VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

AKTUALU

2024.11.07. KANDIDATAMS (PARTIJOMS), DALYVAUJANTIEMS RINKIMUOSE IR IŠRINKTIEMS Į LR SEIMĄ NARIAMS 2024 M. (2)

 

Rinkėjų įpareigojimų sąrašą  parengė Lietuvos Bendruomenės Rinkėjų lūkesčių išreikštų daugkartiniuose kreipimosi- reikalavimuose  į LR Seimą pagrindu:

Vincentas Jasiulevičius, Valdymo sistemų  ekspertas, kont. tel. +370 61404676

Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad minimame teisiniam reguliavime yra nustatyta skirtingi reikalavimai skirtingų savivaldybių gyventojams, o tai prieštarauja Lietuvos Konstitucijos 29 str., kur garantuojam visiems asmenims lygios teisės prieš įstatymus, teismus ir kitas valstybines   institucijas bei pareigūnus. Todėl kelti skirtingus reikalavimus, kad kolektyvinį subjektą steigti tiek juridinį tiek nejuridinį turi būti nustatytos vienos teisės visiems gyventojams. Taip pat keliamas rinkimų komitetams reikalavimas, kad jų steigėjai būtų tik iš savivaldybėje deklaravusių gyvenamąją vietą gyventojų prieštarauja Konstitucijos 29 str. ir toje apimtyje, kai tokie reikalavimai nekeliami juridiniam asmeniui-politinei partijai, nes šie juridiniai asmenys gali būti registruoti savarankiškais politinės kampanijos dalyviais vietos savivaldos rinkimų apygardoje ir tais atvejais kai šios politinės partijos neturi narių politinėje partijoje deklaravusių gyvenamąją vietą toje savivaldybėje, kurioje keliami kandidatų sąrašai bei nėra įsteigę filialo ar atstovybės.

ŠVIETIMAS, MOKSLAS, SPORTAS

Neleisti privatizuoti švietimą, privačias mokyklas neremti mokinio krepšelio lėšomis, o gerinti mokymo kokybę visose valstybinėse švietimo, ugdymo mokyklose. Pašalinti privelegijas  privačioms mokykloms dėl mokinių  skaičiaus klasėse, priėmimo testavimą.

 1. Šviesti, (Atsakinga Švietimo, mokslo ir sporto ministerija), Rinkimų teisės klausimais visuomenę ir ypatingai jaunimą. Tuo tikslu inicijuoti per švietimo sistemą moksleivių, jaunimo supažindinimą su LR Konstitucija, Rinkimų kodeksu, su pilietine pareiga, atsakomybe už išrinktus į valdžios ir valdymo organus asmenis.

2. Organizuoti Rinkimų sistemos išaiškinimo klausimais diskusijas per nacionalinę LRT, radiją, skelbti šiais klausimais publikacijas žiniasklaidoje. LR Konstitucijos ir LR Rinkimų kodekso nuostatas ir jas pakeisti taip, kad kiekvienas pilietis eidamas į rinkimus žinotų, kad jo balsas nulems valstybės politinę kryptį ir ateitį. Padidėjęs rinkėjų aktyvumas, pasitikėjimas lygiateise ir skaidria rinkimų sistema nulemtų ir teisingesnį įvairių visuomenės sluoksnių atstovavimą Seime.

        DĖL LIETUVOJE  NEIŠVENGIAMAI  ESMINIAI   TOBULINTI  KOMPLEKSINIAI  SISTEMINIAI  ŽMOGAUS TEISIŲ IR PAGRINDINIŲ LAISVIŲ, PAREIGŲ, ATSAKOMYBĖS PRIEŠ ŠEIMĄ,  TAUTĄ, VALSTYBĘ BEI TURĖTI TEISĘ DIRBTI (UŽSIDIRBTI) - ORIAI  GYVENTI.  PATIKSLINTIŽMOGAUS APSAUGOS TEISINIUS DOKUMENTUS, (ĮSTATYMUS, NUTARIMUS, PRIEMONES, SĄLYGAS - JŲ VYKDYMO UŽTIKRINIMĄ), UŽTIKRINANČIUS  LIETUVOJE  1995 M. RATIFIKUOTOS„EUROPOS ŽMOGAUS TEISIŲ IR PAGRINDINIŲ LAISVIŲ APSAUGOS KONVENCIJA“ NUOSTATAS. IR APSAUGĄ NUO SMURTO ARTIMOJE APLINKOJE, PATYČIŲ IR KITŲ BLOGŲ ĮPROČIŲ, ĮVERTINANT  SUKELIANČIAS PRIEŽAŠTIS VYKSMO Į NUŽMOGĖJIMĄ-DEGRADAVIMĄ. TAI BŪTINA PARENGTI, NAUDOTI NAUJAI PARENGTAS VAIKŲ, JAUNIMO  KOMPLEKSINIO SISTEMINIO KOKYBINIO  UGDYMO, MOKYMO ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO, KULTŪROS, SVEIKATINIMO,  TEISINGUMO MOKYMO  TIKSLINES TESTINES PROGRAMAS SU VAIZDINĖMIS PRIEMONĖMIS PER VISAS UGDYMO, MOKYMO PAKOPAS. JUNGIANČIAS TĖVŲ, ŠVIETIMO, MOKYMO, SAVIVALDOS ĮSTAIGŲ, ATSAKINGŲ ŽINYBŲ VADOVŲ VEIKSMUS. BŪTINA  LR SEIMO ATSAKINGA PARLAMENTINĖ   VAIKŲ, JAUNIMO PROGRAMŲ  VYKDYMO  KONTROLĖ BEI  LR VYRIAUSIOJO KONTROLIERIAUS TARNYBOS AUDITO  VYKSMO LYGIO PERJODINIS VERTINIMAS.

