EKONOMIKA
2024.01.17. Laivybos įmonės vengia Raudonosios jūros
Tadas Povilauskas
Ekonomistas
Praėjo beveik mėnuo nuo didžiųjų konteinerių laivybos įmonių sprendimo vengti Raudonosios jūros ir, kaip baimintasi, konteinerių frachtai šoktelėjo aukštyn. Ar tai trumpalaikis šuolis, ar ne, visiškai priklausys nuo to, kiek tęsis hučių išpuoliai prieš laivus, tačiau dabartinė geopolitinė situacija tam regione įkvėpimo trumpu laikotarpiu nesuteikia.
Kol kas tiek padidėjusių frachtų problema nėra tiek grėsminga, nes tai galutinės prekės kainai didelės įtakos neturi, tačiau problemos jau prasideda dėl vėluosiančių krovinių konteineriuose konteinerių laivams plaukiant aplink Afriką. Prieš kelias dienas skelbta, kad "Tesla" ir "Volvo" dėl vėluosiančių komponentų trumpam netrukus stabdys gamybą savo gamyklose. Gaminiai atvyks, tik vėliau (priešingai negu 2021 metais, kai problema buvo didelė paklausa, nespėjimas gaminti ir laisvo transporto trūkumas, kai dabar yra kas gamina ir transportuoja, tik problemos su atsivežimo maršrutais)
Kol kas daugiausiai savo laivus aplink Afriką nukreipė konteinerių laivybos bendrovės. Nemažai kitų laivybos bendrovių savo operuojamiems laivams leidžia plaukti (pvz., toliau plaukia nafta iš Rusijos į Kiniją ir Indiją). Reikia neužmiršti tai, kad į Suecą labai daug pinigų suinvestavę kinai, todėl jiems šitas srauto sumažėjimas per Suecą irgi nėra naudingas.
Atgal