VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

AKTUALU

2024.11.07. LIETUVOS RESPUBLIKOS 2017- 02 - 06 PREZIDENTEI J.E. DALIAI GRYBAUSKAITEI

Vincentas Jasiulevičius

Valdymo sistemų ekspertas, Lietuvos vietos bendruomenių steigimosi pradininkas, puoselėtojas nuo 1996 m.,  Lietuvos Nepriklausomybės gynėjas, Lietuvai pagrąžinti draugijos narys
  El. p.  v_ jasiulevicius@yahoo.com,  tel.  +370 614 04676 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS    2017- 02 -  06  PREZIDENTEI  J.E. DALIAI  GRYBAUSKAITEI 

  LIETUVOS  RESPUBLIKOS  SEIMO  PIRMININKUI

 GERB.  VIKTORUI  PRANCKIEČIUI   Reg. Seime Nr. G-2017-1599  

(Galimai aktualu visiems Seimo komitetams)

 

LIETUVOS  RESPUBLIKOS  MINISTRUI   PIRMININKUI
GERB.  SAULIUI  SKVERNELIUI   
Reg. LR VyriausybėjeNr. 1354  

(Galimai aktualu visoms Ministerijoms)

 

 KREIPIMĄSIS –PASIŪLYMAS

 

DĖL  TEISĖS  ORIAI  GYVENTI  LIETUVOJE,   SIŪLOMA  MOBILIZUOJANČIOS PRIEMONĖS  LIETUVOS   BENDRUOMENEI  AKTYVINTI,  KURTI  GEROVĘ PATIEMS, KAIP  ŠEIMININKAMS,   PLĖTOTI  REALIĄ   SAVIVALDĄ VIETOS  BENDRUOMENĖSE, SENIŪNIJOSE,  SAVIVALDYBĖSE    ( 24 –ris metus tęsiasi „ nevalingumas“- spręsti probleminius klausimus, prisidengiant amžinomis diskusijomis)

 

    Lietuvos Respublikos Konstitucijojeir tarptautiniuose žmogaus teisių dokumentuose yra įtvirtintos pagrindinės piliečių teisių ir laisvių garantijos. Lietuvos valstybė yra ratifikavusi svarbiausias tarptautines konvencijas, garantuojančias Lietuvos piliečiams jų teisių ir laisvių apsaugą.Tačiau daugelis Konstitucijos ir ratifikuotų tarptautinių teisės aktų nuostatų, laiduojančių žmogaus teisių apsaugą, nėra tinkamai įgyvendinamos, valstybės institucijos ignoruoja pamatines žmogaus teises (žmogaus gyvybės ir orumo apsaugą, teisę gyventi sveikoje aplinkoje ir kt.).

    Pilietinė bendruomenė viešoje erdvėje konstatuoja: nevaldomai vyko ir vyksta kaimo naikinimo, žmonių skurdinimo, socialinės atskirties didinimo, patyčių mokyklose nevaldymo, alkoholizmo, smurto šeimose, narkomanijos, savižudybių ir tautiečių  išvarymo iš Lietuvos politika.Nesirūpinama Tauta, jau išvaryta į užsienį daugiau nei milijonas Lietuvos gabiausių, veikliausių jaunų žmonių. Lietuva šiomis nesprendžiamomis  problemomis pirmauja Europos Sąjungoje. Pagrindinės priežastys, sukeliančios minėtas problemas: neteisingumo, korupcijos, išpūsto biurokratinio aparato dominavimas valstybės įstaigose, netaikymas lygiai visiems įstatymų, persekiojančios neišvengiamos baudžiamosios atsakomybės, padarytos valstybei žalos adekvataus dydžio išieškojimo iš tiesioginių kaltininkų nebuvimas. Nėra vaikų, jaunimo tinkamo kompleksinio švietimo, pilietiškumo, bendruomeniškumo, patriotiškumo, savarankiškumo ugdymo sistemų, atsakingų asmenų. Nacionalinis LRT ir kita žiniasklaida tinkamai neatlieka švietėjiškos veiklos, kuriant gerovę Lietuvoje. Nesiūlo pilietinėje visuomenėje problemų sprendimų, jų prevencijos. Nusišalina švietėjai, intelektualai, jaunimas, studentai nuo valstybės problemų sprendimo, valdymo reikalų. Kiekvienas pilietis privalo naudotis ne tik teisėmis, bet prisiimti ir pareigas, atsakomybę už pasekmes valstybėje, keistis. Iki šiol valstybininkai nenagrinėjo priežasčių, sukeliančių globalią tautiečių emigraciją, gimstamumo mažėjimą ir kitas blogybes, nesiimama mobilizuojančių priemonių Lietuvos bendruomenei aktyvinti, kurti gerovę patiems,– kaip šeimininkams, – plėtoti realią savivaldą seniūnijose, savivaldybėse.

Lietuvos pilietinė bendruomenė (vietos bendruomenių organizacijos) galvoja, kad privalomai turi būti užtikrinamos visos svarbiausios konstitucinės teisės ir laisvės visiems piliečiams bei galimybė oriai, pasiturinčiai gyventi Lietuvoje ir tikina Lietuvos Respublikos Seimą, Lietuvos Respublikos Prezidentę ir Vyriausybę pataisyti – priimti įstatymus, kompleksiškai spręsti problemas,  sudaryti piliečiams  sąlygas vykdyti bendruomenišką kontrolę:

       LR Seimas siektų vertybinių įsipareigojimų įgyvendinimo: įtvirtintų Lietuvoje atvirą, teisingą, darnią pilietinę visuomenę bei teisinę valstybę; panaikintų teisines, politines ir ekonomines sąlygas korupcinio, oligarchinio valdymo egzistavimui; įtvirtintų Lietuvos Respublikos Konstitucijoje nuostatą visiems laikams išsaugoti lietuvių tautą, lietuvių kalbą, tradicinę šeimą, Lietuvos kultūrą ir nepriklausomą Lietuvos valstybę, nesijungiant į jokias valstybių federacijas. Demokratija, liberalumas be atsakomybės už veiksmų pasekmes, netinkamą pareigų atlikimą, valstybės valdymą paverčia anarchiniu.

