AKTUALU
2024.11.07. KANDIDATAMS (PARTIJOMS), DALYVAUJANTIEMS RINKIMUOSE IR IŠRINKTIEMS Į LR SEIMĄ NARIAMS 2024 M. (2)
Rinkėjų įpareigojimų sąrašą parengė Lietuvos Bendruomenės Rinkėjų lūkesčių išreikštų daugkartiniuose kreipimosi- reikalavimuose į LR Seimą pagrindu:
Vincentas Jasiulevičius, Valdymo sistemų ekspertas, kont. tel. +370 61404676
Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad minimame teisiniam reguliavime yra nustatyta skirtingi reikalavimai skirtingų savivaldybių gyventojams, o tai prieštarauja Lietuvos Konstitucijos 29 str., kur garantuojam visiems asmenims lygios teisės prieš įstatymus, teismus ir kitas valstybines institucijas bei pareigūnus. Todėl kelti skirtingus reikalavimus, kad kolektyvinį subjektą steigti tiek juridinį tiek nejuridinį turi būti nustatytos vienos teisės visiems gyventojams. Taip pat keliamas rinkimų komitetams reikalavimas, kad jų steigėjai būtų tik iš savivaldybėje deklaravusių gyvenamąją vietą gyventojų prieštarauja Konstitucijos 29 str. ir toje apimtyje, kai tokie reikalavimai nekeliami juridiniam asmeniui-politinei partijai, nes šie juridiniai asmenys gali būti registruoti savarankiškais politinės kampanijos dalyviais vietos savivaldos rinkimų apygardoje ir tais atvejais kai šios politinės partijos neturi narių politinėje partijoje deklaravusių gyvenamąją vietą toje savivaldybėje, kurioje keliami kandidatų sąrašai bei nėra įsteigę filialo ar atstovybės.
ŠVIETIMAS, MOKSLAS, SPORTAS
Neleisti privatizuoti švietimą, privačias mokyklas neremti mokinio krepšelio lėšomis, o gerinti mokymo kokybę visose valstybinėse švietimo, ugdymo mokyklose. Pašalinti privelegijas privačioms mokykloms dėl mokinių skaičiaus klasėse, priėmimo testavimą.
1. Šviesti, (Atsakinga Švietimo, mokslo ir sporto ministerija), Rinkimų teisės klausimais visuomenę ir ypatingai jaunimą. Tuo tikslu inicijuoti per švietimo sistemą moksleivių, jaunimo supažindinimą su LR Konstitucija, Rinkimų kodeksu, su pilietine pareiga, atsakomybe už išrinktus į valdžios ir valdymo organus asmenis.
2. Organizuoti Rinkimų sistemos išaiškinimo klausimais diskusijas per nacionalinę LRT, radiją, skelbti šiais klausimais publikacijas žiniasklaidoje. LR Konstitucijos ir LR Rinkimų kodekso nuostatas ir jas pakeisti taip, kad kiekvienas pilietis eidamas į rinkimus žinotų, kad jo balsas nulems valstybės politinę kryptį ir ateitį. Padidėjęs rinkėjų aktyvumas, pasitikėjimas lygiateise ir skaidria rinkimų sistema nulemtų ir teisingesnį įvairių visuomenės sluoksnių atstovavimą Seime.
DĖL LIETUVOJE NEIŠVENGIAMAI ESMINIAI TOBULINTI KOMPLEKSINIAI SISTEMINIAI ŽMOGAUS TEISIŲ IR PAGRINDINIŲ LAISVIŲ, PAREIGŲ, ATSAKOMYBĖS PRIEŠ ŠEIMĄ, TAUTĄ, VALSTYBĘ BEI TURĖTI TEISĘ DIRBTI (UŽSIDIRBTI) - ORIAI GYVENTI. PATIKSLINTIŽMOGAUS APSAUGOS TEISINIUS DOKUMENTUS, (ĮSTATYMUS, NUTARIMUS, PRIEMONES, SĄLYGAS - JŲ VYKDYMO UŽTIKRINIMĄ), UŽTIKRINANČIUS LIETUVOJE 1995 M. RATIFIKUOTOS„EUROPOS ŽMOGAUS TEISIŲ IR PAGRINDINIŲ LAISVIŲ APSAUGOS KONVENCIJA“ NUOSTATAS. IR APSAUGĄ NUO SMURTO ARTIMOJE APLINKOJE, PATYČIŲ IR KITŲ BLOGŲ ĮPROČIŲ, ĮVERTINANT SUKELIANČIAS PRIEŽAŠTIS VYKSMO Į NUŽMOGĖJIMĄ-DEGRADAVIMĄ. TAI BŪTINA PARENGTI, NAUDOTI NAUJAI PARENGTAS VAIKŲ, JAUNIMO KOMPLEKSINIO SISTEMINIO KOKYBINIO UGDYMO, MOKYMO ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO, KULTŪROS, SVEIKATINIMO, TEISINGUMO MOKYMO TIKSLINES TESTINES PROGRAMAS SU VAIZDINĖMIS PRIEMONĖMIS PER VISAS UGDYMO, MOKYMO PAKOPAS. JUNGIANČIAS TĖVŲ, ŠVIETIMO, MOKYMO, SAVIVALDOS ĮSTAIGŲ, ATSAKINGŲ ŽINYBŲ VADOVŲ VEIKSMUS. BŪTINA LR SEIMO ATSAKINGA PARLAMENTINĖ VAIKŲ, JAUNIMO PROGRAMŲ VYKDYMO KONTROLĖ BEI LR VYRIAUSIOJO KONTROLIERIAUS TARNYBOS AUDITO VYKSMO LYGIO PERJODINIS VERTINIMAS.
