VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

VISUOMENĖ

12 14. Baigiamasis projekto “Atpažink diskriminacijos veidus” akordas

Alfonsas Kairys

2015 m. gruodžio 9 d. į Vilniuje esantį Jogailos g.11 numeriu pažymėtą namą – čia įsikūrusi Lietuvos žurnalistų sąjunga - skubėjo mokiniai iš Kauno, Vilniaus, Panevėžio, Ukmergės, kitų Lietuvos kampelių, kad dalyvautų respublikiniame renginyje.

Projekto "Atpažink diskriminacijos veidus" dalyvius sveikina Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas Dainius Radzevičius

Kaip ir dera, visus sveikino įstaigos šeimininkas Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas Dainius Radzevičius, o Lietuvos moterų sąjungos pirmininkė Nijolė Steponkutė pasakojo apie tai, kad jos vadovaujama sąjunga kartu su Lietuvos vaikų fondu ir Romų visuomenės centru įvykdė projektą „Atpažink diskriminacijos veidus“ ir šiandien skamba jo baigiamasis akordas.

Projekto rezultatai - Lietuvos moterų sąjungos pirmininkės Nijolės Steponkutės lūpose

Projektas, pasak Nijolės Steponkutės, skatino mokyklinio amžiaus vaikus kartu su savo pedagogais kalbėti apie stereotipus ir stigmatizacijas (neigiamų savybių, charakteristikų priskyrimas asmenims ar jų grupėms, sąlygojantis jų diskriminavimą - aut. pastaba), surasti pavyzdžių tautosakoje, galiojančių prietarų ir tradicijų, susijusių su neigiamomis “kitokio“ sąvokomis, jas išsiaiškinti. Interaktyvių užsiėmimų dėka vaikai mokėsi identifikuoti ir atpažinti diskriminaciją kasdieniame gyvenime, šiuolaikinėse informacijos priemonėse, sugebėti ją įvertinti ir aptarti būdus tai įveikti, suformuoti savo pilietinę poziciją diskriminacijos atžvilgiu. Buvo paskelbti piešinių (5- 9 kl.) ir esė (10- 12 kl.) konkursai visose bendrojo lavinimo mokyklose... Respublikinė esė vertinimo komisija ( Nijolė Steponkutė, Danutė Kurmilavičiūtė ir Laimutė Vasiliauskaitė – Rožukienė), perskaitė ir įvertino geriausius 58 esė iš 42 mokyklų/dienos centrų. Atrinktųjų darbų sąrašas sumažėjo iki 3.

Projekto "Atpažink diskriminacijos veidus" dalyviai - mokiniai ir mokytojai - Lietuvos žurnalistų sąjungos salėje

Vartydami nominantų rašinius, skaitome:

„Klaidos daugumoje gyvenimo sričių yra toleruojamos, nes yra neišvengiamos. Juk neklysta tik tas, kuris nieko nedaro, bet kai kada teisės klysti tiesiog nėra, nes kiltų grėsmė gyvybei, kuri yra pati didžiausia vertybė, nors kartais tą ir pamirštame. Akivaizdu, jog pakantumas irgi turi ribas. Begalinė tolerancija ima pati sau prieštarauti, todėl ji yra apribota. Pavyzdžiui, jei žmonės būtų pakantūs net ir netolerantiškai visuomenės daliai, pastarieji sunaikintų juos pačius. Ribų nubrėžimas - ne destrukcija, nes tuo siekiama garantuoti blogio neplitimą ir gėrio įgyvendinimą. Kaip antai, draudimu vartoti narkotines medžiagas siekiama apsaugoti nuo žmogiškumo praradimo. Kiekviename sociume yra vertybių hierarchija, kuriai saugoti įvedami draudimai, kad ji nebūtų sunaikinta. Be abejo, nepagrįsti ribojimai yra neigiami. (...) norėdami suprasti kitą, turime įlįsti į jo kailį ir pažiūrėti jo akimis. Juk pasitelkiant empatiją daug paprasčiau ar ne? (Kauno Antano Smetonos gimnazija, Gintarė Škėmaitė 3a (gimnazijos) klasė , mokytoja Rasita Viščiuvienė) - I vieta.

„Kažkas turi kentėti dėl to, kad gimė tokios odos spalvos, kokios yra... Kitas yra atstumtas dėl savo religijos. Dar kažkas turi kęsti patyčias dėl savo svorio, ūgio, šeimos, lyties, tautybės... Kažkas vis bando sau surasti vietą, bet niekur neranda, nes visur aplinkui į jį bado pirštais ir rėkia: „Tu ne toks ir čia neturėtum būti!“ O koks kitoks gali būti, jei ne toks, koks esi?