1.LR Seimo nutarimu įpareigoti LR Vyriausybę, ministerijų, ekspertų jėgomis parengti 2017 m. pirmame pusmetyje  taikomąjį mokslinį kompleksinį-sisteminį (lygiagrečiai tiriamąjį) projektą, numatyti jo praktinį įgyvendinimą (pagrindines priemones, galimus vykdytojus, kontrolę) tema „LIETUVOS GYVENTOJŲ MIGRACIJOS SUVALDYMO, GIMSTAMUMO SKATINIMO STRATEGIJA PASAULIO KONTEKSTE 2017 – 2030 M. ( IR VĖLIAU, IKI 2060 M.)“. Projektas būtų vykdomas bendrame Lietuvos gerovės kūrimo strategijos kontekste globaliame pasaulyje.

Šio sisteminio darbo kompleksinė – sisteminė ilgalaikė strategija privalėtų aprėpti trumpąjį (vidutiniškai 10 m. trukmės) ir ilgalaikį  (iki 40 m. trukmės) laikotarpius (atsižvelgiant į Pasaulio prognozes). Tai būtų LR Valstybės (bendravalstybinės), regioninės, savivaldybių, seniūnijų, vietos bendruomenių (NVO) tarpusavyje sąveikaujančios programos, tarnautų Lietuvos žmonių gerovės kūrimo siekiui. Tokios administravimo teritorinių vienetų programos, jų trukmės tarpusavyje privalo sietis, užtikrinti efektyvų investicijų – išteklių bei ES paramų panaudojimą. Šių programų parengimo vykdytojams, koordinatoriams teikia pasiūlymus vietos bendruomenės (seniūnijos), rajonų/miestų vietos bendruomenių centro sąjungos, Lietuvos Vietos bendruomenių organizacijų sąjunga, įvertindamos turimus ir trūkstamus visų rūšių išteklius rengiamų programų įgyvendinimui. Programų rengimui vadovauja, jas koordinuoja, prisiima atsakomybę LR premjeras, merai, seniūnai (pasirūpina įteisinti reikalingais įstatymais, vyriausybės nutarimais, savivaldybių nutarimais). Būtina valstybės valdymo tobulinimą susisteminti, sumažinti besidubliuojančių kontroliuojančių institucijų skaičių. Rasti Lietuvos žmonių išvykimo dirbti į užsienį minimizavimo, jų grįžimo optimizavimo kompleksinius sprendimus. TAI TELIKTŲ LIETUVOS BENDRUOMENEI AKTYVIAU DALYVAUTI, KURTI GEROVĘ PATIEMS, KAIP  ŠEIMININKAMS, PLĖTOTI REALIĄ SAVIVALDĄ VIETOS BENDRUOMENĖSE, SENIŪNIJOSE,  SAVIVALDYBĖSE, DALYVAUTI VALSTYBĖS VALDYMO REIKALUOSE. SĖKMINGAI BŪTŲ VYKDOMA VYRIAUSYBĖS PROGRAMA.

 

1.1. Šio projekto parengimui teiktų informaciją, dalyvautų Švietimo ir mokslo, Socialinės apsaugos ir darbo, Ūkio, Aplinkos, Finansų, Vidaus reikalų, Teisingumo, Kultūros ministerijos ir kitos žinybos, Migracijos departamentas, pramonininkų konfederacijos, verslo asociacijų bei piliečių bendruomenės emigracijoje ir Lietuvoje. Panaudoti užsienio patirtį  ir susistemintą paskutiniųjų 10 metų Lietuvos plėtros strategijų, vizijų medžiagą bei 20-čiai metų „Lietuvos ateitis pasaulio kontekste, specialistų žvilgsnis, 2004 m.“ kolektyvinį darbą, Lietuvos mokslų  akademijos grupės darbuotojų  darbą, kur galima rasti daugelio problemų galimus sprendinius. Darbas  galėtų  būti atliktas Lietuvos žinybų specialistų pajėgomis, pasitelkiant Lietuvos autoritetus – ekspertus, užsienio patirtį, pasaulio  lietuvius.

2. Įteisinti Ypatingojo (nepriklausomo) prokuroro pareigybę – tiesiogiai išrenkant (kaip Respublikos Prezidentą).  Įstatyme į Ypatingojo prokuroro funkcijas  įrašyti nuostatas dėl priimtų įstatymų, teisės aktų  vykdymo kontrolės bei bylų nutraukimo tik teisme, suteikti prokurorui teisę ginti asmens teises net ir prieš jo valią. Įteisinti piliečiams teisę tiesiogiai kreiptis į (Ypatingąjį) prokurorą dėl jų teisių  bei viešojo intereso pažeidimų (įgyvendinti 2017 m.). Tai pasireikštų reali sisteminė kova su korupcijomis, kontrabanda, šešėline ekonomika, netinkamu pareigų atlikimu, valstybei  padarytų žalų išieškojimu  ir kt. .

 3. Įteisinti  įstatymu,  kad viešojo sektoriaus įstaigų (žinybų, savivaldybių)  veiklos  kontrolę (auditą) vykdytų LR Valstybės kontrolieriaus tarnyba specialistų rotacijos būdu. Žinybose ir savivaldybėse panaikinti  kontrolės skyrius, lėšas perduoti  LR Valstybės kontrolieriaus tarnybai (2018 m.  pradžioje).

4. Įgyvendinti Lietuvoje viešojo sektoriaus darbuotojų teisių ir pareigų balansą, atsisakant tiesiogiai neteisėtomis jų veikomis padarytos žalos atlyginimo, o ne mokesčių mokėtojų lėšomis, t. y. pakeisti LR CK 6.271 ir 6.272 straipsnių redakciją( 2017 m. ).