Žmonių liberalus elgesys be vertybių, moralės, atsakomybės prieš tautą, valstybę veda prie Lietuvos valstybės išnykimo..
Keisti eksperimentavimai, pabandymai – smalsavimai be savalaikio vaikų, jaunimo ugdymo, švietimo (edukavimo) pradedant šeimoje, darželiu per visas ugdymo, švietimo, mokymo pakopas priveda prie atsiradimo seksualinių grupių - gėjų, lesbiečių ir nesiviešinačių pedofilų, zoofilų ir kitokių...
Be to valstybėje neatsakingai skatinama įteisinti, labai lengvai perimti kai kurių vakarų valstybių patirtis, nepriimtinas katalikiškai Lietuvai, sukeliančias žmonių degradavimą - „Lengvos“ narkomanijos (kvaišalų), rūkymo (geležinių pypkių), alkoholizmo, pramanytų „socialinių lyčių“, jų keitimo, tatuiruotėmis žalojimas bei kitaip žalojant savo kūnus, sveikatą ir kt. įstatymus. Tinkamai ne ugdomi, neauklėjami, nešviečiami (pradedant darželiu, šeimoje), vaikai, jaunimas per visas pakopas, jų dalis tampa nužmogėjusiais piliečiais su išugdytais blogais įpročiais, kuriais reikia rūpintis socialiai, gydyti, šelpti visų mokesčių mokėtojų sąskaita. Taip nukenčia švietėjų, mokslo, gydytojų, kultūros, pensininkų ir kitos grupės žmonių, daugeliui atitolsta siekis oriai gyventi Lietuvoje. Iš tų ir jaunų nelaimingų, puolusių į neviltį žmonių, sugadinusių savo sveikatą, degradavusių, patenkančių į kalėjimus, atsikrato blogus įpročius tik vienetai valingų jaunulių, susitvarko asmeninį gyvenimą, pasiekia svajotus tikslus... Rengiant, taisant Įstatymus nepasitelkiama gerosios patirtys kitų valstybių?
EUROPOS ŽMOGAUS TEISIŲ IR PAGRINDINIŲ LAISVIŲ APSAUGOS KONVENCIJA
Žmones (vaikai) iš prigimties gimsta geri. Toliau jų ateitis, likimas priklauso nuo valstybės turimos kompleksinės sisteminės ugdymo, švietimo, mokymo, atsakingai kurti šeimas, vizijos – programų išugdyti sąmoningais, valingais, pareigingais, atsakingais, teisingais, kūrybingais, iniciatyviais, bendruomeniškais, mylinčiais Tėvynę, gero elgesio ŽMONĖMIS. (Tokios vizijos Lietuva dar neturi !..).
Įpareigoti parengti įgyvendinimo priemones:
1. Susituokusių šeimų, susidėjusių porų, (vyras, žmona), - „draugų“- „partnerių“ ryšį apspręs (įteisinta, kaip privaloma sutartis, pas notarą pasirašyta, patvirtinta), pavyzdinė Bendro šeimos gyvenimo sutartis, galimai užgyvento turto pasidalijimą, rūpinimąsi vaikais-įsipareigojimai, atsakomybė, kur tėvai bebūtų ir kitos sąlygos...
2. Žmones iš prigimties gimsta geri. Šeimos palikuonys sveiki, jeigu pradeda tęstinumą kartų-savo palikuonių būdami neapkvaišę nuo svaigalų, narkotikų. Toliau jų ateitis, likimas priklauso nuo tėvų, valstybės turimos kompleksinės sisteminės ugdymo, švietimo, mokymo vizijos – išugdyti sąmoningais, valingais, pareigingais, atsakingais, sąžiningais - teisingais, kūrybingais, iniciatyviais, bendruomeniškais, gero elgesio, estetikos išugdytais, mylinčiais savo Tėvynę ŽMONĖMIS. (Tokios vizijos Lietuva dar neturi !..).
3. Parengti vaikų, jaunimo kokybinio ugdymo, švietimo, mokymo tikslines testines programas su vaizdinėmis priemonėmis per visas ugdymo, mokymo pakopas. Parengti aukšto lygio ugdytojus, mokytojus vykdyti šį kilnų darbą.