      Žmonių liberalus elgesys be vertybių,  moralės, atsakomybės prieš tautą, valstybę veda prie Lietuvos valstybės išnykimo..

Keisti eksperimentavimai, pabandymai – smalsavimai  be savalaikio vaikų, jaunimo ugdymo, švietimo (edukavimo)  pradedant šeimoje, darželiu per visas ugdymo, švietimo, mokymo pakopas priveda  prie atsiradimo seksualinių grupių - gėjų, lesbiečių  ir nesiviešinačių  pedofilų, zoofilų ir kitokių...

Be to valstybėje neatsakingai skatinama  įteisinti, labai  lengvai perimti kai  kurių vakarų valstybių patirtis, nepriimtinas katalikiškai Lietuvai,  sukeliančias žmonių  degradavimą - „Lengvos“ narkomanijos (kvaišalų), rūkymo (geležinių pypkių), alkoholizmo,  pramanytų „socialinių lyčių“, jų keitimo, tatuiruotėmis žalojimas  bei kitaip žalojant savo kūnus, sveikatą ir kt. įstatymus. Tinkamai ne ugdomi, neauklėjami, nešviečiami (pradedant darželiu, šeimoje), vaikai, jaunimas per visas pakopas,  jų dalis tampa nužmogėjusiais piliečiais su išugdytais blogais įpročiais, kuriais reikia rūpintis socialiai, gydyti, šelpti visų mokesčių mokėtojų sąskaita. Taip nukenčia švietėjų, mokslo, gydytojų, kultūros, pensininkų ir kitos grupės žmonių,  daugeliui atitolsta siekis oriai gyventi Lietuvoje.   Iš tų ir jaunų  nelaimingų, puolusių į neviltį žmonių, sugadinusių savo sveikatą, degradavusių, patenkančių į kalėjimus,  atsikrato blogus įpročius tik vienetai valingų jaunulių, susitvarko asmeninį gyvenimą, pasiekia svajotus tikslus... Rengiant, taisant Įstatymus nepasitelkiama gerosios patirtys kitų valstybių?

EUROPOS ŽMOGAUS TEISIŲ IR PAGRINDINIŲ LAISVIŲ APSAUGOS KONVENCIJA

    Žmones (vaikai) iš prigimties  gimsta geri. Toliau jų ateitis, likimas priklauso nuo valstybės turimos kompleksinės  sisteminės ugdymo, švietimo, mokymo, atsakingai kurti šeimas, vizijos –  programų išugdyti sąmoningais, valingais, pareigingais, atsakingais, teisingais, kūrybingais, iniciatyviais, bendruomeniškais, mylinčiais Tėvynę, gero elgesio ŽMONĖMIS. (Tokios vizijos Lietuva dar neturi !..).

Įpareigoti parengti įgyvendinimo priemones:

1. Susituokusių šeimų, susidėjusių porų, (vyras, žmona), - „draugų“- „partnerių“ ryšį apspręs (įteisinta, kaip privaloma sutartis, pas notarą pasirašyta, patvirtinta), pavyzdinė Bendro šeimos gyvenimo sutartis, galimai užgyvento  turto pasidalijimą, rūpinimąsi vaikais-įsipareigojimai, atsakomybė, kur tėvai  bebūtų ir kitos sąlygos...

2. Žmones iš prigimties  gimsta geri. Šeimos palikuonys sveiki, jeigu pradeda tęstinumą kartų-savo palikuonių būdami neapkvaišę nuo svaigalų, narkotikų. Toliau jų ateitis, likimas priklauso nuo tėvų, valstybės turimos kompleksinės  sisteminės ugdymo, švietimo, mokymo vizijos – išugdyti sąmoningais, valingais, pareigingais, atsakingais, sąžiningais - teisingais, kūrybingais, iniciatyviais, bendruomeniškais, gero elgesio, estetikos išugdytais, mylinčiais  savo Tėvynę  ŽMONĖMIS. (Tokios vizijos Lietuva dar neturi !..).

3. Parengti vaikų, jaunimo kokybinio  ugdymo, švietimo, mokymo  tikslines testines programas su vaizdinėmis priemonėmis per visas ugdymo, mokymo pakopas.  Parengti aukšto lygio ugdytojus, mokytojus vykdyti šį  kilnų darbą.

