VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

VISUOMENĖ

03 27. Kas žemina Lietuvą?

Doc. emeritas, dr. Vytautas Venckevičius

„Oičizna“ jums kvepia, ne žemė – tėvynė,

Maitinanti storus pilvus,

Ne prosenių žemė, kurios užsigynę,

Begarbinant lenkų dievus. 

Maironis

Įstrigo į atmintį viena liberalo Leonido Donskio laida, kurioje diskutuota su poetu Tomu Venclova. Tada pamaniau, kad ir man norėta įpiršti mintį: iš visų tautų – tik dvi yra pačios tolerantiškiausios. Užtat, kaip prisimenama iš praeities, ir Dievas geriau supranta, jei, pvz., meldiesi lenkiškai, o ne kažkokia mužikų šnekta... Tegul tai bus ir retorinis dalykas, bet...

Stebint Lietuvos politikos peripetijas po Nepriklausomybės atkūrimo, neįmanoma nematyti, kaip visokiais būdais siekiama Lietuvą, t. y. jos istoriją ir žmones, kurių protėviai sukūrė net Lietuvos Didžiąją Kunigaikštystę, visaip pažeminti ir sumenkinti. Regis, kad tik greičiau ji dingtų nuo žemės paviršiaus. Kaip ne sykį buvo pranašauta, net bandyta tą padaryti. Beje, su „lietuvio tapatybės“ ieškančiųjų pagalba. Štai ir vėl – istorija mėgsta kartotis – Lietuvos politinis „elitas“ (be kabučių neišsiverčiu, nors yra išimčių), susidaręs iš taip vadinamų tradicinių politinių partijų (tiksliau – interesų grupių), skatina savigarbą praradusius istorikus rašyti atitinkamo turinio istorijas, istorijos vadovėlius mokykloms etc. Be jokios koordinacijos – rašo kas nori ir kaip nori - atseit demokratija: galima rinktis... Vis ieškoma „tikrosios lietuvio“ tapatybės, stengiamasi drumsti mūsų, ypač jaunimo, protus. O kas tą inspiruoja, ar reikia komentuoti? Užtenka pasidomėti, kas ir ką už tokius „darbus“ apdovanoja - net ordinais! Kalbama, kad tokį toną davė istorijos perrašinėtojai, kurių tarpe ir LŠMM viceministrė Neringa Putinaitė ir Ko. Ir didžioji žiniasklaida dažnai prie to prisideda, nes yra, kas gerai užmoka. Juk ne kartą girdėjome, kad ir N. Putinaitės „išminties perlus“ apie patriarchą Joną Basanavičių. Štai kokie „valstybininkai“ užvaldė Lietuvą, vos jai atkūrus nepriklausomybę!

Pastaruoju metu Virginijus Savukynas savo laidose ypatingai stengiasi, kviesdamas į jas savo bendraminčius. Tad ir man, kaip gerbiančiam savo tautą, belieka tik pritarti vieno interneto portalo komentatorių mintims (jas cituoju – turėtų neįsižeisti). Štai: „...Savukynas jau visai skaidriai tempia mūsų Tėvynę į „kresus“ - tereikia peržiūrėti keletą jo „kultūrinių“ laidų ir anonsą. Gerai dirba...“ Tai – iš V. Savukyno pokalbio su Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto direktoriumi Mindaugu Kvietkausku (2012 m. vasario 26 d.). Beje, čia M. Kvietkauskas teigia: „Nemažai Lietuvos mokytojų mano, kad mūsų tautinė tapatybė trapi, mokiniams sunku suprasti mūsų pačių tradiciją ir kūrybą. Todėl vengiama gilintis į kultūrinį paveldą, kuris perteiktas ne lietuvių, o kitomis kalbomis“. Ir apibendrina: „Mums labiausiai trūksta orios tapatybės, nes baimės varo į kompleksą“. Pretekstas tą „įrodyti“ rastas: atseit Lietuvos mokyklose ignoruojama (? – V. V.) Česlovo Milošo ir Adomo Mickevičiaus kūryba. Tad laidos pašnekovai bando aiškintis, „ką reikėtų daryti, kad situacija pasikeistų“. Ir tuojau pat paaiškėja, kad LLTI jau kai ką padarė!.. Taigi nesnaudžia – dirba, ir žino – kam ir kodėl. Atleisk, Viešpatie, jei klystu.