Piešinių konkurso I vietos laimėtoja - Rokiškio Juozo Tumo-Vaižganto gimnazijos "Romuvos" padalinio mokinė Domilė Kirstukaitė mokinė 

(...) Puikus tolerancijos pavyzdys gali būti gamtos gyvenimas. Iš jos galima pasimokyti priimti kitus tokius, kokie jie yra. Gegutė neaugina savo vaikų - numeta kiaušinius su neišsiperėjusiais paukščiukais į svetimą lizdą ir palieka. Jos vaikus išaugina kiti paukščiai. Ir išaugina juos kaip savus. K. H. Andersenas, kurdamas pasaką apie bjaurųjį ančiuką, matyt, rėmėsi žmonių pasauliu... Juk svetimą kiaušinį lizde radęs paukštis nežiūri gegutės vaiko skirtumų, neieško jo trūkumų, kaip kartais vieni su kitais elgiasi žmonės, o tiesiog augina kaip savą ir išaugina sveiką paukštį. Argi tai – ne tolerancija ? Tai rodo, kad gamta gali mylėti visus, nepriklausomai nuo jokių aplinkybių (Utenos ,,Saulės“ gimnazija, Gaudrė Žilėnaitė, 2d klasė, mokytoja Remutė Baurienė) - II vieta.

Išraiškingas Domilės Kirstukaitės piešinys

“Tuo tarpu Jėzus buvo tolerantiškas visiems. Jis atėjo ne teisti, o teikti dvasinę atgaivą. Taip elgtis Jėzų pirmiausia skatino meilė: ,,O visų pirma karštai mylėkite vieni kitus, nes meilė uždengia daugybę nuodėmių.‘‘(1 Petro 4,8) Būtent ši savybė skatino žmones būti tolerantiškesnius, atverti širdį netobulam pasauliui ir netobuliesiems (Vilniaus „Varpo“ suaugusiųjų gimnazija, Aleksandra Michnovič, 4d klasė, mokytoja Jolanta Labuckaitė) –III vieta..

Savo esė skaito I vietos esė konkurso laureatė Kauno Antano Smetonos gimnazijos mokinė Gintarė Škėmaitė

Tokios esė rašiusiųjų mintys, na, o piešinių konkursui „Atpažink diskriminacijos veidus“ buvo pateikti net 102 darbai. Komisija (Nijolė Staponkutė, Jūratė Vosylienė ir Roma Navikaitė) skyrė tris prizines vietas: I vietą - Domilei Kirstukaitei (mokytoja Daiva Baltakytė) Rokiškio Juozo Tumo – Vaižganto gimnazijos „Romuvos“ padalinio mokinei už piešinį, pavadintą „Ištirpdysime sienas“, II vietą - Inesai Bukinaitei, Vilniaus Barboros Radvilaitės pagrindinės mokyklos mokinei (mokytoja Rūra Šimelionytė) už piešinį „Kitoks žmogus šalia manęs“, III vieta atiteko Simui Peleckui (mokytoja Gintė Mažiulienė), Vilniaus Abraomo Kulviečio klasikinės gimnazijos mokiniui.

Apdovanotieji susilaukė ne tik diplomų, padėkos raštų, bet ir turiningos kompaktinės plokštelės, kurios autoriai - Lietuvos moterų sąjunga, Lietuvos vaikų fondas, Romų visuomenės centras

Protokole, kurį savo parašais patvirtino komisijos nariai, rašoma, kad „Aktyviai dalyvavo (konkurse – aut. pastaba) mokiniai iš Vilniaus miesto gimnazijų ir kitų mokyklų, Vilkaviškio, Kauno, Lazdijų, Ukmergės rajonų, Panevėžio miesto, Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos, romai iš Ukmergės Šilo“ pagrindinės mokyklos pradinio ugdymo skyriaus, Romų visuomenės centro. Jų piešiniai išsiskyrė menine branda ir meniniu profesionalumu, simboliškai išdėstytomis temomis...“ Jų piešiniai lyg teigte teigė: “Yra kitokių žmonių šalia manęs, o ir aš juk kitoks. Juk visi negalim būti vienodais. Gerbkime vieni kitus ir, anot diskusijoje dalyvavusių „Biplano“ vadovo Makso Melmano, Aukštadvario žemės ūkio mokyklos socialinės pedagogės Nijolės Zubrickienės (jos profesionaliai skaityta paskaita apie diskriminaciją, tolerantiškumą susilaukė ir plojimų, ir aibės klausimų), Lietuvos moterų draugijos pirmininkės Nijolės Steponkutės, daugelio kitų, tolerantiškumą reikia ugdyti šeimoje, ir jau vaikas turėtų suprasti, kad netoleruotina smurtas, nepagarbus elgesys, melas, narkotikų vartojimas...

Projekte dalyvavusiems - Padėkos

Po diskusijų nenoriai skirstytasi į namus, nors namuose laukiantiems tėveliams, draugams bus parodyti gauti diplomai, Lietuvos moterų draugijos, Lietuvos vaikų fondo ir Romų visuomenės centro padovanota kompaktinė plokštelė „Projektas „Atpažink diskriminacijos veidus“, Piešinių konkursas „Kitoks žmogus šalia manęs“ ir „Pegaso“ knygyno dovanų čekis.

Tai užtarnauta savo minčių dėstymu, savo mokėjimu apginti savąją tiesą.

Atgal