5. Ryžtingai ir neatidėliotinai mažinti gyventojų skurdą ir socialinę atskirtį, keičiant apmokėjimo už darbą ir mokesčių sistemas, užtikrinant teisinį ir socialinį žmonių saugumą. Ypač  būtina susirūpinti  nedarbo problema regionuose, regioniniuose miestuose, savivaldybių teritorijose. Įsisteigusias smulkias įmones, verslus atleisti nuo mokesčių mokėjimo iki  1 - 1,5 metų. Supaprastinti  smulkaus verslo apskaitos, ataskaitų teikimo tvarką. Tai vykdant,  didžioji  dalis aukščiau konstatuotų problemų būtų sprendžiamos kur kas lengviau (darbas  išlaisvina protą nuo blogų veikų-nužmogėjimo).                                                                                                    

 5.1.  Sumažinti  viešojo sektoriaus valdymo biurokratinio dirbtinai išpūsto aparato išlaidas 2017 m. vienu trečdaliu nuo skirtų lėšų 2016 m. patvirtintame biudžeto lygyje. Atsilaisvinusius darbuotojus perkvalifikuoti -nukreipti į verslą, pramonės plėtrą.
5.2.  Įpareigoti  2017 m. savivaldybes (bus atsakingi merai)  plėtoti  (regiono, valstybės kontekste)  rajonų,  miestų pramonę  ( tarp jų  ir intelektualiąją), nes  išvežant žaliavas: grūdus, medieną, galvijus ir kt.,  naikinamos ir darbo vietos. Dabar plėtoja vis monopolizuojančius  prekybos centrus, vaistines,  naikina   smulkųjį  ir vidutinįjį verslus.Tai būtina demonopolizuoti: prekybos centruose (ar atskirai) įrengti Lietuvoje pagamintų maisto ir ne maisto gaminiųskyrius, užtikrinančius visapusišką aukštą kokybę, valdomus gamintojų kooperacijos pagrindais. Sudaryti sąlygas jauniems specialistams,  jaunoms šeimoms, reemigrantams  apsirūpinti būstais. Regioninių  investicijų  tikslingumą, joms priimti pasiruošimą- sąlygas (vieta, statiniai, specialistai) privalo koordinuoti, kontroliuoti LR  Vyriausybė,  LR Vyriausiojo valstybės kontrolieriaus tarnyba. 5.2.1. Išsiaiškinti žmonių ( gaunančių pašalpas, paramą) nenoro įsidarbinti priežastis. Koordinuojant Valstybinei mokesčių inspekcijai,  tarpusavyje sąveikaujant(sisteminant funkcijas, informaciją)  Lietuvos socialinių tyrimų centrui (Darbo rinkos tyrimo institutui), Lietuvos Darbo biržai, Lietuvos  darbo inspekcijai, SODRAI, kovoti su nelegaliu darbu- legaliais bedarbiais ( ekonominiu šešėliu), pasitelkiant seniūnijas, vietos bendruomenes, sukurti tikslingą pašalpų,    paramų teikimo sistemą.                                                                                                         

5.2.1. Įpareigoti Užsienio investicijų plėtros agentūrą organizuoti, periodiškai teikti konsultacijas, instruktažus sukvietus merus,  savivaldybių administratorius bei atsakingus už ekonominę plėtrą specialistus (mokančius užsienio kalbas).                                                                                                             

 5.2.2. Įpareigoti Lietuvos Valstybinę maisto ir veterinarijos, Valstybinę Nemaisto produktų tarnybas užtikrinti įvežamų  ir Lietuvoje gaminamų gaminių – produkcijos, teikiamos vartotojams, visapusišką kokybę,  kovoti su kontrabanda darnioje sistemoje kartu Valstybės pasienio apsaugos, policijos tarnybų pajėgomis.  Periodiškai  kontroliuoti, ar tinkamai vykdomos pareigos, tyrimai, užtikrinti gaminių kokybę.

5.3.  Pasitelkti užsienio įmonių  patirtį  į žaliavų  perdirbimo pramonę  Lietuvos regionuose, pritraukti   investitorius, privalo įsijungti ir Lietuvos diplomatai - Užsienio  reikalų ministerija.

5.4. Spręsti valstybės turto apskaitą, neefektyvų  jo valdymą  žinybose ir savivaldybėse (išnagrinėti  užsienio valstybių pavyzdžius).                                                                                                                                                                      

    5.4.1. Spręsti  valstybės viešųjų pirkimų problemą (centralizuojant, skelbimus patalpinant internetinėje  erdvėje). Konkursų laimėtojų siūlomas paslaugų teikimo sutartis, kainų realumą   įvertintų  Lietuvos  viešųjų pirkimų tarnyba, Lietuvos vyriausiojo kontrolieriaus tarnyba. Kartu priimtų sprendimus tolesnei veiklai.

5.4.2. Perimti- susigrąžinti monopolinių komunalinių  paslaugų  teikimą savivaldybių žinion, užtikrinti sąžiningas  teikiamų paslaugų kainas,  kad neskurdintų gyventojų (Taisyti klaidas).

5.4.3. Kontroliuoti  privataus kapitalo įmonių turto,  įgyjamo  savininkų panaudai (asmeniniam naudojimui automobilius ir kt.), išlaidas nurašant įmonės vardu, nemokant mokesčių, tinkamų atlyginimų darbuotojams.

6.Įteisinti įstatymais, sudaryti saugias teisines ir ekonomines sąlygas piliečiams kurti šeimas, auginti vaikus ir gyventi savo šalyje. Tuo tikslu sustiprinti įstatyminę šeimos ir santuokos (kaip Tautos ir valstybės gyvybingumą bei istorinį išlikimą laiduojančio) instituto apsaugą.                                                                                       

6.1.Auklėti (perauklėti) rizikos, smurtaujančias šeimas,  vykdant švietėjišką, kultūrinį darbą, padėti įsidarbinti, suteikti paramą, tai yra vykdyti kompleksines priemones, kontrolę.  Atsakingi  merai, seniūnai, vietos bendruomenės, tėvai, švietimo darbuotojai, pasauliečių ganytojai (kunigai),  pagal užimamas pareigas.