4. Užtikrinti gamtos nuostatos vyksmą -  tęstinumą žmonių  kartų kaitą,  gyvūnijos, augalų vytimosi užtikrina vyriškos ir moteriškos prigimties individai poroje, yra šeima. Tradicinė laiminga šeima, (susituokusi pora, o ir pasirašiusi privalomą įsipareigojimų sutartį, kelia pasitikėjimą vienas  kitu, atsakomybę išlikti darnia šeima, sumažės beglobių  vaikučių), kurią sudaro mama, tėtis ir vaikai, seneliai, proseneliai, proproseneliai. Šeima-Tautos  išlikimo, tęstinumo  pagrindinė valstybės sandaros ląstelė. Darni tradicinė šeima ir valstybė užtikrina išugdymą, išauklėjimą  vaiko, jaunuolio tapti visapusiškai išprususiu ŽMOGUMI, tęstinumą kartų kaitos, išlikimą savo valstybės, pasiekti žmogaus  gyvenimo gerovės lygį, tinkamą laimės indeksą. Nepažeis, užtikrins Pasaulio kūrėjo dėsningumų vyksmą. (Sektini  pavyzdžiai - kokybinio ugdymo, švietimo, mokymo Vilniaus Licėjus (vadovas Saulius Jurkevičius), Vilniaus Šolomo Aleichemo ORT gimnazijoje, ten aišku, kuo skiriasi  berniukas nuo mergaitės, jų pašaukimas gyvenime). Ten nežino  kvaišalų platinimo, rūkymo ir kitų blogų įgūdžių  plėtojimosi bei slėpimo nuo tėvų, viešumo. Gerus pagrindus absolventų ruošimui padėjo ilgametis gimnazijos direktorius Miša Jakobas)...Bei pasitelkimas Suomijos švietimo ugdymo ir kitų valstybių  gerosios patirtys.

5. Visų lygių švietimo mokyklos, profesinio mokymo įstaigos, intelektualų bendruomenės, dvasininkija, teisėsauga, žiniasklaida (ypatingai „nepriklausomi“ LRT žurnalistai) privalo atsakingai, entuziastingai aiškinti, šviesti, mokyti tautiečius, pradedant vaikyste.

  Priežastys sukeliančios  sunkias pasekmes minėtas Pasaulio sveikatos organizacijos  ir Lietuvoje registruoti nusikaltimai, turimos informacijos: Pagalbos vaikų linijos, Greitosios  pagalbos tarnybų,  tyrimo protokolai, švietėjų, gydytojų, psichologų, psichiatrų, profesinių sąjungų ir teismų, policijos, prokuratūros išvados  byloja  apie nusikaltimus dėl išugdytų  asmenyse blogų įpročių, jų  veikų. Turimą informaciją,  susisteminus tikslinga, įvertinti kaip priežastis, rengiant Testines ugdymo, švietimo mokymo, kultūrinimosi, sveikatinimo, užimtumo,  sąžiningumo-teisingumo testines programas per visas vaikų, jaunimo ugdymo, auklėjimo, mokymo pakopas,  šalinančias prielaidas blogiems įpročiams išsiugdyti.   

5.1. Švietimo, mokslo ir sporto (Programų rengimą koordinuojanti žinyba), Sveikatinimo, Kultūros, Teisingumo, Socialinio aprūpinimo ir darbo ministerijos privalo įnešti  neįprastai indėlį komandiniai ruošiant  vaikų, jaunimo kokybinio  ugdymo, švietimo, mokymo, pasirengimo profesiniai, socializuotai pasiruošusius kurti darnias šeimas-laimingai gyventi,  tikslines testines kompleksines programas su vaizdinėmis priemonėmis -filmais per visas ugdymo, mokymo pakopas.  Vaizdžiai parodyti, kas laukia vaikų, bevalių jaunuolių, kurie smalsauja, pabando narkotikus, rūkalus, alkoholius. Smalsauja - eksperimentuoja iškrypėliškus lytinius santykius, tampa priklausomais įvairioms ligoms, išsiugdo blogi įpročiai, žmogus nužmogėja, degraduoja, žudosi, patenka į kalėjimus, praranda sveikatą. Nepasiekia savo strateginių tikslų, neturi darbo. Praranda prasme ir posakis „Sveikame kūne - sveika siela“

 Būtina parengti aukšto lygio ugdytojus, mokytojus vykdyti  šį  kilnų darbą:

Pagal sudarytas kompleksines ugdymo pakopos testines programas, metodikas, vaizdines priemones, filmuotus klipus, filmus apie priežastis sukeliančias priklausomybių ligas: narkomaniją, alkoholizmą, rūkymą, užkrečiamas ligas, patyčias mokinių, savižudybes ir kt., atsakomybę tėvų, mokytojų, vadovų) dėl neatsakingo, lengvabūdiško, bevalio elgesio - sau  kenkimo būti sveiku, išsilavinusiu, laimingu ŽMOGUMI. Ugdyti savarankiškumo, verslumo, taupumo, šviesti mokinius, studentus, jaunimą, kad gerovės Lietuvoje niekas nesukurs, jeigu patys, nedalyvaus ir neatliks pilietinės pareigos – domėtis, dalyvauti savo valstybės valdyme. Kiekvienas privalo prisiimti ne tik teises, bet ir pareigas, atsakomybę  už pasekmes. Čia neturi likti nuošalyje ir tėvai, seneliai, švietėjai, intelektualai (Neprisitaikėliška Akademinė bendruomenė).  Tik dejavimas ir  abejingumas, nesirūpinimas vaikų, vaikaičių ateitimi, išvarė užsienin beveik pusę Lietuvos gabiausių, veikliausių jaunų žmonių. Žinotina, svetimam krašte visada būsi  svetimas, naudingas tiek, kiek reikalingas.  Taip švietė – darė Vincas Kudirka.  Kovokime su blogybių sukėlėjais valstybės valdyme ir kitur, tai yra su priežastimis.