4. Užtikrinti gamtos nuostatos vyksmą - tęstinumą žmonių kartų kaitą, gyvūnijos, augalų vytimosi užtikrina vyriškos ir moteriškos prigimties individai poroje, yra šeima. Tradicinė laiminga šeima, (susituokusi pora, o ir pasirašiusi privalomą įsipareigojimų sutartį, kelia pasitikėjimą vienas kitu, atsakomybę išlikti darnia šeima, sumažės beglobių vaikučių), kurią sudaro mama, tėtis ir vaikai, seneliai, proseneliai, proproseneliai. Šeima-Tautos išlikimo, tęstinumo pagrindinė valstybės sandaros ląstelė. Darni tradicinė šeima ir valstybė užtikrina išugdymą, išauklėjimą vaiko, jaunuolio tapti visapusiškai išprususiu ŽMOGUMI, tęstinumą kartų kaitos, išlikimą savo valstybės, pasiekti žmogaus gyvenimo gerovės lygį, tinkamą laimės indeksą. Nepažeis, užtikrins Pasaulio kūrėjo dėsningumų vyksmą. (Sektini pavyzdžiai - kokybinio ugdymo, švietimo, mokymo Vilniaus Licėjus (vadovas Saulius Jurkevičius), Vilniaus Šolomo Aleichemo ORT gimnazijoje, ten aišku, kuo skiriasi berniukas nuo mergaitės, jų pašaukimas gyvenime). Ten nežino kvaišalų platinimo, rūkymo ir kitų blogų įgūdžių plėtojimosi bei slėpimo nuo tėvų, viešumo. Gerus pagrindus absolventų ruošimui padėjo ilgametis gimnazijos direktorius Miša Jakobas)...Bei pasitelkimas Suomijos švietimo ugdymo ir kitų valstybių gerosios patirtys.
5. Visų lygių švietimo mokyklos, profesinio mokymo įstaigos, intelektualų bendruomenės, dvasininkija, teisėsauga, žiniasklaida (ypatingai „nepriklausomi“ LRT žurnalistai) privalo atsakingai, entuziastingai aiškinti, šviesti, mokyti tautiečius, pradedant vaikyste.
Priežastys sukeliančios sunkias pasekmes minėtas Pasaulio sveikatos organizacijos ir Lietuvoje registruoti nusikaltimai, turimos informacijos: Pagalbos vaikų linijos, Greitosios pagalbos tarnybų, tyrimo protokolai, švietėjų, gydytojų, psichologų, psichiatrų, profesinių sąjungų ir teismų, policijos, prokuratūros išvados byloja apie nusikaltimus dėl išugdytų asmenyse blogų įpročių, jų veikų. Turimą informaciją, susisteminus tikslinga, įvertinti kaip priežastis, rengiant Testines ugdymo, švietimo mokymo, kultūrinimosi, sveikatinimo, užimtumo, sąžiningumo-teisingumo testines programas per visas vaikų, jaunimo ugdymo, auklėjimo, mokymo pakopas, šalinančias prielaidas blogiems įpročiams išsiugdyti.
5.1. Švietimo, mokslo ir sporto (Programų rengimą koordinuojanti žinyba), Sveikatinimo, Kultūros, Teisingumo, Socialinio aprūpinimo ir darbo ministerijos privalo įnešti neįprastai indėlį komandiniai ruošiant vaikų, jaunimo kokybinio ugdymo, švietimo, mokymo, pasirengimo profesiniai, socializuotai pasiruošusius kurti darnias šeimas-laimingai gyventi, tikslines testines kompleksines programas su vaizdinėmis priemonėmis -filmais per visas ugdymo, mokymo pakopas. Vaizdžiai parodyti, kas laukia vaikų, bevalių jaunuolių, kurie smalsauja, pabando narkotikus, rūkalus, alkoholius. Smalsauja - eksperimentuoja iškrypėliškus lytinius santykius, tampa priklausomais įvairioms ligoms, išsiugdo blogi įpročiai, žmogus nužmogėja, degraduoja, žudosi, patenka į kalėjimus, praranda sveikatą. Nepasiekia savo strateginių tikslų, neturi darbo. Praranda prasme ir posakis „Sveikame kūne - sveika siela“
Būtina parengti aukšto lygio ugdytojus, mokytojus vykdyti šį kilnų darbą:
Pagal sudarytas kompleksines ugdymo pakopos testines programas, metodikas, vaizdines priemones, filmuotus klipus, filmus apie priežastis sukeliančias priklausomybių ligas: narkomaniją, alkoholizmą, rūkymą, užkrečiamas ligas, patyčias mokinių, savižudybes ir kt., atsakomybę tėvų, mokytojų, vadovų) dėl neatsakingo, lengvabūdiško, bevalio elgesio - sau kenkimo būti sveiku, išsilavinusiu, laimingu ŽMOGUMI. Ugdyti savarankiškumo, verslumo, taupumo, šviesti mokinius, studentus, jaunimą, kad gerovės Lietuvoje niekas nesukurs, jeigu patys, nedalyvaus ir neatliks pilietinės pareigos – domėtis, dalyvauti savo valstybės valdyme. Kiekvienas privalo prisiimti ne tik teises, bet ir pareigas, atsakomybę už pasekmes. Čia neturi likti nuošalyje ir tėvai, seneliai, švietėjai, intelektualai (Neprisitaikėliška Akademinė bendruomenė). Tik dejavimas ir abejingumas, nesirūpinimas vaikų, vaikaičių ateitimi, išvarė užsienin beveik pusę Lietuvos gabiausių, veikliausių jaunų žmonių. Žinotina, svetimam krašte visada būsi svetimas, naudingas tiek, kiek reikalingas. Taip švietė – darė Vincas Kudirka. Kovokime su blogybių sukėlėjais valstybės valdyme ir kitur, tai yra su priežastimis.
