VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

AKTUALU

2024.11.07. KANDIDATAMS (PARTIJOMS), DALYVAUJANTIEMS RINKIMUOSE IR IŠRINKTIEMS Į LR SEIMĄ NARIAMS 2024 M. (1)

 Rinkėjų įpareigojimų sąrašą  parengė Lietuvos Bendruomenės Rinkėjų lūkesčių išreikštų daugkartiniuose kreipimosi- reikalavimuose  į LR Seimą pagrindu:

 Vincentas Jasiulevičius, Valdymo sistemų  ekspertas, kont. tel. +370 61404676


     RINKĖJŲ RINKIMINIAI ĮPAREIGOJIMAI 2024 – 2028 M. M. KANDIDATAMS (PARTIJOMS), DALYVAUJANTIEMS RINKIMUOSE  IR  IŠRINKTIEMS  Į  LR SEIMĄ NARIAMS, ATSAKINGAI  ĮVYKDYTI  SAVO  PROGRAMINIUS PAŽADUS IR RINKĖJŲ ĮPAREIGOJAMUS DARBUS   (PATEIKTUS  PRIEDE -SĄRAŠE)

           Seimo narių vertybiniai įsipareigojimai-siekis: Vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucija,  Įtvirtinti Lietuvoje atvirą, teisingą, darnią pilietinę visuomenę bei teisinę valstybę; panaikinti teisines, politines ir ekonomines sąlygas korupcinio, oligarchinio valdymo egzistavimui; įtvirtinti Lietuvos Respublikos Konstitucijoje nuostatą visiems laikams išsaugoti lietuvių tautą, lietuvių kalbą,  Lietuvos kultūrą ir nepriklausomą Lietuvos gerovės valstybę, nesijungiant į jokias valstybių federacijas.

   Lietuvos Bendruomenės rinkėjai (Atstovai 2023-04-19 raštu Nr. 8-24|2023-04-24, (pareiškė susirūpinimą). Kreipėsi į Seimą dėl LR Rinkimų kodekso taisymo Nevyriausybinių organizacijų (NVO) atstovai – Lietuvos pensininkų „Bočiai“ sąjunga, Lietuvos pagyvenusių žmonių asociacija (LPŽA). Atsakymas – Seimas neturi valios taisyti Rinkimų kodeksą). Priminta kandidatuojančioms  partijoms Rinkimuose į Seimą ir Seimo komitetams vienu raštu. (Informuojame, kad Jūsų 2024 m. rugsėjo 6 d. raštas (su priedais) dėl kandidatų rinkiminių programų papildymo Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijoje gautas, užregistruotas (2024-09-09, Nr. G-2024-7331) ir perduotas susipažinti Lietuvos Respublikos Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetui, Seimo Švietimo, mokslo, sporto komitetui, Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui, Seimo Žmogaus teisių komitetui,  Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetui ir kt. komitetams. 

PRIEDAS:  KANDIDATAMS (PARTIJOMS), DALYVAUJANTIEMS RINKIMUOSE  IR IŠRINKTIEMS Į  LR SEIMĄ, RINKĖJŲ ĮPAREIGOJIMŲ 2024 – 2028 M. M. ĮVYKDYTI  DARBŲ SĄRAŠAS -10 Lapų.

Pastaba: El. pašto išsiųstą Raštą saugo Įpareigojimų įteikėjas kandidatui (Partijai) ir Vietos Bendruomenės pirmininkas.

Siuntėjas: Seimo rinkimų Apygardos  Rinkėjas,                                                                                           

Pagarbiai

Vincentas Jasiulevičius, Valdymo sistemų ekspertas, kont. tel. +370 61404676

PRIEDAS  KANDIDATAMS (PARTYJOMS) IR IŠRINKTIEMS Į SEIMĄ NARIAMS 2024 M. – 10 LAPŲ

KANDIDATAMS (PARTIJOMS), DALYVAUJANTIEMS RINKIMUOSE  IR IŠRINKTIEMS Į  LR SEIMĄ, RINKĖJŲ ĮPAREIGOJIMŲ 2024 – 2028 M. M. VYKDYTI  DARBŲ SĄRAŠAS

   Visai Lietuvai aktualus bendras problemų sprendimas pateikiamas Kandidatams (Partijoms) šiame Rinkėjų įpareigojimų sąraše - priede, (Nesprendus teikiamų įpareigojimų, Lietuva be ateities…).