SVEIKATINIMAS

1. LR Seime įteisinti Susitarimą  dėl Lietuvos sveikatos politikos 2025-2035 m., įvertinant Lietuvos Regionuose nesėkmingų amžinų  struktūrinių reformų pasekmes, švaistymą lėšų. Trūkumas gydytojų dėl nežinomybės, koks likimas laukia gydymo įstaigų ir pačių gydytojų regionuose, neturint kompleksinio sisteminio apsisprendimo - Regionų plėtrai ir specialistų rengimo poreikio nustatymo, (Lietuvai rengti ar užsieniui specialistus?).    

 2. Lietuvos Regionuose užtikrinti kompleksiniai- sisteminiai plėtrą infrastruktūrų: susisiekimo, švietimo, sporto, sveikatos, kultūros, įvairių kitų paslaugų...

Tyrimai parodo: Žmogų dvasiniai  ugdo menas, kultūra;  emociniai –Sveikatinimas, sportavimas. Sveika mityba, (ekologiškai išaugintų kultūrų- maisto  (be pesticidų, mažina onkologinių, širdies ligų plėtrą, didina ilgaamžiškumą ...), pradžiai įdiegti darželiuose, mokyklose, dienos centruose, sveikatinimo, globos  įstaigose su parama valstybės. (Žymus amerikiečių kardiologas Joelis Kahnas teigė (ir mokė nuotoliniu būdų Lietuvos gydytojus, vaistininkus, aiškindamas, kad jo mitybos programa gelbės milijonus žmonių nuo širdies priepuolių), pacientams  būtina naudoti  netik vakarietiškus gydymo metodus, todėl sukūrė  ir ėmė naudoti širdies ligų gydymo programas, pagrįstas mitybos pokyčiais, (taikyti mitybos programas). O ir „Geriausias vitaminas- sveikas gyvenimo būdas, kuris padeda išvengti ankstyvos mirties“ J. Kahnas.   Sveiko ekologiško, kokybiško maisto gamybą, vartojimą privalo užtikrinti (atsakinga Lietuvos Veterinarijos ir maisto kontrolės tarnyba, Sveikatos ministerija);   Užimtumas, tikslų turėjimas pradedant vaikyste, darbo turėjimas (Socialinio aprūpinimo ir darbo  ministerija),   komplekse sisteminiai  palaiko  laimingo žmogaus būsena. Tai užtikrins, pradedant vaiku, žmogaus ugdymą, švietimą, mokymą tapti ŽMOGUMI, vaizdžiai atgrasant nuo blogų įpročių..., turint valstybėje ugdymo, švietimo, mokymo vizija –programas.

KULTŪRA

Tyrimai parodo: Žmogų dvasiniai  ugdo menas, kultūra;  emociniai –Sveikatinimas, sportavimas, teisingumas bei švietimas, ugdymas, pradedant vaikyste.

TEISINGUMAS

Neteisingumo problema -Teisėtvarkos, Teisėsaugos institucijos neatlieka tinkamai funkcijas, neužtikrinama neišvengiamumas bausmės, žalos atlyginimo pilna apimtimi išreikalavimas iš tiesioginių kaltininkų ir nevykdančių kontrolę asmenų, netaikant senatį (tai būtų ir prevencija). Dabar  milijonines žalas apmoka valstybė iš biudžeto, mokesčių mokėtojų sąskaita.   Kova su teisėtvarkos ir teisėtvarkos pažeidimais pateikta kolektyvinėje monografijoje „Lietuvos ateitis pasaulio kontekste, specialistų žvilgsnis“ 166 - ... lap.  ir 400-403 lap.schemos.  

.  Kaip  matosi rezonansinėsbylos, daugelis  jų  tyliai  subliūkšta Lietuvos teismuose , o ir  skiriamos didelės baudos Lietuvai  Europos teisme. Klausimas- kodėl nėra nei kaltininkų, nei atsakingų  už  tai? Ar tyrėjų, prokurorų,  teisėjų  nekompetencija,  ar   aukščiausio lygio politikų  užsakymų  vykdymas , pritempimas bylų prie senaties terminų ?  Ar  specialių tarnybų  persipynimas?  Ar  LR Seimo, Teisėtvarkos ir Teisėtvarkos institucijų  nenoras  tai  spręsti ir pasitelkti  užsienio valstybių  patirtį, atsakingai priimti įstatymus? Generalinėje prokuratūroje 2017 m. įsteigta  Specialiojo prokuroro pareigybė, tačiau  iki šiol neaktyvuota. Galimai  vadovams verta stažuotis ir užsienyje, kelti kvalifikaciją, įdiegti renkamiems atstovams   valingumą  spręsti problemas iš esmės, priimti  įstatymus atgrasančius    nuo savanaudiškumo, nusikalstamos  veikos vykdymo.    Lietuva pirmauja kalinių skaičiumi Europos sąjungoje, nenagrinėjama priežastys, kodėl tiek daug  žmonių nusikalsta, (ar  laisvėje darbo vietų trūkumas, atlyginimai menki, švietėjiškas mokymas netinkamas?), o ir perauklėjimas kalinimo vietose netinkamas, neadekvačios bausmės  menkiems  nusikaltimams.     