Į V. Savukyno klausimą „Ar Lietuvos mokytojai supranta, kad LDK kultūrinis palikimas – mums artimas, nors parašytas lenkų ar lotynų kalbomis?“ prelegentas atsako: „(...) tik visai neseniai, iš esmės nuo šių metų, baigiamosioms gimnazijos klasėms pradedama daugiau kalbėti apie tą kitakalbę lietuvių literatūrą (...)“. Pasigiria, kad LLTI išleido chrestomatiją 11 – 12 klasėms. Matyt, pasistengta daugiau dėmesio skirti turbūt lenkų kalba sukurtai literatūrai. Nesvarbu, kad, anot M.Kvietkausko, „mums sunku suvokti ir pačių tradiciją, Žemaitės ar Vaižganto kūrybą...“ Bet, matyt, svarbiau, kad „visi (? – V. V.) stengiasi mąstymą praplėsti“. Ir taip toliau, ir panašiai. Matosi, kad pašnekovams trūksta elementarios savigarbos. Bet ką tokiems daryti, jei, tikėkime, ir dauguma mokytojų, kaip ir didžioji Tautos dalis, dar neprarado tautinės savigarbos? Tą žino ir laidų herojai, tad - kad ir kvailai - ieško būdų, kaip skatinti tęsti praeityje sulenkėjusių tautiečių, ypač iš bajorų luomo, tradicijas. O gal nežino, kad LDK palikimas – tai tik susitraukusi kaip šagrenės oda mūsų valstybės teritorija ir sulenkėjęs politinis elitas, ne kartą palaidojęs Lietuvą? Kas to nesupranta, teįsigilina kad ir į Antano Smetonos mintis (A. Smetona. Rinktiniai raštai). Jos tinka ir dabar - kaip yra prasitarusi ir Prezidentė oligarchų užvaldytoje Lietuvoje.

Galbūt V. Savukyno laidos pašnekovai norėtų, kad dabar lituanistai meilę Tėvynei skiepytų lenkiškai - per „Litwo, Ojcyzina moja“? Juokai juokais, bet kas gali paneigti, kad kosmopolitai mūsų vaikams neparuošė naujos, prolenkiškos švietimo sistemos, programos? Pagal iš „viršaus“ nuleistą direktyvą – visaip gerinti santykius su Lenkija. Ir nesunku naujiesiems „bajorams“ surasti klapčiukų Mamonai. Juk Lietuvai mankurtų (kirgizų k. – žmogus, nežinantis savo tėvynės, tautos, giminės, pamiršęs, ką žinojo, ir nenorintis apie tai žinoti – žr. VLE, t. XIV) niekada netrūko. Tik, pvz., sovietmečiu būta kitų aplinkybių nei LDK ir kitais laikais. O dabartiniai „veikėjai“ – ar tik ne iš ten?.. Štai ir neriasi iš kailio – tik nežino, kaip tą padaryti. Mat vis lenda yla iš maišo – nors tu ką!

Kad ir kaip stengtumėtės, ponai, vargu ar paneigsit kad ir sulenkėjusių lietuvių bajorų J. Pilsudskio ir L. Želigovskio pastangomis įvykdytą Rytų Lietuvos ir Vilniaus okupaciją bei jos padarinius? Tad ponams nereikėtų galvoti, kad kuo įnirtingiau bus brukamas nežabojamas baudžiauninko palankumas „lenkiškai“ metropolijai, tuo daugiau žmonių šlamš šią propagandą. Vis dėlto Lietuva po truputį bunda – tad nebeužtvenksit upės bėgimo.