7.Įvertinant sudėtingą geopolitinę Lietuvos valstybės padėtį, padidinti finansavimą krašto apsaugai 2017 metais iki 2 proc. BVP. Tuo tikslu riboti politinių partijų, atsakingų už 2004 m. ir 2012 m. Lietuvos prisiimtų įsipareigojimų finansuoti krašto apsaugą nevykdymą, finansavimą iš valstybės biudžeto.

8.Įdiegti 2017 m. LR Konstitucijoje įtvirtintą piliečių teisę tiesiogiai dalyvauti valstybės valdyme. Tuo tikslu pataisyti LR Konstitucijoje - sumažinti reikalavimą referendumui inicijuoti surinkus ne 300 tūkst., bet 100 tūkst. rinkėjų parašų, turinčių teisę balsuoti.

 

9. Užtikrinti nevaržomą tikėjimo ir įsitikinimų reiškimo laisvę. Tuo tikslu įpareigoti  LRT tarybą garantuoti nacionalinio transliuotojo darbo kontrolę, kad nacionalinis transliuotojas užtikrintų konstitucinę piliečių žodžio, įsitikinimų ir informacijos laisvę, pažiūrų įvairovę LRT nešališkumą ir objektyvumą.

10. Stabdyti viešoje erdvėje plintančias patyčias ir asmens nekaltumo prezumpcijos pažeidimus. Tuo tikslu padidinti švietimo mokyklų vadovaujančių asmenų, mokytojų, tėvų atsakomybę už tyčinį kito asmens žeminimą ar pasityčiojimą iš jo, už Lietuvos valstybę reprezentuojančių institucijų menkinimą ir niekinimą. Įteisinti 2017 m.

11. Tobulinti atstovaujamosios demokratijos sistemą, pataisyti LR Rinkimų kodekso nuostatas, užtikrinant lygius ir tiesioginius parlamento rinkimus, kad kiekvienas kandidatas galėtų būti renkamas į  LR Seimą tik vienoje (vienmandatėje) rinkimų apygardoje, įsigaliotų 2018 m. pradžioje.

11.1.LR Seime inicijuoti, priimti  Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymą, atitinkantį  LR Konstitucijos  (pakeisti Konstitucijos 55 str. „Seimą sudaro Tautos  atstovai – 71 ar 101 Seimo narys (nustatyti Seimo narių skaičių atsižvelgiant į gyventojų skaičių (71 rinkimų apygarda), nurodant nuo kokio  gyventojų skaičiaus renkamas vienas Seimo narys) ,  kurie  renkami  ketveriems metams remiantis visuotine, lygia tiesiogine rinkimų teise ir slaptu balsavimu“ vienmandatinėse rinkimų apylinkėse, įteisinti  ir elektroninį balsavimą).

Būtina visuose Valstybės valdymo lygiuose: seniūnijų, savivaldybių,  Respublikos administracinių teritorijų atstovų rinkimų lygiuose,  rinkti teritoriniu  vienmandatiniu principu. Rinkimų komisija surašo į vienmandatinį (vienintelį) bendrą rinkimų sąrašą lietuviškos abėcėlėstvarka iškeltus partijų, tos vietos bendruomenių (NVO), save  išsikėlusius, visus kandidatus pagal nustatytas kvotas. Rinkimų biuletenyje prie kandidato pavardės pateikti pagrindinius biografinius duomenis, programas - įsipareigojimus. Toks vientisas bendras  rinkiminės (apygardos) teritorijos visų kandidatų sąrašas suteiktų rinkėjams  galimybę  pasirinkti žinomus, kompetentingus, moraliai atsakingus atstovus iš visumos  kandidatų, o ne iš atskirų partijų sąrašo. Šiuo metu įteisintas asmenų - atstovų

nepakeičiamumas ir prieštaravimas LR Konstitucijos rinkimų  nuostatoms. Tai pažymėjo savo nutartyse LR Konstitucinis teismas.  LR Seimo  rinkimų, Realios savivaldos su decentralizacija  funkcijų bei pilna seniūnijų ekonomine savivalda įstatymų projektai pateikti  LR Rinkimų kodekso rengimo darbo grupei.Šios pataisos privalo įsigalioti 2018 metų pradžioje.
11.1.1.LR Rinkimų kodekse pataisyti nuostatas: sumažinti politinių  partijų finansavimą iš  valstybės biudžeto iki minimumo, skiriant metams trylikos mėnesių vidutinių  atlyginimų vienos partijos (sekretoriato išlaikymui) finansavimui, visa kita sudarytų nario mokestis. Būtina  inventorizuoti  užimamas  patalpas (partijų veikla pavirto partijų bičiulių, giminių verslu...).

11.2. Įteisinti Seimo narių atšaukimą iš tautos atstovybės piliečių iniciatyva ir valia.(Numatyti Rinkimų įstatymuose galimybę (po metų darbo atstovaujamoje valdžioje) atšaukti visų lygių atstovus, dviem trečdaliais bendruomenės rinkusių rinkėjų balsų dauguma per LR Vyriausiąją rinkimų komisiją, Administracinį teismą, jeigu rinkti atstovai realiai nevykdo rinkiminių įsipareigojimų ir sutartos rinkiminės programos).

11.3. Įteisinti iki 2018 m. realią savivaldą iš esmės keičiant Savivaldos ir Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymus, kurie leistų vietos bendruomenėms kelti kandidatus savivaldos rinkimuose, rinkti seniūnus, turėti pakankamus savivaldybių biudžetus bei galimybes disponuoti savo lėšomis ir kt.

11.3.1.Rajono (miesto) vienmandatėje rinkimų apygardoje kiekvienas Lietuvos Respublikos pilietis, nežiūrint partiškumo, gali būti renkamas Savivaldybės tarybos  nariu, gali išsikelti  ar būti iškeltas vienodomis teisėmis ir sąlygomis kandidatu į Savivaldybės tarybos  narius ir merus.