SVEIKATINIMAS
1. LR Seime įteisinti Susitarimą dėl Lietuvos sveikatos politikos 2025-2035 m., įvertinant Lietuvos Regionuose nesėkmingų amžinų struktūrinių reformų pasekmes, švaistymą lėšų. Trūkumas gydytojų dėl nežinomybės, koks likimas laukia gydymo įstaigų ir pačių gydytojų regionuose, neturint kompleksinio sisteminio apsisprendimo - Regionų plėtrai ir specialistų rengimo poreikio nustatymo, (Lietuvai rengti ar užsieniui specialistus?).
2. Lietuvos Regionuose užtikrinti kompleksiniai- sisteminiai plėtrą infrastruktūrų: susisiekimo, švietimo, sporto, sveikatos, kultūros, įvairių kitų paslaugų...
Tyrimai parodo: Žmogų dvasiniai ugdo menas, kultūra; emociniai –Sveikatinimas, sportavimas. Sveika mityba, (ekologiškai išaugintų kultūrų- maisto (be pesticidų, mažina onkologinių, širdies ligų plėtrą, didina ilgaamžiškumą ...), pradžiai įdiegti darželiuose, mokyklose, dienos centruose, sveikatinimo, globos įstaigose su parama valstybės. (Žymus amerikiečių kardiologas Joelis Kahnas teigė (ir mokė nuotoliniu būdų Lietuvos gydytojus, vaistininkus, aiškindamas, kad jo mitybos programa gelbės milijonus žmonių nuo širdies priepuolių), pacientams būtina naudoti netik vakarietiškus gydymo metodus, todėl sukūrė ir ėmė naudoti širdies ligų gydymo programas, pagrįstas mitybos pokyčiais, (taikyti mitybos programas). O ir „Geriausias vitaminas- sveikas gyvenimo būdas, kuris padeda išvengti ankstyvos mirties“ J. Kahnas. Sveiko ekologiško, kokybiško maisto gamybą, vartojimą privalo užtikrinti (atsakinga Lietuvos Veterinarijos ir maisto kontrolės tarnyba, Sveikatos ministerija); Užimtumas, tikslų turėjimas pradedant vaikyste, darbo turėjimas (Socialinio aprūpinimo ir darbo ministerija), komplekse sisteminiai palaiko laimingo žmogaus būsena. Tai užtikrins, pradedant vaiku, žmogaus ugdymą, švietimą, mokymą tapti ŽMOGUMI, vaizdžiai atgrasant nuo blogų įpročių..., turint valstybėje ugdymo, švietimo, mokymo vizija –programas.
KULTŪRA
Tyrimai parodo: Žmogų dvasiniai ugdo menas, kultūra; emociniai –Sveikatinimas, sportavimas, teisingumas bei švietimas, ugdymas, pradedant vaikyste.
TEISINGUMAS
Neteisingumo problema -Teisėtvarkos, Teisėsaugos institucijos neatlieka tinkamai funkcijas, neužtikrinama neišvengiamumas bausmės, žalos atlyginimo pilna apimtimi išreikalavimas iš tiesioginių kaltininkų ir nevykdančių kontrolę asmenų, netaikant senatį (tai būtų ir prevencija). Dabar milijonines žalas apmoka valstybė iš biudžeto, mokesčių mokėtojų sąskaita. Kova su teisėtvarkos ir teisėtvarkos pažeidimais pateikta kolektyvinėje monografijoje „Lietuvos ateitis pasaulio kontekste, specialistų žvilgsnis“ 166 - ... lap. ir 400-403 lap.schemos.
. Kaip matosi rezonansinėsbylos, daugelis jų tyliai subliūkšta Lietuvos teismuose , o ir skiriamos didelės baudos Lietuvai Europos teisme. Klausimas- kodėl nėra nei kaltininkų, nei atsakingų už tai? Ar tyrėjų, prokurorų, teisėjų nekompetencija, ar aukščiausio lygio politikų užsakymų vykdymas , pritempimas bylų prie senaties terminų ? Ar specialių tarnybų persipynimas? Ar LR Seimo, Teisėtvarkos ir Teisėtvarkos institucijų nenoras tai spręsti ir pasitelkti užsienio valstybių patirtį, atsakingai priimti įstatymus? Generalinėje prokuratūroje 2017 m. įsteigta Specialiojo prokuroro pareigybė, tačiau iki šiol neaktyvuota. Galimai vadovams verta stažuotis ir užsienyje, kelti kvalifikaciją, įdiegti renkamiems atstovams valingumą spręsti problemas iš esmės, priimti įstatymus atgrasančius nuo savanaudiškumo, nusikalstamos veikos vykdymo. Lietuva pirmauja kalinių skaičiumi Europos sąjungoje, nenagrinėjama priežastys, kodėl tiek daug žmonių nusikalsta, (ar laisvėje darbo vietų trūkumas, atlyginimai menki, švietėjiškas mokymas netinkamas?), o ir perauklėjimas kalinimo vietose netinkamas, neadekvačios bausmės menkiems nusikaltimams.