Savanaudžiai Seimo  nariai  per 2020 -2024 m.m. kadenciją irgi vengė vykdyti keliamų priežastinių valstyės vadymo problemų sprendimų. Kurie nori būti išrinkti Seimo  nariais 2024 – 2028 m.m.  kadencijai ir išrinkti, privalo įsirašyti į savo rinkimines programas, priemones Rinkėjų įpareigojimus  vykdyti tiek Pozicijos bei Opoziciją pasirinkę Seimo nariai, viešai deklaruoti rinkiminės kampanijos metu ir realiai įvykdyti. Privalo vadovautis principu – „LIETUVAI REIKIA“, o netenkinti asmeninius ar grupuočių interesus.  

Privaloma, kad ateityje  Partijos (jų koalicijos), Komitetai  nesavanaudiškai, sąžiningai sudarytų keliamų  kandidatų sąrašus,  kad nesikartotų kandidatų sąrašuose dvigubai kadidatų pavardės. Ir Lietuvos Vyriausioji Rinkimų Komisija tinkamai kontroliuotų-nepriimtų, reikalautų taisyti sąrašus, teiks LR Seimui siūlymus panaikinti dviprasmybes, LR Konstitucijos 55 str. lygių galimybių nuostatoms prieštaravimus visiems kandidatams ir Rinkėjams  LR Rinkimų kodekse.Tik tuomet padidės pasitikėjimas partijomis ir aktyviau  dalyvaus rinkimuose, dalyvaus  valstybės valdyme.   Lietuvos Jaunimas, gimnazistai, studentai nejaučia atsakomybės, tinkamai neparengti  atlikti pilietinę pareigą Tėvynei-dalyvauti, atsakingai išrenkant asmenybes, valdžias, kurti  gerovę patiems Lietuvoje. Jaunimo, Studentų sąjungų valdymo organus įtakoja  Politinės partijos, daugiau 30 metų nekelia klausimų, kad ne tų krypčių -profesijų rengiami specialistai, tai ir dirba ne pagal įgytą kvalifikaciją, (Negirdėti, kad yra `studentai).   Tikėtina - naujas sudėties Seimas pataisys Rinkimų kodeksą ir kitus Įstatymus,  kaip siūlo ir Rinkėjai.

(Siūloma priemonės neišvengiamai tobulinti valstybės valdymą, vykdyti parlamentinę kontrolę, įteisinti atsakomybę už netinkamą pareigų atlikimą, padaryta valstybei žala išieškoma iš tiesioginių vykdytojų, kontroliuojančių asmenų, atsiskaityti Rinkėjams). 

     LR  SEIMUI  IR VYRIAUSYBEI  SIŪLOMA:

(Valstybės valdymas,  Švietimas, Mokslas, Sportas; Sveikatinimas; Kultūra; Energetika;  Teisingumas; Socialiniai ir Darbo reikalai, (Tai sėkmingos kryptys, diktuos sėkmę ir kitose Lietuvos ūkio, ekonomikos ir gerovės plėtros kryptyse..).

     Valstybės valdymas

   Vadovaujantis LR Konstitucijos nuostatomis, deklaruojamais sąžiningumo, protingumo, teisingumo principais, Rinkėjų įpareigojimais kandidatams, siūlome pakeisti LR Rinkimų kodekso rinkimų įstatymines nuostatas 2025 m.  LR Seimo Pavasario - Rudens sesijose.                                     

(Pastebėjimas - galimai dabartinė LR Seimo Rinkimų sistema nusižiūrėta nuo Rusijos Fedaracijos Dūmos, Rusijos Federacijoje yra taip renkama valstybinė Dūma:                                                                       

225 депутатов избирались по пропорциональной системе по единому федеральному округу, при заградительном барьере 5 процентов, 225 — по мажоритарной системе по одномандатным округам.“ 

„В мажоритарной части (по одномандатным избирательным округам) кандидаты могут выдвигаться как политическими партиями, так и в порядке самовыдвижения.                                                                                                                       

Один и тот же кандидат может быть выдвинут как по партийному списку, так и по одномандатному избирательному округу[19], однако в случае его прохождения в Госдуму и по партийному списку, и по одномандатному избирательному округу ему придётся отказаться от одного из полученных мест.“     Kaip matome - pilna Rusijos Federacijos kopija, nieko galvoti nereikia. Vykdyti privalu ne LR Konstituciją, o kas yra Rusijos Federacijoje sukurta, sugalvota.).