11.3.2. Tiesiogiai, slaptu balsavimu renkamas  rajono (miesto) meras - Savivaldybės administracijos vadovas (vykdomosios valdžios vadovas - rajono /miesto vadovas, pataisyti LR Konstitucijoje nuostatą), turintis „veto“ teisę priimtiems Savivaldybės tarybos narių sprendimams, juos grąžinti pataisyti (apklausti rinkėjus dėl nesutariamų klausimų  tarp Savivaldybės tarybos ir mero).Meras  savo veikloje vadovaujasi LR Konstitucijos, LR Seimo įstatymų, LR Vyriausybės nutarimų  nuostatomis bei Savivaldybės tarybos nutarimais, sprendimais, neprieštaraujančiais Lietuvos Respublikos įstatymams.

11.3.3.Lygiagrečiai  tiesiogiai, slaptu balsavimu renkami Savivaldybės tarybos nariai.

 Miesto/rajono tarybos nariai renkami tiesiogiai seniūnijose atstovauti gyventojams ir,  žinodami (atstovaudami) savo atstovaujamųjų seniūnijų rinkėjų valią, atviru balsavimu renka miesto/rajono savivaldybės tarybos pirmininką, kitus savivaldybės atstovaujamojo aparato narius. Savivaldybės taryba priima nutarimus, sprendimus vadovaudamasi LR Konstitucijos, LR Seimo įstatymų, LR Vyriausybės nutarimų  nuostatomis.

11.3.4.Seimo nariai, žinodami ir atstovaudami savo rajonų (miestų) rinkėjų valiai bei vykdydami  bendravalstybinius programinius įsipareigojimus, atviru balsavimu formuoja Lietuvos Respublikos  valdymo  organus. 

11.4. Panaikinti Rinkimų įstatymuose  kandidatams galimybes tuo pačiu metu kandidatuoti keliose rinkimų pakopose ir, kol nepasibaigia išrinktųjų Seimo narių kadencija, į savivaldybių tarybas, Europos Parlamentą, Prezidento pareigas. Toks kandidatavimas lygiagrečiai keliuose atstovų rinkimuose, netgi neskaitant rinkimų papildomų išlaidų,  - švelniai tariant, Lietuvos rinkėjams ir piliečiams nepagarba.

11.5. Įteisinti  Lietuvoje išrinktų  europarlamentarų  atsiskaitymo tvarką LR Seimui kartą per ketvirtį, transliuoti per LRT. Būtų užtikrinta Seimo ir europarlamentarų sąveikavimas,  sprendžiant  bendravalstybines  valdymo problemas su ES.

11.5.1 Įteisinti Lietuvos Respublikos Seimo narių teisių, pareigų ir veiklos garantijų įstatymą, įsigaliotų  2017-04-01 d., atitinkamai pataisyti LR Seimo  Statutą. Įpareigoti LR Seimo narius privalomai nuolat, kartą per ketvirtį, atsiskaityti raštu  savo  apygardų rinkėjams (vietos bendruomenėms) dėl įsipareigojimų rinkėjams vykdymo, pakviestų per radiją, skelbimų lentose susitikti gyvai, užtikrinti Valstybės politinio elito bendravimą  su visuomene bei jos dalyvavimą valstybės valdyme,  realioje savivaldoje.

11.6.  LR Seimo pirmininko biuras, kanceliarija  rengtų viešą informaciją - suvestines  už mėnesį, ketvirtį, metus, kadenciją,  kaip balsavo  Seimo nariai  už priimamus įstatymus. Suvestinėse pateikiamas įstatymo pavadinimas, trumpa anotacija, svarbumas   valstybei,  nurodoma,  kas pateikė, kiek pateikė kiekvienas Seimo narys  įstatymų projektų,  įstatymams pataisų,  nurodomas posėdžių lankomumas.   Informacija  pateikiama Seimo portale,  žiniasklaidai. Nacionaliniam LRT  privalu pateikti, komentuoti LR Seimo informacinius pranešimus  Lietuvos gyventojams kaip ir  partijų reitingavimus (kas pusvalandį... ).

11.7. LR Seimo vadovybė  kiekvienos sesijos pabaigoje praneša piliečiams (pateikia ir LRT) apie atskaitingų Seimui žinybų, tarnybų (kurių vadovai skiriami LR prezidento, Seimo pritarimu)veiklos - parlamentinės priežiūros rezultatus bei priimamus sprendimus,  gerinti  jų pareigų atlikimą (kartu  su LR Prezidente).  Tiesioginiai darbdaviai ir pilietinė bendruomenė privalo žinoti, kaip dirba, ką nuveikė paskirtieji pareigūnai („darbininkai“)  teisėsaugoje, teisėtvarkoje, tai nereikštų jiems spaudimą  priimti  vienokius ar kitokius sprendimus, atliekant jiems pareigas...

12.Suteikti piliečiams teisę tiesiogiai kreiptis į Konstitucinį Teismą, atitinkamai įrašyti LR Konstitucijoje   2018 m..

13. Pašalinti 2018 m. esminius suvaržymus, trukdančius vystytis pilietinei visuomenei. Tuo tikslu pakeisti LR Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymą, pašalinant iš jo nuostatas, prieštaraujančias 2007 m. spalio 10 d. Europos Tarybos Ministrų Komiteto rekomendacijoms (CM/Rec (2007) 14) „Dėl nevyriausybinių organizacijų teisinio statuso Europoje“.

13.1.  Skatinti profesinių  sąjungų steigimąsi Lietuvoje, sudaryti galimybę dalyvauti diskusijose su darbdaviais  įmonėse, organizacijose.

14.Atsižvelgiant į tai, kad Lietuva 2001 metais ratifikuodama Orhuso konvenciją įsipareigojo jos principus perkelti į savo įstatymus, tačiau iki šiol beveik nieko nepadaryta, siūlome užtikrinti JT EKK konvencijos „Dėl teisės gauti informaciją, visuomenės dalyvavimo priimant sprendimus ir teisės kreiptis į teismus aplinkos klausimais“ (Orhuso konvencijos) vykdymą ir tuo tikslu įkurti Seime Orhuso konvencijos įgyvendinimo laikinąją darbo grupę, į šią grupę įtraukiant ir atstovus iš NVO, besirūpinančius nekilnojamųjų kultūros paveldo objektų išsaugojimu.