Pritariu minčiai: „Lietuviai turi tapatybę – kokią turi: šiaip lietuviai yra ramūs žmonės ir seniai susipratę tautiškai, ko nepasakysi, pvz., apie Baltarusiją. Ten sunku net normalią valstybę sukurti su tiek įvairiausių tapatybių. Belieka tik spėlioti, kam visa tai naudinga – sėti nepasitikėjimo sėklą tautoje dėl, atseit, dar geresnės, mat „oresnės“ tapatybės ir kaip pavyzdį mokyklose brukti nutautėjimo laikmetį“. Teįsigilina į ją visokie kvailių ieškovai!

O gal juos baimė kausto? Kaip teigia mano bendramintis, „visų pirma mūsų vos praprususius konformistus, užsiimančius smulkia spekuliacija „stambiomis regioninėmis problemomis“. Matote, prisitaikėlių profesionalus guberninis servilizmas – „idėjinis“ atsidavimas aukščiau stovintiems „strateginiams autoritetams“ atsidūrė istorinėje akistatoje su „moderniu lietuvišku pilietiniu sąmoningumu, europiniu produktyvumu ir buržuaziniu efektyvumu“ patiria pradurto baliono efektą...“

Tokia dvasia  man primena studijų KPI metus. Tada sovietiniai istorikai J. Aničas ir Ko įrodinėjo, kad marksizmo – leninizmo idėjoms įgyvendinti vis dar priešinasi „buržuaziniai nacionalistai“, remiami užsienio imperialistų. Tad ir jaunimo tarpe tebepasitaiko nesusipratusių, kuriuos reikia perauklėti. Žinoma, ir auklėjo... Tada buvo raudonieji globalistai, o dabar „kiti“...

Kas gi Lietuvoje trukdo įgyvendinti – ir kuo greičiau – pasaulio globalistų užmačias – sunaikinti pirmiausia mažąsias tautas? Atsakymas aiškus: tautų noras neišnykti iš pasaulio žemėlapio. Tą priešinimąsi neseniai parodė Vengrija. Ačiū, kad vengrus pasveikino ir grupė LR Seimo atstovų. Už tą faktą, kad vengrai pasipriešino Briuselio biurokratų peršamam tolerastiniam nužmogėjimui.

Suprantama, kodėl taip susijaudino mūsų tolerastai, iškeikę ir smerkę patriotinio jaunimo eitynes Vilniuje Kovo 11-osios proga. Jiems Tėvynės meilė – tai nacionalizmo, nacizmo, net – fašizmo sinonimas. Tad iš baimės net iš kailio gatavi išsinerti, kad tik greičiau mus „integruotų“. Anot filosofo Romualdo Ozolo, jei ne į ES, tai bent į – Lenkiją.

Ir dar: norisi paklausti, kodėl niekas iš valdžios nesureagavo, kai kovo 17 –ąją Vilniaus centre plaikstėsi „strateginės partnerės“ – Lenkijos vėliavos? Įdomu, kas būtų, jei lietuviai su Trispalve pasirodytų Varšuvoje? Ar tai ne įrodymas, kad Lietuvoje nedirba VRM, VSD ir kitos valdžios institucijos?! Ir vardan ko niekinami ir mitingo „Už Lietuvą! Už teisingumą!“ dalyviai? Visaip klaidinti ir mėginti nustumti už LR Seimo – į automobilių stovėjimo aikštę. Gėda!!!

Vadinasi, nereikia kitur ieškoti tų, kas daugiausiai žemina Lietuvą, t. y. lietuvių tautos pagrindu sukurtą valstybę, ir gadina jos įvaizdį. Jie – tarp mūsų, tiksliau – „išrinktieji“, siekiantys pribaigti visokeriopai nualintą Tautą. O gal ne?!

Atgal