  1.Pataisyti Rinkimų kadeksą 2025 m, kad LR Seimo rinkimuose, nebūtų kandidatų dvigubo kandidatavimo, (tuo pačiu metu sąrašuose nesikartotų iškeltų kandidatų pavardės), vienmandatėse ir daugiamandatėje rinkimų apygardose. Tai yra būtų įrašyta vienmandačių apygardų sąrašuose nedagiau 71 iškeltas kandidatas ir daugiamandatėje apygardoje nedaugiau 70 kandidatų, (dviejų dalių sąraše iš viso nedaugiau 141 kandidatas). Šiuo metu Seimo rinkimų praktikoje partijos pateikia dviejų dalių iškeltų kandidatų sąrašus patikrinimui į VRK, (iki 212 kandidatų sąraše, 71+141= 212), LR Rinkimų kodekso 70 str. 2d.; 75 str. 1d., 2p., 3p.). Užtikrinti, kad rinkėjų ir savarankiškai išsikėlusių kandidatų nebūtų pažeidžiamos konstitucinės teisės ir lygios galimybės kandidatuotiVRK pareiga patikrinti pateiktų kandidatų sąrašus ir užkirsti kelią dvigubam kandidatavimui. Užtikrinti, kad politinių partijų, politinių organizacijų iškeltų, išreitinguotų kandidatų patvirtintuose dviejų dalių sąrašuose - dalyvaujančių vienmandatėse būtų nedaugiau po 71 kandidatą sąraše ir daugiamandatėje nedaugiau po 70 kandidatų sąraše, rinkimų apygardose. Pateiktuose į VRK Daugiamandatėje apygardoje kandidatų sąraše negali būti mažiau kaip 25 kandidatai ir daugiau kaip 70. . Rinkimų į Lietuvos Respublikos Seimą atveju kiekvienas rinkėjas turi du balsus, kurių vienas atiduodamas už pasirinktą vienmandatės apygardos kandidatą, o kitas už Daugiamandatės apygardos pasirinktos partijos sąrašo kandidatą (LR Rinkimų kodekso 5 straipsnio 2d., 3d.).

2. Rinkimų kodekso 74 straipsnio 3 d. pakeitimas, nepagrįstai suteikiantis teisę kandidatui įrašytam į sąrašus daugiamandatėje rinkimų apygardoje, būti kandidatu ir vienoje vienmandatėje rinkimų apygardoje.  

3. Pataisyti Rinkimų kodekso 70 Straipsnio nuostatas taip, kad politinių partijų, politinių organizacijų iškeltų, išreitinguotų kandidatų patvirtintuose dviejų dalių sąrašuose, dalyvaujančių vienmandatėse būtų nedaugiau po 71 kandidatą sąraše ir daugiamandatėje nedaugiau po 70 kandidatų sąraše, rinkimų apygardose. Pateiktuose į VRK daugiamandatėje apygardoje kandidatų sąraše negalėtų būti mažiau kaip 25 kandidatai ir daugiau kaip 70. Rinkimų į Lietuvos Respublikos Seimą atveju kiekvienas rinkėjas turi du balsus, kurių vienas atiduodamas už pasirinktą vienmandatės apygardos kandidatą, o kitas iš daugiamandatės apygardos pasirinktos partijos sąrašo kandidatą (LR Rinkimų kodekso 5 straipsnio 2d., 3d.).

4. Papildyti Rinkimų kodekso 10 ir 11 straipsnio pakeitimais, keliant kandidatams į Seimo narius, savivaldybės tarybos narius, merus ir kitas užimti atstovavimo pareigybes atitikties pasirengimo reikalavimus (Rinkėjų lūkestis): 1. Lietuvos pilietis, amžius – ne jaunesnis 25 m. 2. Turėti aukštąjį universitetinį ar jam prilygintą išsilavinimą, mokėti gerai lietuvių ir 2- 3 užsienio kalbas. 3. Susipažinę su institucijų norminiais aktais – LR Konstitucija, Rinkimų įstatymais, Seimo statutu. 4. Darbo patirtis - 3 metai, praktiniai pasiekimai. 5. Sąžiningumas, reputacija, aukšta moralė. 6. Po teistumo asmenys 5 metus nekandidatuoja, kelia asmeninę reputaciją. 7. Privalo žinoti kuriuose komitetuose pasirengę geriausiai dirbti.   