1. Įteisinti 2025 m.  Specialiojo (nepriklausomo) prokuroro pareigybę – JAV pavyzdžiu užtikrinti įgalumą nepriklausomai atlikti pareigas.  Įstatyme į Specialiojo prokuroro funkcijas  įrašyti nuostatas dėl priimtų įstatymų, teisės aktų  vykdymo kontrolės bei bylų nutraukimo tik teisme, suteikti prokurorui teisę ginti asmens teises net ir prieš jo valią. Įteisinti piliečiams teisę tiesiogiai kreiptis į  Specialųjį  prokurorą dėl jų teisių  bei viešojo intereso pažeidimų. Tai pasireikštų reali  sisteminė kova su politine, ekonomine korupcijomis, kontrabanda, pažeidimais viešuose pirkimuose, valstybės turto valdyme, šešėline ekonomika, netinkamu pareigų atlikimu, valstybei  padarytų žalų išieškojimu  ir kt. . Valstybėje atsiras daugiau  teisingumo, atsakomybės, kontrolės  ir papildymas biudžetą  lėšomis.  2017 m. dalinai  pataisytas   Įstatymas,  nevykdomas – neaktyvuotas

2. Įteisinti 2025 m. Teismų visuomeninių tarėjų pareigybes, dalyvauti nagrinėjant rezonansines bylas.

3. 2025 m.  įteisinti įstatymu realią Rajonų/miestų  dvipakopę Savivaldos hierarchiją (seniūnija, savivaldybės taryba, meras-administracija. Vietos Bendruomenė -  Seniūnijos centrinė Vietos bendruomenė – Seniūnija (seniūnas) –  Rajono/miesto   Vietos bendruomenių centrinė taryba - Meras (su  „Veto“ teise –administracijos vadovas) - Savivaldybės taryba. Atskiriama vykdomoji ir nutarimų, sprendimų priimančios  valdžios. Taikyti  administracinių teritorinių vienetų tik vienmandatę  rinkimų sistemą. Užtikrinti, kad neprieštarautų  LR Konstitucijos pagrindinėms nuostatoms, pataisyti LR Konstituciją . Savivaldybių veiklos kontrolę patikėti  LR Valstybės kontrolieriaus tarnybai, o ne  pačių Savivaldybių savikontrolei.

 4.  Panaikinti Seimo nario neliečiamybės nuostatą 2025 m. pavasario sesijoje, kad  LR Generalinė prokuratūra galėtų vykdyti tyrimą be LR Seimo sutikimo, ( Sektinas Ukrainos pavyzdys). `Netoleruotina praktika, kai kaliniai-Seimo nariai dalyvauja – priimant įstatymus. 

5.1.  Panaikinti politinių partijų (nepamatuotą) didelį  finansavimą  rinkimų kampanijoms ir kt. iš valstybės biudžeto), (partijos ne UAB įmonės, kur „maitintųsi“ giminės, prisitaikėliai). Parlamentinėms partijoms  tikslinga skirti lėšas iš  valstybės biudžeto tik minimaliam patalpų plotui nuomoti, sekretoriaus – (ės) minimali metinė alga ir plius partijos nario mokestis.

5.LR Seimas privalo  nuolatos  vykdyti  parlamentinę  priežiūrą (kontrolę) Seimui atskaitingų institucijų veiklos. Seimo  narius  neskirti  vykdomosios valdžios pareigūnais – ministrais (interesų konfliktas–savikontrolė? Privalo atsisakyti Seimo nario mandato).

6. Įteisinti 2025 m.  Seimo narių atšaukimą iš tautos atstovybės piliečių iniciatyva ir valia.(Numatyti Rinkimų įstatymuose galimybę, (po metų darbo atstovaujamoje valdžioje), atšaukti visų lygių atstovus, dviem trečdaliais bendruomenės rinkusių rinkėjų balsų dauguma per LR Vyriausiąją rinkimų komisiją, Lietuvos Administracinį teismą, jeigu rinkti atstovai realiai nevykdo rinkiminių įsipareigojimų ir sutartos rinkiminės programos).

7. Pataisyti 2025 m.  Europarlamento rinkimų įstatymą  užtikrinant tiesioginį  Europarlamento narių rinkimą (apygarda-Lietuva). Bei  įteisinti   Lietuvoje  išrinktų  Europarlamentarų  atsiskaitymo tvarką LR Seimui kartą per ketvirtį, transliuoti per LRT. Būtų užtikrinta Seimo ir Europarlamentarų sąveikavimas, sprendžiant bendravalstybines valdymo problemas su ES.

8.  Pataisyti 2025 m.  LRT  Įstatymą, užtikrinti  NVO  teisę  pastoviai turėti savaitines vienos valandos trukmės intelektualaus turinio  laidas  Nacionaliniame radijuje ir televizijoje (po valandą), tinkamu laiku. Diskutuoti valstybei svarbiais klausimais, pasitelkus ekspertus, siūlyti  sprendinius  LR Vyriausybei, Seimui.  Iki šiol NVO daugkartiniai kreipimąsi  dėl intelektualios  laidos steigimo, (pritraukiant akademinių  bendruomenių intelektualus),  į  LRT valdymo organus, nebuvo patenkinti, diskutuoja  savi su „savais” .