1. Įteisinti 2025 m. Specialiojo (nepriklausomo) prokuroro pareigybę – JAV pavyzdžiu užtikrinti įgalumą nepriklausomai atlikti pareigas. Įstatyme į Specialiojo prokuroro funkcijas įrašyti nuostatas dėl priimtų įstatymų, teisės aktų vykdymo kontrolės bei bylų nutraukimo tik teisme, suteikti prokurorui teisę ginti asmens teises net ir prieš jo valią. Įteisinti piliečiams teisę tiesiogiai kreiptis į Specialųjį prokurorą dėl jų teisių bei viešojo intereso pažeidimų. Tai pasireikštų reali sisteminė kova su politine, ekonomine korupcijomis, kontrabanda, pažeidimais viešuose pirkimuose, valstybės turto valdyme, šešėline ekonomika, netinkamu pareigų atlikimu, valstybei padarytų žalų išieškojimu ir kt. . Valstybėje atsiras daugiau teisingumo, atsakomybės, kontrolės ir papildymas biudžetą lėšomis. 2017 m. dalinai pataisytas Įstatymas, nevykdomas – neaktyvuotas
2. Įteisinti 2025 m. Teismų visuomeninių tarėjų pareigybes, dalyvauti nagrinėjant rezonansines bylas.
3. 2025 m. įteisinti įstatymu realią Rajonų/miestų dvipakopę Savivaldos hierarchiją (seniūnija, savivaldybės taryba, meras-administracija. Vietos Bendruomenė - Seniūnijos centrinė Vietos bendruomenė – Seniūnija (seniūnas) – Rajono/miesto Vietos bendruomenių centrinė taryba - Meras (su „Veto“ teise –administracijos vadovas) - Savivaldybės taryba. Atskiriama vykdomoji ir nutarimų, sprendimų priimančios valdžios. Taikyti administracinių teritorinių vienetų tik vienmandatę rinkimų sistemą. Užtikrinti, kad neprieštarautų LR Konstitucijos pagrindinėms nuostatoms, pataisyti LR Konstituciją . Savivaldybių veiklos kontrolę patikėti LR Valstybės kontrolieriaus tarnybai, o ne pačių Savivaldybių savikontrolei.
4. Panaikinti Seimo nario neliečiamybės nuostatą 2025 m. pavasario sesijoje, kad LR Generalinė prokuratūra galėtų vykdyti tyrimą be LR Seimo sutikimo, ( Sektinas Ukrainos pavyzdys). `Netoleruotina praktika, kai kaliniai-Seimo nariai dalyvauja – priimant įstatymus.
5.1. Panaikinti politinių partijų (nepamatuotą) didelį finansavimą rinkimų kampanijoms ir kt. iš valstybės biudžeto), (partijos ne UAB įmonės, kur „maitintųsi“ giminės, prisitaikėliai). Parlamentinėms partijoms tikslinga skirti lėšas iš valstybės biudžeto tik minimaliam patalpų plotui nuomoti, sekretoriaus – (ės) minimali metinė alga ir plius partijos nario mokestis.
5.LR Seimas privalo nuolatos vykdyti parlamentinę priežiūrą (kontrolę) Seimui atskaitingų institucijų veiklos. Seimo narius neskirti vykdomosios valdžios pareigūnais – ministrais (interesų konfliktas–savikontrolė? Privalo atsisakyti Seimo nario mandato).
6. Įteisinti 2025 m. Seimo narių atšaukimą iš tautos atstovybės piliečių iniciatyva ir valia.(Numatyti Rinkimų įstatymuose galimybę, (po metų darbo atstovaujamoje valdžioje), atšaukti visų lygių atstovus, dviem trečdaliais bendruomenės rinkusių rinkėjų balsų dauguma per LR Vyriausiąją rinkimų komisiją, Lietuvos Administracinį teismą, jeigu rinkti atstovai realiai nevykdo rinkiminių įsipareigojimų ir sutartos rinkiminės programos).
7. Pataisyti 2025 m. Europarlamento rinkimų įstatymą užtikrinant tiesioginį Europarlamento narių rinkimą (apygarda-Lietuva). Bei įteisinti Lietuvoje išrinktų Europarlamentarų atsiskaitymo tvarką LR Seimui kartą per ketvirtį, transliuoti per LRT. Būtų užtikrinta Seimo ir Europarlamentarų sąveikavimas, sprendžiant bendravalstybines valdymo problemas su ES.
8. Pataisyti 2025 m. LRT Įstatymą, užtikrinti NVO teisę pastoviai turėti savaitines vienos valandos trukmės intelektualaus turinio laidas Nacionaliniame radijuje ir televizijoje (po valandą), tinkamu laiku. Diskutuoti valstybei svarbiais klausimais, pasitelkus ekspertus, siūlyti sprendinius LR Vyriausybei, Seimui. Iki šiol NVO daugkartiniai kreipimąsi dėl intelektualios laidos steigimo, (pritraukiant akademinių bendruomenių intelektualus), į LRT valdymo organus, nebuvo patenkinti, diskutuoja savi su „savais” .