Konstituciniai pataisymai:                                                                                                       

1. LR Seimas privalo nuolatos vykdyti Seimui atskaitingų institucijų veiklos parlamentinę priežiūrą (kontrolę) ir ištaisyti ydinga LR Konstitucijos 99 str. nuostatą, kad Vyriausybės narys gali būti ir Seimo nariu. Ši nuostata prieštarauja konstituciniam įstatymų leidžiamosios ir vykdomosios valdžios atskyrimo principui. Valdžios atskyrimo principas yra esminė demokratinės valstybės konstitucinė nuostata, skirta užtikrinti, kad valdžios šakos (įstatymų leidžiamoji, vykdomoji ir teisminė) būtų atskirtos ir veiktų savarankiškai. Tuo siekiama, kad viena valdžios šaka negalėtų pernelyg stipriai dominuoti ir pažeisti demokratinių procesų. Ir nors kai kurie Konstitucinės teisės specialistai mėgina aiškinti apie tokių asmenų kontrolės mechanizmus, kurie esą užtikrina priimamų sprendimų pusiausvyrą, bet kiekvienam piliečiui aišku, kad Seimo narys negali tinkamai vykdyti savo tiesioginių pareigų sėdėdamas ant dviejų kėdžių ir dar kyla interesų konfliktas, ir nejautimas atsakomybės už netinkamą pareigų atlikimą- turint atsarginę kėdę

2. LR Prezidentas ir kandidatas į Premjerus, (laikinas sprendimas, susiderinę), gali Seimo narius neskirti vykdomosios valdžios pareigūnais – ministrais, (interesų konfliktas– savikontrolė, arba Seimo narys privalo atsisakyti Seimo nario mandato). Rinkėjai tikisi valstybiškai mąstančių, kompetentingų ministrų paskyrimų ir nebūtų pažeidžiama pagrindiniai valdymo principai tarp kontroliuojančių ir vykdančiųjų institucijų.        

 3.Panaikinti Seimo nario neliečiamybės nuostatą 2025 m. pavasario sesijoje, kad  LR Generalinė prokuratūra galėtų vykdyti tyrimą be LR Seimo sutikimo, ( Sektinas Ukrainos pavyzdys).                                                                                         

4.  Panaikinti 2025 m. politinių partijų (nepamatuotą) didelį  finansavimą  rinkimų kampanijoms ir kt. iš valstybės biudžeto), (partijos ne UAB įmonės, kur „maitintųsi“ giminės, prisitaikėliai). Parlamentinėms partijoms  tikslinga skirti lėšas iš  valstybės biudžeto tik minimaliam patalpų plotui išsinuomuoti, sekretoriaus –(ės) minimali metinė alga ir plius partijos nario mokestis.                                 

 5. Priimti skubos tvarka 2025 m.  LR Seimo nario darbo sąlygųįstatymąir įkelti įRinkimųkodeksą- LR Konstitucinis Teismas 2005 m. bylos Nr.04/04 nutartyje nurodė, kad Įstatymų leidėjas privalo – yra pareiga nustatyti Įstatymu Seimo narių teisių, pareigų ir veiklos garantijųsąlygas (Kasmetinių atostogų suteikimas, nuobaudos už pravaikštas, Seimo nario darbo vertinimas balais (atsižvelgiant į pateiktų Įstatymų, pataisų kiekį bei kokybę, atsiskaitymą rinkėjams (ir raštu ataskaitos) dėl rinkiminių įsipareigojimų vykdymo). Iki šiol nei vienos kadencijos LR Seimas nors ir bandė, (seimo nariai dėl savanaudiškumo), tačiau neįveikia priimti - patvirtinti sau darbo sąlygų įstatymą, nevykdoma LR Konstitucinio teismo nutartis.  Tai menkina pasitikėjimą Seimo nariais, nevykdančiais Teismo nutarčių. Prieš įstatymą visi lygūs. Analogija yra  ir su Savivaldybių Tarybų narių darbo  dalygų neapibrėžtumu ir jų  išrinkimo  pažeista tvarka.

6.Pakeisti (pataisyti)  2025 m. Europos parlamento rinkimųįstatymą, užtikrinant tiesioginį Europos parlamento narių rinkimą(apygarda-Lietuva, iškelia kandidatus partijos, Rinkimų komitetai, išsikelia patys asmenys, visuomeninės skėtinės organizacijos. Kandidatai surašomi įvieną sąrašą lietuviškos abėcėlės tvarka- balsavimo biuletenį. Rinkėjai balsavimo biuletenyje pažymi reikalingą, (nustatytą ES skaičių parlamentarų), pasirinktų(valstybiškai mąstančių kandidatų pavardžių). Daugiausia surinkę balsų11-12 kandidatų patvirtinama ES Parlamentarais, o mirus, atsisakius mandato, jo vietą užima sekantis surinkęs daugiausia balsų kandidatas).