15. Užtikrinti  2018 m. konstitucinę piliečių teisę į kultūros vertybes, kultūros paveldo išsaugojimą ir teisę laisvai dalyvauti kultūriniame gyvenime. Tuo tikslu imtis priemonių, kad Lietuvos Respublika prisijungtų prie Europos Tarybos 2005 m. Kultūros paveldo vertės visuomeninių pagrindų konvencijos (Faro konvencijos).

16. Užtikrinti teismų darbo viešumą ir jų ryšį su piliečiais. Teismų įstatyme įtvirtinti visuomenės teisę dalyvauti teisingumo vykdyme - teismuose įtvirtinti tarėjų arba prisiekusiųjų institutą (atlikti 2017 m.).

16.1. Visa apimtimi 2017 m. įgyvendinti įstatymo viršenybės ir visų grandžių teisėjų nepriklausomumo principus, įtvirtintus Jungtinių Tautų ,,Pagrindiniuose teismų nepriklausomumo principuose“ (2 punktas), kurie pažeidžiami LR Teismų įstatymo 23 ir 31 straipsniais.

16.2. Atkurti LR Konstitucijos 117 straipsnio galiojimą, įgyvendinant bylų nagrinėjimo teismuose   viešumo principą, kuris pažeidžiamas LR CPK 321, 322, 349 (1d.), 350 (1d.), 352 (3d.), 355 (1d.), 356 (1d.) straipsniais.

16.3. Inicijuoti LR Konstitucijos 103 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą, kad Konstitucinio   teismo teisėjai būtų renkami visuotiniuose rinkimuose, apribojant jų kadenciją ne ilgesniam kaip 4-5 metų laikotarpiui.

17.Priimti 2017 m. vietos bendruomenių steigimosi įstatymą, kuriuo būtų numatoma  nevyriausybinių organizacijų (NVO) aktyvus dalyvavimas tos teritorijos problemų sprendimo reikaluose.  Vietos bendruomenės negali lygiomis teisėmis dalyvauti  politiniame gyvenime (dabar vietos bendruomenės steigiamos pagal Asociacijų steigimo įstatymą,   steigia 3-5 asmenys ir atstovauja tos teritorijos bendruomenei). 

18.Stiprinti visuomenės kontrolę ir jos dalyvavimą valstybės valdyme. Tuo tikslu, pritaikant esamas informacines sistemas bei diegiant naujas informacines ir ryšių technologijas, įstatymu įteisinti valstybinės ir vietos valdžios institucijų pareigą viešai skelbti visus dokumentus (atlikus privalomą nuasmeninimą), nesusijusius su valstybės ar tarnybos paslaptimis.

19.Pašalinti 2017 m. - 2018 m. (kartu su  aukštojo mokslo institucijų pertvarka) faktinę mokslininkų bei visų aukštojo mokslo ir švietimo darbuotojų  diskriminaciją, susijusią su neadekvačiu apmokėjimu už darbą, jų teisinėmis ir socialinėmis garantijomis, neindeksuojamomis mokslininkų pensijomis. Kad būtų užtikrinta universitetų autonomija, vidinė demokratija, akademinė laisvė, pašalinti LR Konstitucinio Teismo nurodytus ir iki šiol išlikusius Lietuvos aukštojo mokslo įstatyme esančius prieštaravimus Konstitucijai.                                                              

20. Vadovaujantis valdžių atskyrimo principu, atsisakyti praktikos skirti Seimo narius ministru pirmininku ar ministrais, pataisyti  2018 m. LR Konstitucijos  60 str. , 99 str.   nuostatas dėl tarpusavio prieštaravimų. LR Seimo narys negali užimti jokių kitų apmokamų pareigų.                

21. Išplėsti 2018 m. piliečių teisinį švietimą ir jų galimybes gauti nemokamas teisines paslaugas bei konsultacijas, formuoti visuomenės teisinę kultūrą ir gilesnį žmogaus teisių pažinimą, įtraukiant į jų veiklą nevyriausybinių organizacijų atstovus, universitetus. Panaudoti  ir  LRT teisiniam švietimui.      22.Pertvarkyti 2017 m. (iš esmės) švietimo, profesinio mokymo, aukštojo mokslo, kultūros  sistemas,  kad atitiktų Lietuvos  plėtros krypčių (pirmiausiai prioritetinių) specialistų poreikius.  Visų lygių mokyklose (vidurinėse, profesinėse, aukštosiose) privaloma mokyti, rengti specialistus, gebančius efektyviai dirbti Lietuvoje (pasaulio globalizacijos aplinkoje) greitai besikeičiančiose permainose. Mokytojai, dėstytojai privalo suvokti artimiausių  15 – 20 metų  Lietuvos ateities raidą, savo, jaunimo, visuomenės vietą, kas nuo kiekvieno piliečio priklauso. Tai yra ir švietėjiškas ugdymas, pradedant vaikyste, prevencija žalingoms priklausomybėms, blogoms veikoms   ir taikymas visose valstybės plėtros kryptyse: pilietiškumo, bendruomeniškumo, savarankiškumo, kultūringumo, estetikos, pareigingumo, atsakomybės už pasekmes bei šeimos ugdymo pagrindų (programų) įsisavinimas, apsauga nuo smurto šeimose, nužmogėjimo, liberaliojo gyvulėjimo, nuo priklausomybių, jų galimų pasekmių (mokymo priemonių, video klipų paruošimas, mokytojų –švietėjų tobulinimas). Šeima yra valstybės ląstelė -vietos bendruomenės narė, sukuriant Europos lygio vidutinę gerovę per trumpiausią laiką. Tam reikalingi kvalifikuoti specialistai (parengimas aukštos kvalifikacijos mokytojų, dėstytojų, specialistų kvalifikacijos kėlimas, jiems pagarbos ugdymas, perkvalifikavimas ir atestacijos, konkursai). Už šio punkto rezultatus yra tiesiogiai                                                        

22.1. Parengti  mokymo programas, atskiriant pakopose (darželis, pradinė, pagrindinė, gimnazija, profesinė mokykla, kolegija, universitetas, doktorantas, daktaras, profesorius, akademikas) dėstomų dalykų apimtis (krūvius), užtikrinti intelektualumo pasiekimą mokymosi pakopose. Privalomas  mokyklose fizinis lavinimas. Panaudoti geriausią patirtį, pasiekimus (Suomijos ir kt. valstybių).  Galbūt užtektų  11 metų gimnazijos atestatui įgyti, gaunant universalų išsilavinimą su galimybe pasirinkti tolimesnes studijas.