9. Įteisinti 2025 m. LR Konstitucijoje įtvirtintą piliečių teisę tiesiogiai dalyvauti valstybės valdyme. Tuo tikslu pataisyti LR Konstitucijoje - sumažinti reikalavimą referendumui inicijuoti surinkus ne 300 tūkst., o 150 tūkst. rinkėjų parašų, turinčių teisę balsuoti. Iš Lietuvos emigravo beveik milijonas gyventojų.
10. Įteisinti 2025 m. pirmame pusmetyje įstatymu, kad viešojo sektoriaus įstaigų (žinybų, savivaldybių) veiklos kontrolę (auditą) vykdytų LR Valstybės kontrolieriaus tarnyba, specialistų rotacijos būdu. Žinybose ir savivaldybėse panaikinti kontrolės skyrius, lėšas perduoti LR Valstybės kontrolieriaus tarnybai.
11. Seimas privalo gerinti Įstatymų leidybos kokybę, kiekybę keisti į kokybę, sekti aplinkinių valstybių pavyzdžiu. Savalaikiai priimti pirmo svarbumo ir reikalingumo Valstybei įstatymus.
Įteisinti prevencines įstatymų pataisas: Atgrasymas, ar paskata korupcijai yra teisėjo nepriklausomumas, ne kontroliuojamumas ir nebaudžiamumas, jam savo valia, bet valstybės vardu priimant galutinę ir neskundžiamą nutartį, kuria kažkam padaroma neteisėta paslauga, sulaužant kito žmogaus gyvenimą arba gerokai patuštinant valstybės biudžetą, mokesčių mokėtojų sąskaita? Kokia rizika apsimesti teisiniu beraščiu ir priimti įstatymui priešingą teismo aktą, kai tam įvertinti ir ištaisyti nėra jokio procedūrinio mechanizmo, o kyšio suma atperka kolegų apsimestinai nematomą profesinės etikos pažeidimą
Kadangi šios dienos pasaulyje pagrindinės žmogaus varomosios jėgos slypi ekonominiuose interesuose, taikant poveikio priemones už ekonominio pobūdžio nusikalstamas veikas, taikytinos ne mažai efektyvios kūno laisvės ribojimo priemonės, o ekonominių galimybių ribojimo priemonės. Todėl, siekiant korupcijos prevencijos, už korupcines veikas taikomas sankcijas būtina orientuoti išimtinai į korupciniams siekiams priešingų sąlygų sudarymą: skirti atitinkamo reikšmingumo baudas ir tuo pačiu taikyti baudžiamojo poveikio priemonę – atėmimą teisės nustatytą terminą dirbti valstybės tarnyboje (BK 68-1 str.).
Baudžiamojo kodekso 33 skyriaus normos („Nusikaltimai ir baudžiamieji nusižengimai valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams“), apibrėžiančios piktnaudžiavimo (228 str.) ar tarnybos pareigų neatlikimo (229 str.) veikas, nusikaltimo sudėties pagrindimui reikalauja įrodymų pagal subjektyviosios pusės kriterijus: piktavališkumas arba neatsargumas. Tai labai apsunkina įrodinėjimo naštą, nes kaltinamasis turi galimybę gintis, kad piktavališkai ir tyčia nesiekė jokios naudos, o tik ne taip (patikėkit – ne bendražmogiškai!) suprato įstatymo normą ar jam patikėtų tarnybinių (pareiginių) funkcijų esmę, todėl jis, neva, visiškai nekaltas. Taip motyvuotą atsakomybės išvengimo tikrovę pagrindžia Lietuvos teisėsauginė praktika. Pavyzdžiui, pagal sąvokų išaiškinimą (BK 230 str.) valstybės tarnautojams prilyginami ir teisėjai, tačiau neteko girdėti, jog kada nors teisėjas būtų nuteistas už piktnaudžiavimą tarnyba. Toks atsakomybės nebuvimas, teisėjams priiminėjant įstatymui akivaizdžiai priešingus sprendimus, arba teismo kasacinei instancijai atsisakius priimti kasacinį skundą, kai kasatoriaus skundžiamas žemesnės instancijos teismo aktas akivaizdžiai neteisėtas, yra šiurkštus konstitucinio teisinės valstybės principo pažeidimas. Nors tokie atvejai – mūsų teisminės praktikos kasdienybė, Seimas iki šiol su tuo abejingai taikstėsi, toleruodamas korupcijos paskatas.