9. Įteisinti 2025 m. LR Konstitucijoje įtvirtintą piliečių teisę tiesiogiai dalyvauti valstybės valdyme. Tuo tikslu pataisyti LR Konstitucijoje - sumažinti reikalavimą referendumui inicijuoti surinkus ne 300 tūkst., o 150 tūkst. rinkėjų parašų, turinčių teisę balsuoti.  Iš Lietuvos emigravo beveik milijonas gyventojų.

10. Įteisinti  2025 m. pirmame pusmetyje įstatymu, kad viešojo sektoriaus įstaigų (žinybų, savivaldybių) veiklos kontrolę (auditą) vykdytų LR Valstybės kontrolieriaus tarnyba, specialistų rotacijos būdu. Žinybose ir savivaldybėse panaikinti kontrolės skyrius, lėšas perduoti LR Valstybės kontrolieriaus tarnybai.

11. Seimas privalo gerinti Įstatymų leidybos  kokybę, kiekybę keisti į kokybę, sekti aplinkinių valstybių pavyzdžiu. Savalaikiai priimti pirmo svarbumo ir reikalingumo Valstybei įstatymus.

 Įteisinti prevencines įstatymų  pataisas:   Atgrasymas, ar paskata korupcijai yra teisėjo nepriklausomumas, ne kontroliuojamumas ir nebaudžiamumas, jam savo valia, bet valstybės vardu priimant galutinę ir neskundžiamą nutartį, kuria kažkam padaroma neteisėta paslauga, sulaužant kito žmogaus  gyvenimą arba gerokai patuštinant valstybės biudžetą, mokesčių mokėtojų sąskaita? Kokia rizika apsimesti teisiniu beraščiu ir priimti įstatymui priešingą teismo aktą, kai tam įvertinti ir ištaisyti nėra jokio procedūrinio mechanizmo, o kyšio suma atperka kolegų apsimestinai nematomą profesinės etikos pažeidimą

Kadangi šios dienos   pasaulyje pagrindinės žmogaus varomosios jėgos slypi ekonominiuose  interesuose, taikant  poveikio priemones už ekonominio pobūdžio nusikalstamas veikas, taikytinos ne mažai efektyvios kūno laisvės ribojimo priemonės, o ekonominių  galimybių ribojimo priemonės. Todėl, siekiant korupcijos prevencijos, už korupcines veikas taikomas sankcijas būtina orientuoti išimtinai į korupciniams siekiams priešingų  sąlygų  sudarymą:   skirti atitinkamo reikšmingumo baudas ir tuo pačiu taikyti baudžiamojo poveikio priemonę –  atėmimą teisės nustatytą terminą dirbti valstybės tarnyboje (BK 68-1 str.).

Baudžiamojo kodekso 33 skyriaus normos („Nusikaltimai ir baudžiamieji nusižengimai valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams“), apibrėžiančios piktnaudžiavimo (228 str.) ar tarnybos pareigų neatlikimo (229 str.) veikas,  nusikaltimo sudėties pagrindimui reikalauja įrodymų pagal subjektyviosios pusės kriterijus: piktavališkumas  arba neatsargumas. Tai labai apsunkina įrodinėjimo naštą, nes kaltinamasis turi galimybę gintis, kad piktavališkai ir tyčia nesiekė jokios naudos, o tik  ne taip (patikėkit – ne bendražmogiškai!) suprato įstatymo normą ar jam patikėtų tarnybinių (pareiginių) funkcijų esmę, todėl jis, neva, visiškai nekaltas. Taip motyvuotą atsakomybės išvengimo tikrovę pagrindžia Lietuvos teisėsauginė praktika. Pavyzdžiui,  pagal sąvokų išaiškinimą (BK 230 str.) valstybės tarnautojams prilyginami ir teisėjai, tačiau neteko girdėti, jog kada nors teisėjas būtų nuteistas už piktnaudžiavimą tarnyba.  Toks atsakomybės nebuvimas,  teisėjams priiminėjant įstatymui akivaizdžiai priešingus sprendimus, arba teismo kasacinei instancijai atsisakius priimti kasacinį skundą,  kai kasatoriaus skundžiamas žemesnės instancijos  teismo aktas akivaizdžiai neteisėtas, yra šiurkštus konstitucinio teisinės valstybės principo pažeidimas. Nors tokie atvejai – mūsų teisminės praktikos kasdienybė, Seimas iki šiol su tuo abejingai taikstėsi, toleruodamas  korupcijos paskatas.  

Nusikalstamas veikas kvalifikuojant ne pagal subjektyviuosius, o pagal objektyviuosius  požymius, grindžiamus  lingvistiniais ir loginiais metodais, korupcijai užkardyti ir valstybės tarnybos bei viešųjų interesų pažeidimams sumažinti atsirastų žymiai daugiau galimybių. Čia svarbų vaidmenį galėtų suvaidinti ne tik STT, Prokuratūra bei  ir visuomenė, informuodama apie akivaizdžiai matomas nusikalstamas veikas, kurių įkalčiais būtų  valstybės tarnautojų ar jiems prilygintų asmenų   priimti neteisėti aktai  arba atsisakymo ar tyčinio vilkinimo priimti reikalingus aktus faktai