22.2.Užtikrinti švietimo, mokslo, mokslo slėnių efektyvų sąveikavimą su  pramonės, verslų plėtra. Tinkamai efektyviai panaudoti,  pertvarkos metu atsilaisvinusias  mokslo įstaigų patalpas -laboratorijas mokslo pasiekimų, patentų diegimui  į ekonominę, gamybinę plėtrą Lietuvoje.

23. Įpareigoti pramonės, verslo asocijuotas organizacijas, įmones, savivaldybes atsakingai teikti paraiškas (su patikinimu-sutartimis, kad  bus įdarbinti) reikalingiems parengti specialistams rengiančioms, perkvalifikuojančioms  žinyboms, institucijoms.

23.1. Sudaryti jaunimui sąlygas studijuoti, pasinaudojus valstybės lėšomis, kreditais, su teise jų negrąžinti, jeigu ateityje dirbtų Lietuvoje bent 3-5 metus (būtų meilė Tėvynei darbais, o ne žodžiais).Lietuvoje tenkinti  darbo rinką pagrindinių specialybių specialistais – optimizuoti. 

Minimizuoti paruoštų specialistų, mokslininkų išvykimą dirbti į užsienį ir susigrąžinti išvykusius. Lietuvos betikslį specialistų rengimą visam pasauliui perorientuoti į rengimą, perkvalifikavimą specialistų, vadovų, mokslininkų, gebančių efektyviai dalyvauti Lietuvoje ir pasaulyje (pasaulio globalizacijoje) greitai besikeičiančiose permainose, jų pritraukimo regionų versluose, socialinėje plėtroje, viešajame sektoriuje. Specialistams sudaryti tinkamas sąlygas dirbti Lietuvoje. Užtikrinti Žmogaus  reikalingumą Lietuvoje.

24.Įteisinti 2018 m. Lietuvos piliečių  privalomą dalyvavimą rinkimuose, numatant simbolinę administracinę nuobaudą už nedalyvavimą (nesirūpinimą)  savo valstybe – Tėvyne. ES yra tokių valstybių.

25.Atsižvelgti į LR Prezidentės pareiškimą, panaikinti privilegijas Lietuvos Respublikos Prezidentui, baigęs eiti pareigas, netenka rezidencijos (būsto) ir su ja

 susietų privilegijų. Įteisinti 2017m.
26. Įpareigoti 2017 m.  įstatymo tvarka LRT suteikti vietos bendruomenėms, nevyriausybinėms organizacijoms (NVO),  specialistams - ekspertams nacionalinėje televizijoje, radijuje  nuolatos, tinkamu  laiku gauti po vieną savaitinę valandą  ugdyti  pilietiškumą, patriotiškumą, bendruomeniškumą, nagrinėti ekonomines, socialines ir kitas problemas, teikti pasiūlymus LR Seimui, Vyriausybei, aktyvinti visuomenę dalyvauti valstybės valdymo reikaluose. Būtina tobulinti LRT valdymo sistemą, perduodant daugiau įtakos LRT valdyme Lietuvos bendruomenei (NVO).
27. Spręsti   apsirūpinimą elektra  besiplėtosiančią pramonę, elektromobilius (dėl valstybės neūkiško valdymo turėta nuosavos elektros gamyba  nublokšta atgal 40-60 m.). Plėtojantis Lietuvos pramonei, gamybai, reikia Lietuvoje pasigaminti  bent 60 procentų reikalingos, ekonomiškai  naudingos švarios  elektros. 

27.1.Pasitelkti Europos Sąjungos atsakingus komisarus, įdarbinti Lietuvos  visus europarlamentarus dėl Baltarusijos Astravo atominės branduolinės elektrinės saugumo garantijų užtikrinimo Europos Sąjungos valstybėms (ir Vilniui -55 km. atstumas).
27.2.Įteisinti įstatymu (papildyti), kad atliekų deginimo įrenginiai, kuriuose energijai gaminti kaip kuras naudojamos po rūšiavimo likusios ir perdirbti netinkamos energetinę vertę turinčios komunalinės atliekos, nebūtų statomi arčiau kaip 20 kilometrų  nuo gyvenamųjų vietovių, kad apsaugotų gyventojų sveikatą ir gyvybę nuo žalingo pramonės įrenginių poveikio. Nestatyti tokių  statinių vyraujančių  vėjų kryptyje link gyvenamųjų vietovių. Būtina  įrengti išmetamų teršalų stebėsenos  punktus, nepriklausančius  nuo eksploatuojančių įmonių, jų savininkų,  taršos rezultatai (palyginti su normomis) viešai pateikiami  susipažinti internetu Vilniaus, Kauno, Klaipėdos  gyventojams.  

27.2.1.Vilniaus miesto teritorijoje pastatyta arba statomi tokie taršos statiniai (objektai)  vyraujančių  vėjų kryptyje link miesto  esančiame slėnyje, būtina analizuoti gyventojų ligų istorijas dėl navikinių ir kitų ligų intensyvios plėtros. Siūlyti, priimti priemones, eliminuojančias priežastis dėl miesto taršos, kad apsaugotų  gyventojų sveikatą ir gyvybę nuo žalingo pramonės įrenginių poveikio.   