Nusikalstamas veikas kvalifikuojant ne pagal subjektyviuosius, o pagal objektyviuosius požymius, grindžiamus lingvistiniais ir loginiais metodais, korupcijai užkardyti ir valstybės tarnybos bei viešųjų interesų pažeidimams sumažinti atsirastų žymiai daugiau galimybių. Čia svarbų vaidmenį galėtų suvaidinti ne tik STT, Prokuratūra bei ir visuomenė, informuodama apie akivaizdžiai matomas nusikalstamas veikas, kurių įkalčiais būtų valstybės tarnautojų ar jiems prilygintų asmenų priimti neteisėti aktai arba atsisakymo ar tyčinio vilkinimo priimti reikalingus aktus faktai
Kriminalizavus valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens apsimestinį neįgalumą, jam tyčia vengiant tinkamai atlikti pavestą apmokamą darbą, ne tik pakiltų KSI rodikliai Lietuvoje, bet žymiai artimesni ir skaidresni taptų piliečių ir valstybės institucijų santykiai, rodantys naują poslinkį gerovės valstybės kryptimi. Ši priemonė būtų žymiai švelnesnė už Singapūre labai rezultatyviai taikomas antikorupcines priemones, bet duotų puikų rezultatą. Vadovaujantis minėtais siekiais, siūlyti LR Seimui priimti LR Baudžiamojo kodekso 33 skyriaus papildymą nauju baudžiamojo nusižengimo straipsniu, išdėstant jį taip: „229-1 straipsnis. Profesinio, tarnybinio ar pareiginio neįgalumo simuliavimas
1.Valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo, akivaizdžiai simuliavęs profesinį, tarnybinį ar pareiginį neįgalumą, priimdamas neteisėtą aktą arba, nesilaikydamas nustatytų terminų, tyčia vilkindamas akto priėmimą, kai tokio akto priėmimas jam patikėtas įstatymu ar kitu norminiu aktu, baudžiamas tokio dydžio bauda, kokią žalą siekta padaryti neteisėtu aktu, arba, kokia žala, užvilkinus procedūriškai būtino akto priėmimą, padaryta užvilkinimu asmeniui, valstybei, Europos Sąjungai ar tarptautinei viešajai organizacijai, taip pat jam taikoma baudžiamojo poveikio priemonė – teisės dirbti valstybės tarnyboje atėmimas penkiems metams, bei išminuojamas penkių metų darbo stažas iš bendro darbo stažo .“.
2. Tas, kas padarė šio straipsnio 1 dalyje numatytą veiką ir yra anksčiau baustas už teisės pažeidimus valstybės tarnybai ar viešiesiems interesams, baudžiamas tokio dydžio bauda, kokią žalą siekta padaryti neteisėtu aktu, arba, kokia žala, užvilkinus procedūriškai būtino akto priėmimą, padaryta užvilkinimu asmeniui, valstybei, Europos Sąjungai ar tarptautinei viešajai organizacijai, taip pat jam taikoma baudžiamojo poveikio priemonė – teisės dirbti valstybės tarnyboje atėmimas penkeriems metams bei išminusuojamas penkių metų darbo stažas iš bendro darbo stažo .“
ENERGETIKA
Spręsti Seime 2025 m. pavasari sesijoje - Lietuvos strateginės Įmonės „Ignitis“ pelno maržą nustatyti nedidesnę penkių procentų, užtikrinti, kad įmonė dirbtų rentabiliai, neskurdintų gyventojų, verslų aukštais elektros pardavimo tarifais (kainomis), palaikytų bendrą energetikos politiką. Arba atpirkti (grąžinti) privatizuotas akcijas Valstybei, kad nereikėtų šelpti nepasiturinčiuosius gyventojus, verslus.
SOCIALINIAI IR DARBO REIKALAI
1.Parengti, įteisinti 2025 m. kompleksinę mokesčių sistemą, lygiai teisingą visiems. Užtikrinti piliečių vidurinės klasės (sluoksnio) augimą, mažinti skurstančiųjų procentinį lygį - gyvenančių žemiau skurdo ribos, pajamų didėjimą. Pragyvenimui išlaidos neturi viršyti gaunamų pajamų dydžio procentinės dalies kaip Vokietijoje, Lenkijoje.
2. Užtikrinti pensijų augimo priemones, pasiekti Europos sąjungos valstybių mokamų pensijų vidurkio dydį iki 2027 m. pradžios. Diegti gamyboje robotus, intelektualias technologijas, tuo didinti aukštą pridėtinę vertą, kurti konkurencingą produkciją pasaulinei rinkai. Pasiekti Europos valstybių vidutinį darbo našumo lygį.
3. Įsteigti 2026 m. valstybinį komercinį banką, valdyti investicines lėšas gaunamas iš ES, investicinius fondus.
Mokesčių sistemos tobulinimas
1. Valstybės funkcijų ir paslaugų deramai kokybei garantuoti neatidėliojant būtina mokesčių sistemos pertvarka, nes Lietuvos nacionalinio biudžeto ir BVP santykis yra mažesnis už ES vidurkį ~10%. Reikalingi mokesčių sistemos pakeitimai, kurie įgalintų didinti viešojo sektoriaus, tame tarpe socialinio ir sveikatos draudimo sistemų, švietimo, krašto gynybos ir kitų svarbiausių sričių finansavimą, atitinkantį Lietuvos ekonominį pajėgumą ir orientuotą į ES VN vidurkinius rodiklius. (Pagal PB ekspertų atlikto vėliausio vertinimo išvados ir rekomendacijas)..
Tam labiau progresyviai apmokestinti visas integruotas pajamas pagal dydį, o ne pagal rūšį ir kapitalo, jo prieaugio generuojamų pajamų/pelno apmokestinimą artinti prie ES plačiausiai taikomų dydžių ir įgyvendinti tokius pokyčius Pensijų sistemoje :
- Teisėkūros srityje teiks Seimui:
- ratifikuoti prieš 25 m. įstrigusį pensininkų oraus gyvenimo garantą – Europos Tarybos Socialinių Teisių Chartijos 23 straipsnį.
- Dabartinę pensijų indeksavimo formulę papildyti dar vienu dėmeniu, tarnausiančiu infliacijos poveikio realioms pensininkų pajamoms amortizavimui.
