VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

VISUOMENĖ, AKTUALIJOS

02.28. Plieno ir pasaulinės industrializacijos paradigmoje

Martynas Rusteika

 

Berašydams naują opusą apie inovacijas ir ne rožėmis klotą jų kelią į sėkmę žmonijos istorijoje, susidūriau su tokia įdomia paralele plieno ir pasaulinės industrializacijos paradigmoje.

Ta proga klausimas auditorijai – kuo susiję EIFELIO BOKŠTAS ir JŪRINIS KONTEINERIS? Jį mes visi, jūrinės valstybės piliečiai, esame matę bet kur, tik ne jūroj... statybose, prie marių, turguose, pakelėse ir t.t.

Taigi, spoil'inu - abu šie plieniniai dalykai savo laiku buvo didžiausios inovacijos, kurios tik sukurtos sulaukė pačio aršiausio visuomenės pasipriešinimo!   

Eifelio bokštas:

Kai Gustavas Eifelis 1889 m. Paryžiuje pasauliui pristatė dar neregėtą architektūros stebuklą – Eifelio bokštą – vietos menininkų bendruomenė tiesiogine ta žodžio prasme sukilo: „Taip statyti negalima, šis standartizuotų detalių monstras nužudys visą Paryžiaus individualumą!” – emocingai šaukė jie. 

Eifelio bokštas

Jei tuo metu jau būtų išrastas Molotovo* kokteilis, tikrai būtų paleidę ne vieną jų į tą "baidyklę". 

Šiandien Eifelio bokštas – viena garsiausių pasaulio architektūros ikonų, savo laiku įtvirtinęs plieno naudojimą dangoraižių statybai, konstrukcijų liejimo technologijas, inžinerinių komponentų standartizaciją ir daugelį kitų architektūros dalykų, be kurių neįsivaizduojamas šiuolaikinis modernus miestas.

Jūrinis konteineris:

Standartizuotas ir būtent toks, kokį jį mes šiandien žinome, metalinis jūrinis konteineris buvo sukurtas 1950-aisiais. Jis pakylėjo krovinių gabenimą į absoliučiai naują lygmenį. Iki konteinerių kroviniai buvo gabenami atskirai - dėžėse, maišuose, krūvose, tinkluose, o jų iškrovimas-pakrovimas trukdavo paromis ir savaitėmis.

Ir ką jūs manote? Uostų, dokų ir jūreivių profsąjungos šoko į kruviną mūšį! Prekių gabenimas konteineriuose dešimtimis kartų pagreitino krovos darbus, tad šios srities „darbo liaudis“ neteko didelio duonos kąsnio. Tai paliektė milijonus dokų darbuotojų visame pasaulyje. 

Nepaisant streikų, standartizuotų konteinerių inovacija atnešė milžinišką ekoniminę naudą ir prigijo. Būtent jūriniai konteineriai (dar toli iki interneto išradimo) tikrąja ta žodžio prasme įgalino true globalizaciją. Tik efektyvesnio, greitesnio ir pigesnio gabenimo jūromis dėka galėjo suklestėti dvi didžiausios pasaulio ekonomikos Kinija ir JAV, kurios visiškai priklausomos nuo eksporto ir importo.

Konteinerių inovacija atnešė milžinišką ekoniminę naudą

Šiandien apie 90% pasaulio prekių gabenama jūriniais konteineriais, o jūrose vienu metu link tikslo plaukia virš 20 mln. beveidžių plieninių dėžių. 

Nelengvas tas inovacijų kelias. Vienas pagrindinių tikros inovacijos požymių išlieka didelis pasipriešinimas pradinėje stadijoje; jei to pasipriešinimo nėra, didelė tikimybė, kad tai jokia inovacija.

* - Molotovo kokteilis buvo sukurtas suomių Žiemos karo metu 1937 m.

 

Atgal