Kriminalizavus valstybės tarnautojo  ar jam prilyginto asmens apsimestinį neįgalumą, jam tyčia vengiant  tinkamai atlikti pavestą apmokamą darbą, ne tik pakiltų KSI rodikliai Lietuvoje, bet žymiai artimesni ir  skaidresni  taptų piliečių ir valstybės institucijų santykiai, rodantys naują poslinkį gerovės valstybės kryptimi. Ši priemonė būtų žymiai švelnesnė už Singapūre labai rezultatyviai taikomas antikorupcines priemones, bet duotų  puikų rezultatą. Vadovaujantis minėtais siekiais, siūlyti  LR Seimui priimti  LR Baudžiamojo kodekso 33 skyriaus  papildymą  nauju baudžiamojo nusižengimo  straipsniu, išdėstant jį taip:   „229-1 straipsnis. Profesinio, tarnybinio ar pareiginio neįgalumo simuliavimas

  1.Valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo, akivaizdžiai simuliavęs profesinį, tarnybinį ar pareiginį  neįgalumą, priimdamas neteisėtą aktą arba, nesilaikydamas nustatytų terminų, tyčia vilkindamas  akto priėmimą, kai tokio akto priėmimas jam patikėtas įstatymu ar kitu norminiu aktu, baudžiamas  tokio dydžio bauda, kokią žalą siekta padaryti neteisėtu aktu, arba, kokia žala,  užvilkinus procedūriškai būtino akto priėmimą,  padaryta užvilkinimu  asmeniui, valstybei, Europos Sąjungai ar tarptautinei viešajai organizacijai, taip pat jam taikoma baudžiamojo poveikio priemonė – teisės dirbti valstybės tarnyboje atėmimas penkiems metams, bei išminuojamas penkių metų darbo  stažas iš bendro darbo stažo .“.

2. Tas, kas padarė šio straipsnio 1 dalyje   numatytą veiką ir yra anksčiau baustas už teisės pažeidimus valstybės tarnybai ar viešiesiems interesams, baudžiamas tokio dydžio bauda, kokią žalą siekta padaryti neteisėtu aktu, arba, kokia žala, užvilkinus  procedūriškai būtino akto priėmimą, padaryta užvilkinimu   asmeniui, valstybei, Europos Sąjungai ar tarptautinei viešajai organizacijai, taip pat jam taikoma baudžiamojo poveikio priemonė – teisės dirbti valstybės tarnyboje atėmimas penkeriems metams bei išminusuojamas penkių metų darbo  stažas iš bendro darbo stažo .“

ENERGETIKA

  Spręsti Seime 2025 m. pavasari sesijoje - Lietuvos strateginės Įmonės „Ignitis“ pelno maržą nustatyti nedidesnę penkių procentų, užtikrinti, kad įmonė dirbtų rentabiliai, neskurdintų gyventojų, verslų aukštais elektros pardavimo tarifais (kainomis), palaikytų bendrą energetikos politiką. Arba atpirkti (grąžinti) privatizuotas akcijas Valstybei, kad nereikėtų šelpti nepasiturinčiuosius gyventojus, verslus. 

SOCIALINIAI IR DARBO  REIKALAI

1.Parengti, įteisinti 2025 m. kompleksinę  mokesčių sistemą, lygiai teisingą visiems. Užtikrinti piliečių vidurinės klasės (sluoksnio) augimą, mažinti skurstančiųjų  procentinį lygį - gyvenančių žemiau skurdo ribos, pajamų didėjimą. Pragyvenimui išlaidos neturi viršyti gaunamų pajamų  dydžio procentinės dalies kaip  Vokietijoje, Lenkijoje.  

 2. Užtikrinti pensijų augimo priemones, pasiekti  Europos sąjungos valstybių mokamų pensijų vidurkio dydį  iki 2027 m. pradžios. Diegti gamyboje robotus, intelektualias technologijas, tuo didinti aukštą pridėtinę vertą, kurti konkurencingą produkciją pasaulinei rinkai. Pasiekti Europos valstybių vidutinį darbo našumo lygį.

3. Įsteigti 2026 m. valstybinį komercinį banką, valdyti investicines lėšas gaunamas iš ES, investicinius fondus.

 Mokesčių sistemos tobulinimas

1. Valstybės funkcijų ir paslaugų deramai kokybei garantuoti neatidėliojant būtina mokesčių sistemos pertvarka, nes Lietuvos nacionalinio biudžeto ir BVP santykis yra mažesnis  už ES vidurkį ~10%. Reikalingi mokesčių sistemos pakeitimai, kurie   įgalintų didinti viešojo sektoriaus, tame tarpe socialinio ir sveikatos draudimo sistemų, švietimo, krašto gynybos ir kitų svarbiausių sričių finansavimą, atitinkantį Lietuvos ekonominį pajėgumą ir orientuotą į ES VN vidurkinius rodiklius. (Pagal PB ekspertų atlikto vėliausio vertinimo  išvados ir rekomendacijas)..

