sutarties“ arba „skardžio“ scenarijumi.

Nors ES deda milžiniškas pastangas, kad būtų pasiektas susitarimas, kuriuo būtų užtikrintas tvarkingas išstojimas, Jungtinės Karalystės pasitraukimas iš ES neabejotinai sukels trikdžių – pavyzdžiui, verslo tiekimo grandinėje, – neatsižvelgiant į tai, ar susitarimas bus pasiektas, ar ne. Kadangi dar nėra aišku, ar tą dieną susitarimas dėl išstojimo jau bus ratifikuotas arba kokia bus jo reikšmė, toliau atliekamas parengiamasis darbas siekiant užtikrinti, kad ES institucijos, valstybės narės ir privačiojo sektoriaus subjektai būtų pasirengę Jungtinės Karalystės išstojimui. Net jei susitarimas bus pasiektas, bet kokiu atveju išstojusi iš ES Jungtinė Karalystė praras valstybės narės statusą, todėl nebeturės tų pačių teisių kaip ir valstybės narės. Taigi pasirengti tam, kad Jungtinė Karalystė taps trečiąja šalimi, yra ypač svarbu net jei ES ir Jungtinės Karalystės susitarimas bus sudarytas. Tai reiškia, kad pasirengti Jungtinės Karalystės išstojimui iš ES yra ne tik ES institucijų atsakomybė. Tai bendras ES, nacionalinio ir regioninio lygmens subjektų, taip pat visų pirma ekonominės veiklos vykdytojų ir kitų privačiojo sektoriaus subjektų darbas – dabar kiekvienas turi intensyviau rengtis visiems scenarijams ir prisiimti atsakomybę už konkrečią savo situaciją.

Atsižvelgiant į praėjusį mėnesį posėdžiavusios Europos Vadovų Tarybos (50 straipsnis) prašymą suintensyvinti parengiamąjį darbą visais lygmenimis ir rengiantis visiems galimiems rezultatams, šiandienos komunikate valstybės narės ir privačiojo sektoriaus subjektai raginami stiprinti pasirengimą.

 

Atgal