- Sodros pensijų fondo rezervas turi būti naudojamos pagal tiesioginę paskirtį ir derinamas su spartesniu pensijų individualios dalies didinimu, kaip numatyta galiojančiuose teisės aktuose.Planuojant ir tvirtinant biudžetus pripažinti nederamu ir uždrausti VSD pensijų didinimą tame tarpe ir naudojant SoDros rezervą (pensininkų pajamas) paversti įkaitu ir naudoti biudžeto deficito perviršio užglaistymui (Šengeno sutartyje nustatytų deficito lubų -3 % kriterijaus).
- Neatidėliojant mažinti žemiau skurdo rizikos ribos gyvenančių pensininkų skaičių (dabar --40%). Tam neberemti Privačių II pakopos pensijų fondų neteisėtai iš valstybės biudžeto (visų gyventojų sumokėtų mokesčių) mokamomis 1,5% įmokomis, sudarančiomis -260 mln. EUR sumą kasmet. Šiuos asignavimus skirti dabartinių pensininkų bendrosios pensijų dalies padidinimui!
- Valstybinių socialinio draudimo pensijų sistemą, besiremiančią dirbančiųjų įmokomis, (taip pat ir skatinimą dalyvauti II PPF) papildyti adekvačiomis darbdavių įmokomis už pas juos įdarbintus darbuotojus.
- Įgyvendinant mokesčių ir socialinės apsaugos sistemų pakeitimus, garantuoti Pensijų pakeitimo normos augimą dabartiniams pensininkams, orientuojantis į adekvatų Lietuvos ekonominiam pajėgumui ir ES VN vidurkiui.Pensijų santykis su buvusiu darbo užmokesčiu (t. v. pakeitimo norma) Lietuvoje iki šiol taip ir nepasiekė 50%, kai daugelio ES valstybių-narių šis rodiklis viršija 60%. Ateityje šis rodiklis Lietuvai prognozuojamas kaip nesieksiantis nė 30%!
Sveikatos ir socialinių paslaugų sistemoje
1.Padidinti Valstybės įmokas į PSDF už valstybės draudžiamuosius, kad jos prilygtų savarankiškai besidraudžiančių tarifui.
Valstybinės ligonių kasos ir savivaldybių finansuojamos sveikatos priežiūros, prevencijos, spec. poreikių turintiems ambulatorinių paslaugų namuose, slaugos, priežiūros ir globos paslaugoms skiriamas finansavimas nepakankamas, o valstybės įmokos už jos draudžiamuosius eilę metų žymiai mažesnės, nei savarankiškai besidraudžiančiųjų.
Įgyvendinimas
1.Atsisakyti svarbiausių paslaugų finansavimo modelio, kai tos pačios paslaugos teikiamos privataus sektoriaus, finansuojamos ir valstybės lėšomis, ir papildoma priemoka, kelis kartus viršijančia valstybinį tarifą, kuri generuoja viršpelnius privatiems paslaugų teikėjams, neadekvačius ir nepateisinamus suteiktos paslaugos kokybės standartais.
Skaidraus privataus ir viešojo sektorių sugyvenimo sąlygas būtina įteisinti ir įgyvendinti 2025 m.
1. Suvaldyti kainų šėlsmą konkurencijos (laisvos liberalios rinkos) už pirkėją atkūrimu:
mokestinėmis - investicinėmis lengvatomis į smulkų ir vidutinį verslą, ir pirmiausia - tokią prekybą, kad vėl rastųsi konkurencija už pirkėją kainų mažumu.
Tam reikia pakeitimų mokesčius reguliuojančiuose įstatymuose ir daugiau investicijų, pirmiausia smulkios ir vidutinės prekybos regeneravimui. Jas valdo Finansų ir Ekonomikos bei inovacijų ir Žemės ūkio ministerijos.
2. Sustabdyti žmonių nuvarinėjimo nuo žemės politiką maisto grandinių (ūkininkas-perdirbėjas-prekybininkas) finansų sureguliavimu.
Maisto grandinės sureguliuojamos įstatymu, kuris numato, kad krizinėse situacijose dalis nusavintos ūkininkų sukurtos vertės išieškoma iš prekybininkų ir perdirbėjų antikriziniu mokesčių ir gautos lėšos grąžinamos ūkiams. Remti Ekologinių ūkių plėtrą, eksportą ir aprūpinimą produktais Lietuvos gyventojus prieinamomis kainomis, gaunančius mažesnes pajamas.
Krizinėje padėtyje atsidūrė Lietuvos Pienininkystės ūkis, išvežama kaip žaliava grūdai, mediena, gyvuliai kartu su darbo vietomis, tuo pačiu išvažiuoja dirbti Užsienin Regionų gyventojai.
3. Užsienio politikoje aktyviai dalyvauti globalių mokestinių tarifų įvedimo procese. Pasaulio turtą, finansus valdo nedidelis procentas savininkų.
Pasaulio politiniuose sluoksniuose tokia nuostata pagaliau pasiekė ir Jungtines Tautas, tačiau Lietuvos politikoje ir strategijoje „Lietuva 2050“ nežiūrint dėtų pastangų, jos nėra.
Atgal