Tam  labiau progresyviai apmokestinti visas integruotas pajamas pagal dydį, o ne pagal rūšį ir kapitalo, jo prieaugio generuojamų pajamų/pelno apmokestinimą artinti  prie ES plačiausiai taikomų dydžių ir įgyvendinti tokius pokyčius Pensijų sistemoje :

  1. Teisėkūros srityje teiks Seimui:
  2. ratifikuoti prieš 25 m. įstrigusį pensininkų oraus gyvenimo garantą – Europos Tarybos Socialinių Teisių  Chartijos 23 straipsnį.
  3. Dabartinę pensijų indeksavimo formulę papildyti dar vienu dėmeniu, tarnausiančiu infliacijos poveikio realioms pensininkų pajamoms amortizavimui.
  4. Sodros pensijų fondo rezervas turi būti naudojamos pagal tiesioginę paskirtį ir derinamas su spartesniu pensijų individualios dalies didinimu, kaip numatyta galiojančiuose teisės aktuose.Planuojant ir tvirtinant biudžetus pripažinti nederamu ir uždrausti VSD pensijų didinimą tame tarpe ir naudojant   SoDros rezervą (pensininkų pajamaspaversti įkaitu ir naudoti biudžeto deficito perviršio  užglaistymui (Šengeno sutartyje nustatytų deficito lubų -3 % kriterijaus).
  5. Neatidėliojant mažinti žemiau skurdo rizikos ribos gyvenančių pensininkų skaičių (dabar --40%). Tam neberemti Privačių   II pakopos pensijų fondų neteisėtai iš valstybės biudžeto (visų gyventojų sumokėtų mokesčių) mokamomis  1,5% įmokomis,  sudarančiomis -260 mln. EUR sumą kasmet. Šiuos asignavimus skirti dabartinių pensininkų bendrosios pensijų dalies padidinimui!
  6. Valstybinių socialinio draudimo pensijų sistemą, besiremiančią dirbančiųjų įmokomis, (taip pat ir skatinimą dalyvauti II PPF)  papildyti adekvačiomis darbdavių įmokomis už pas juos įdarbintus darbuotojus.
  7. Įgyvendinant mokesčių ir socialinės apsaugos sistemų pakeitimus, garantuoti Pensijų pakeitimo normos augimą dabartiniams pensininkams, orientuojantis į adekvatų Lietuvos ekonominiam pajėgumui ir ES  VN vidurkiui.Pensijų santykis su buvusiu darbo užmokesčiu (t. v. pakeitimo norma) Lietuvoje iki šiol taip ir nepasiekė 50%, kai daugelio ES valstybių-narių šis rodiklis viršija 60%. Ateityje šis rodiklis Lietuvai prognozuojamas kaip nesieksiantis nė 30%!

Sveikatos ir socialinių paslaugų sistemoje

1.Padidinti Valstybės įmokas į PSDF už valstybės draudžiamuosius, kad jos prilygtų savarankiškai besidraudžiančių tarifui.

Valstybinės ligonių kasos ir savivaldybių finansuojamos sveikatos priežiūros, prevencijos, spec. poreikių turintiems ambulatorinių paslaugų namuose, slaugos, priežiūros ir globos paslaugoms skiriamas finansavimas nepakankamas, o valstybės įmokos už jos draudžiamuosius eilę metų  žymiai mažesnės, nei savarankiškai besidraudžiančiųjų.

   Įgyvendinimas

1.Atsisakyti svarbiausių  paslaugų finansavimo modelio, kai tos pačios paslaugos teikiamos privataus sektoriaus, finansuojamos ir valstybės  lėšomis, ir papildoma priemoka, kelis kartus viršijančia valstybinį tarifą, kuri generuoja viršpelnius privatiems paslaugų teikėjams, neadekvačius ir nepateisinamus suteiktos paslaugos kokybės standartais.

Skaidraus privataus ir viešojo sektorių sugyvenimo sąlygas būtina įteisinti ir įgyvendinti 2025 m.

1. Suvaldyti kainų šėlsmą konkurencijos (laisvos liberalios  rinkos) už pirkėją atkūrimu:

mokestinėmis - investicinėmis lengvatomis į smulkų ir vidutinį verslą, ir pirmiausia - tokią prekybą, kad vėl rastųsi konkurencija už pirkėją kainų mažumu.

  Tam reikia pakeitimų mokesčius reguliuojančiuose įstatymuose ir daugiau investicijų, pirmiausia smulkios ir vidutinės prekybos regeneravimui. Jas valdo Finansų ir Ekonomikos bei inovacijų ir Žemės ūkio ministerijos.

2. Sustabdyti žmonių nuvarinėjimo nuo žemės politiką maisto grandinių (ūkininkas-perdirbėjas-prekybininkas) finansų sureguliavimu.

   Maisto grandinės sureguliuojamos įstatymu, kuris numato, kad krizinėse situacijose dalis nusavintos ūkininkų sukurtos vertės išieškoma iš prekybininkų ir perdirbėjų antikriziniu mokesčių ir gautos lėšos grąžinamos ūkiams. Remti Ekologinių ūkių plėtrą, eksportą ir aprūpinimą produktais Lietuvos gyventojus  prieinamomis  kainomis, gaunančius mažesnes pajamas.

   Krizinėje padėtyje atsidūrė Lietuvos Pienininkystės ūkis, išvežama kaip žaliava grūdai, mediena, gyvuliai kartu su darbo vietomis, tuo pačiu išvažiuoja dirbti Užsienin Regionų gyventojai.

3. Užsienio politikoje aktyviai dalyvauti globalių mokestinių tarifų įvedimo procese. Pasaulio turtą, finansus valdo nedidelis procentas savininkų.

Pasaulio politiniuose sluoksniuose tokia nuostata pagaliau pasiekė ir Jungtines Tautas, tačiau Lietuvos politikoje ir strategijoje „Lietuva 2050“ nežiūrint dėtų pastangų, jos nėra.

Atgal