Dėl Rinkimų kodekso ir Politinių organizacijų įstatymo neatitikimo Lietuvos Respublikos Konstitucijai 119 str. ir Lietuvoje ratifikuotos Europos vietos savivaldos chartijai 3 str. .

Rinkimų kodekso ir Politinių organizacijų įstatymas normos prieštarauja toje apimtyje, kai nustato teisękelti savivaldybių rinkimuose kandidatų sąrašus tik juridiniams asmenims ir išrinkti tiesiogiai tarybos narius:  1. Rinkimų kodekso normos prieštarauja Lietuvos Konstitucijos 119 str. 2 d., kai visuotinai t. y. visiems vietos gyventojams, turintiems rinkimų teisę,garantuojama teisė tiesiogiai be atrankos dalyvauti rinkimuose inter alia ir įgyvendinant šias konstitucines teises kelti kandidatus  kartu su kitais rinkimų teisęturinčiais vietos gyventojais.

2. Pažymėtina, kad pagal Konstitucijos 5 str. 2 d. visi asmenys inter alia ir vietos savivaldos gyventojas turi konstitucinę teisęginti savo pasyvią rinkimų teisę remdamasi Lietuvos Respublikos Konstitucija.

3. Dalyvauti savo gyvenamosios teritorijos savivaldoje yra žmogaus prigimtinė teisė, kuri užgimė anksčiau negu pozityvistinė teisė ir ji priklauso žmogui, kaip nustatyta Konstitucijos 18 str., kaip fiziniam asmeniui ir kuri negali būti paneigiama, ir tais atvejais, kai kitiems subjektams suteikiama rinkimų teisę inter alia ir juridiniams asmenims – politinėms partijoms ar politinėms organizacijoms.

4. Pažymėtina ir tai, kad ratifikuotoje Europos vietos savivaldos chartijos 3 str. nustatyta teisėrinkti tiesiogiai ir laisvai vietos savivaldos tarybos narius piliečiams. Konstitucijos 119 str. rinkimų teisėtai pat susiejama su pilietybės teisės institutu, ir taip pat su kitais gyventojais, todėl daroma pagrįstai išvada, kad rinkimų teisė inter alia ir pasyvioji rinkimų teisė priklauso tik fiziniams asmenims. Įstatymo leidėjas įgyvendindamas tiek konstitucines gyventojų teises, tiek prisiimtus įsipareigojimus pagal tarptautines konvencijas negali apriboti šiuose teisės aktuose nustatytų teisių gyventojams inter alia apriboti pasyviąją rinkimų teisę kelti kandidatus įvietos atstovaujančių organus – tarybas.

5.Rinkimų kodekso reikalavimas išrinkimo dalyvių, kad jie registruotų subjektą pagal Politinių organizacijų 8 str. 1 d. Juridinių asmenų registre yra nepagrįstas ir prieštarauja Konstitucijos 35 str. ir 119 str. 2 d. bei Europos vietos savivaldos chartijos 3 str. 2 d. Konstitucijos 35 str. piliečiams laiduota teisė laisvai vienytis įbendrijas, politines partijas ar asociacijas nereiškia prievolę privalomai steigti juridinįasmenį.

6.Įstatymųnustatytas reikalavimas, kad rinkimųdalyviai turi atitikti ir Politinių organizacijų 5 str. 5 d., kur nustatyta, kad politiniam komitetui, kuris ketina dalyvauti savivaldybės tarybos ir (arba) savivaldybės mero (toliau – meras) rinkimuose, įsteigti būtina, kad jį steigtų ne mažiau kaip 0,1 procento toje savivaldybėje ne trumpiau negu pusę metų gyvenamąją vietą deklaravusių gyventojų, kurių turi būti ne mažiau negu dvigubas tos savivaldybės tarybos narių skaičius. Tai prieštarautu Konstitucijos 35 str. ir 119 str. 2 d. ir Europos vietos savivaldos chartijos 3 str. 2 d. bei Civilinio kodekso 6.969 str. 1 d.

7.Pažymėtina, kad rinkimų dalyviai gali sudaryti ir asociacijas, kurios nėra juridiniai asmenys ir tai nėra tapatus juridiniam asmeniui – politiniai organizacijai – rinkimų komitetui, kadangi tai gyventojų esančių Lietuvos piliečiais asociacija sudaryta dalyvauti Konstitucijos garantuota rinkimų teise vistos savivaldos atstovų rinkimuose.    

Atgal