POLITIKA
2022.12.09.Lietuva pagaliau turės integruotą krizių valdymo sistemą
Laurynas Kasčiūnas
Seimo Nacionalinio saugumo pirmininkas
Seimas priėmė naujos redakcijos Civilinės saugos įstatymą, kurio pagrindu Lietuvoje pradedamas kurti naujas integruoto krizių valdymo ir civilinės saugos modelis. Pastarųjų metų valstybei kilę iššūkiai, susiję su keliomis skirtingo pobūdžio ekstremaliosiomis situacijomis (COVID-19 pandemija, hibridinė Baltarusijos ataka siunčiant nelegalius migrantus, Ukrainos karo pabėgėlių banga) išryškino poreikį keisti krizių valdymo mechanizmą valstybės lygiu.
Veiksmingo krizių, ekstremaliųjų situacijų valdymo ir civilinės saugos koncepcija dar 2021 m. buvo sukurta Nacionalinio saugumo ir gynybos komitete. NSGK pasiūlytos koncepcijos pagrindu Ministro Pirmininko potvarkiu sudaryta darbo grupė parengė krizių ir ekstremalių situacijų valdymo modelį ir jo įdiegimo veiksmų planą. Šių sprendimų pagrindu Vidaus reikalų ministerija parengė naujos redakcijos Civilinės saugos įstatymo projektą (naujas pavadinimas – „Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymas“ bei ir didelį lydinčiųjų įstatymų projektų paketą, kurį po ilgų diskusijų patobulino NSGK ir šiandien priėmė Seimas. Vyriausybės kanceliarijoje bus įsteigtas Nacionalinis krizių valdymo centras, kuris Integruotoje krizių ir ekstremaliųjų situacijų valdymo sistemoje tampa pagrindine koordinavimo institucija valstybės lygmeniu. Šis centras vykdys nuolatinę (24/7 režimu) grėsmių Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo interesams stebėseną, vertinimą ir informavimą apie šias grėsmes, organizuos ir koordinuos valstybės pasirengimą krizėms ir ekstremaliosioms situacijoms, jų prevenciją, krizių ir ekstremaliųjų situacijų valdymą.
Svarbu paminėti, kad įstatymų paketo priėmimas yra tik ilgo kelio pradžia. Priėmus įstatymą reikės pakeisti 40 poįstatyminių aktų, Vyriausybės kanceliarijoje įsteigti Nacionalinį krizių valdymo centrą, paskirti parengties pareigūnus ministerijose ir savivaldybėse. Apskritai, savivaldybių vaidmuo bus svarbus visoje krizių valdymo ir civilinės saugos sistemoje, ypač vykdant pasirengimo krizėms bei padarinių likvidavimo darbus. Taip pat į krizių valdymo darbus numatyta žymiu mastu įtraukti ir NVO, nes jų veikla labai pasiteisino suvaldant COVID-19, priimant Ukrainos pabėgėlius ir teikiant jiems paramą.
Atgal