27.2.2.Įvertinti iš naujo „Lietuvos energijos“ įgyvendinamus atliekomis ir biokuru kūrenamų kogeneracinių elektrinių Vilniuje ir Kaune projektus dėl jų kaštų ir naudos (atlikti  ekonominio pagrįstumo analizę). Užtikrinti, kad Vilniaus, Kauno, Klaipėdos kogeneracinių elektrinių kurui nebūtų  importuojamos  atliekos ir aprūpinta tik vietiniu biokuru. Užtikrinti, kad  atliekos būtų deginamos 1150  laipsnių Celsijaus temperatūroje,  prie žemesnės  temperatūros išsiskiria pavojingos žmogaus sveikatai medžiagos (dioksinai ir kitos), be to,  gamykla yravyraujančių  vėjų kryptyje link Vilniaus esančiame slėnyje, galbūtatneš taršą tiesiai žmonėms ir į butus, aplinką. Statant gamyklą,  reikia atsižvelgti parenkant gamyklos  projektinį  kamino  aukštį, užtikrinantį taršalų tinkamą sklaidą.

27.2.3.Kovai  su navikiniais augliais (vėžiu)  Vilniaus, Kauno, Klaipėdos  onkologiniuose centruose tikslinga įsisavinti Robotinės stereotaksinės radiochirurgijos „CyberKnife“ metodą,  vieną iš pažangiausių šios  srities metodų, perimti  patirtį  iš Siguldos ((Latvija) Robotinės radiochirurgijos centro, įgyti reikalingą įrangą  (Estijos ligonių kasa kompensuoja ligoniams, besikreipiantiems atlikti gydymo procedūrų į Siguldos centrą). 

27.2.4.Patikrinti girtuokliaujančių  piliečių turimus galbūt neteisėtus  invalidumo pažymėjimus, suinventorizuoti paramas, išmokas savivaldybių seniūnijų, vietos bendruomenių teikimu.                                  

27.2.4.Demonopolizuoti  vaistais  prekybą, įsteigiant pusiau  valstybines vaistines (gydymo  įstaigose), centralizuotai pirkti vaistus viešosioms gydymo įstaigoms. Būtų  Laisvosios rinkos,  kainų- viršpelnių  reguliavimo priemonė.

37.2.5. Užtikrinti sveikatos paslaugų prieinamumą visose ir atokiausiose kaimo vietovėse.
27.3. Siekti pakeisti Klaipėdos suskystintų dujų terminalo nuomos sutarties sąlygas į išperkamosios nuomos sutartį ar į  terminalo išpirkimą ekonomiškai tinkama kaina kooperuojant lėšas su kaimyninėmis valstybėmis.

28.Formuoti  2017 m. Valstybės valdymo konsultantų centrą  Lietuvos socialinių tyrimų centro bazėje  prie LR Vyriausybės- LR Seimo (mokslininkų, praktikų, visuomenininkų, kurie teiktų racionalius įstatymų pasiūlymus Seimui, vyriausybei valdymo - nutarimų vertinimui dėl pasekmių...). Pakviesti nesavanaudiškus, kompetentingus  specialistus (netgi ir su užsienio patirtimi pagal plėtros  kryptis),   kurie  padėtų Lietuvai visuomeniniais pagrindais.
29. Spręsti 2017 m., kaip panaudoti Lietuvos gyventojų santaupas investicijoms  (intelektualiai pramonei, pramonės plėtrai regionuose), dalyvaujant  LR Vyriausybei kartu su verslininkais). Dabar  užsienio bankams už paskolas mokamos  nerealios palūkanos...  Lietuvos gyventojai skolintų  netgi  už 2-3 proc. palūkanas.
30.Efektyviai panaudoti universitetų, mokslo slėnių  pasiekimų potencialą ir užsieniečių patentus įgyvendinant pramonėje, versluose (užtikrinti mokslo, gamybos, verslų  sąveikavimą).
31.Spręsti 2017 m. tinkamai apmokestinti  bankų pelnus,  kontroliuoti,  už ką  gauna milijoninius pelnus, apiplėšdami klientus.  Atsakingai kontroliuoti, leisti plėtotis unijoms – bankams, tai galėtų  pasirinktos Unijos-bankai konkurso tvarka aptarnauti ir  viešąjį sektorių, teikti paslaugas.    Užsienio valstybių bankuose („piniginėse“)  laikomi Lietuvos piliečių  ir  valstybės biudžeto pinigai varžo  verslų ir pramonės plėtrą.
32. Išsaugoti kaimo mokyklas (panaudoti) kaip vienintelius kaimo bendruomenių kultūros kūrimo ir jos sklaidos centrus. Parengti mokytojus, galinčius  dėstyti 2-3 dalykus. 
33. Išreikalauti 2017 m. iš ES  tiesiogines išmokas ūkininkams, ne mažesnes nei ES vidurkis (ar nemokėti išmokų visose  ES valstybėse). Užtikrinti  smulkių, vidutinių, stambių žemės ūkių  proporcingą vystymąsi (ES paramą), skatinti - remti agroservisų, kooperatyvų  steigimąsi  Lietuvoje, remiantis Europos valstybių gerąja patirtimi, pavyzdžiui,  Lenkijos, Vokietijos.
33.1. Įvertinti istorijos pamokas (išparduodant žemes), žydai supirkinėjo palestiniečių privačias žemes, ūkius, statinius ir įsteigė  valstybę- Izraelį.  Kuriant grafystes, kumetynes bus sunaikintas valstietijos sluoksnis ir vidutinieji ūkiai.

33.2. Lietuvos žemės ūkį remti už ekologiškos produkcijos, žaliavų eksportavimą  į ES, pasaulio valstybes, ekologišką produkciją vertinti kaip gyventojų sveikatos gerinimą, prevenciją prieš ligas.
34. Nekaitalioti vasaros - žiemos laiko  nustatymų.  Nustatyti  pagal Lietuvos geografinę padėtį ir laiko juostą atitinkantį pastovų laiką.

 

 

 

Atgal