POLITIKA
09 18. Kandidato į LR Seimo narius atitikties vertinimo rekomendacijos rinkėjui
Vincentas Jasiulevičius
rinkėjas, valdymo sistemų specialistas
Gerbiamas rinkėjau, jeigu esi sąmoningas Lietuvos pilietis, tai šį rudenį garbingai atlik rinkėjo pareigą.
Lietuvos Respublikos Seimo narys, Tautos atstovas, renkamas 4 metams remiantis visuotine rinkimų teise ir slaptu balsavimu (garantuoja LR Konstitucija). Seimo nariai neturi valios tinkamai pataisyti Rinkimų Įstatymą, kad tiesiogiai, be tarpininkių- partijų sąrašų galėtume išsirinkti Seimo narius.Pabandykime nors vieną kartą sąžiningai išrinkti Seimo „darbininkus“, pasamdyti ir kontroliuoti jų veiklą.Kiekvienas – jaunas ir senas – privalome paklausti savęs: „Ką padariau, kad Lietuvoje būtų geriau gyventi?“ Skaudu, kad jaunimas viską meta ir bėga iš Lietuvos, negalvodamas, ką reikia daryti čia ir dabar. O tėvai, seneliai neaiškina ir nepadeda susivokti, kad daug kas priklauso nuo jų pačių. Intelektualai, švietėjai nevykdo švietėjiškos veiklos, čia yra švietimo spraga. Vietos bendruomenėms ir kiekvienam piliečiui reikia būti sąmoningiems ir būtina imtis darbdavio vaidmens – iš pasiųstojo į Seimą ar savivaldą atstovo reikalauti patikėtas pareigas atlikti atsakingai, sąžiningai, kompetentingai. Dalyvaukime rinkimuose bent 70-80 procentų ir sąžiningai parinkime Seimo „darbininkus“, pasamdykime ir pastoviai kartą per ketvirtį sulaukime atsiskaitymo už parlamentaro veiklą. Dabar rinkimuose dalyvauja apie 40 proc. rinkėjų - trys, keturios kartos senosios nomenklatūros, kurie pastoviai išrenka „amžinus“ tautos atstovus. Jie rūpinasi savomis problemomis, jų rankose atsidūrė pagrindinis valstybės turtas. Dabartiniai Seimo nariai vengia pataisyti Rinkimų (Seimo, Savivaldos) Įstatymus.Klesti partinių kandidatų privilegija būti įrašytiems dviejuose rinkimų sąrašuose.Šiuo metu galiojantis LR Seimo rinkimų įstatymas negarantuoja galimybės Seimo nariais rinkti žmones pagal jų profesinį pasirengimą, kompetentingumą, autoritetą, atsakomybę. Neskaidrus ir rinkimų kampanijos finansavimas, o save iškėlę kandidatai ir partijos nesačios LR Seime negali būti finansiškai remiami. Trūksta informacijos apie kandidatus, kadangi jiems neprivalu pateikti savo veiklos programas kadencijos Seime laikotarpiu, kurioje būtų pasiūlytos Lietuvos gerovės kūrimo priemonės, įžvalgos bendravalstybinių problemų sprendimams.
Vienmandatėse apygardose tiesiogiai išrinktas 71 Seimo narys yra LR Seimo dauguma ir turi atsiskaityti juos išrinkusioms bendruomenėms, kurios susivienijusios gali ir privalo pareikalauti spręsti probleminius klausimus ir inicijuoti svarbiausius įstatymus. Žinokime, kad gerovės kūrimas mūsų rankose, Lietuvos pilietis – rinkėjas yra ir bus visada teisus, jeigu sąžiningai, nesavanaudiškai atliks rinkėjo pareigą.Tik tuomet iš esmės keisis reikalai į gerąją pusę.
<sk>Kandidato į LR Seimo narius tinkamumo vertinimo rekomendacijos rinkėjui.
<text>Šie rekomendaciniai patarimai gali padėti susiorientuoti rinkėjams ir pretendentams į LR Seimą savęs įsivertinimui bei jų patarėjams, siekiant užtikrinti rinkimų visuotinumą, skaidrumą, viešumą.
Rinkime asmenis tik kompetentingus, turinčius autoritetą LR Seimo narius. Seimo nariais gali būti asmenys, kurie:
* yra sulaukę nemažiau 25 metų,nemažiau 5 metų gyvena Lietuvoje;
* Jeigu asmuo teistas, kandidatuoti gali ne anksčiau kaip po 8 metų nuo bausmės atlikimo, o apkaltos būdu praradę pareigas – ne anksčiau kaip po 12 metų. Jeigu vykdomas teisminis tyrimas, asmenys nerenkami.
* nėra įrašyti dviejuose rinkimų sąrašuose (vienmandatiniai, daugiamandatiniai);
* yra vietiniai (rinkimų) bendruomenės nariai, nemažiau 3 metų gyvenantys toje vienmandatėje rinkimų apygardoje ir įrašyti jos rinkimų sąraše;
* nebuvę išrinkti daugiau kaip du kartus iš eilės, praleidę vieną kadenciją;
* vykdė programinius įsipareigojimus rinkėjams;
* turi aukštąjį išsilavinimą– nežemesnį negu magistro laipsnį ar jam prilygintą (teisės, ekonomikos, sveikatos, žemės ūkio, kultūros ir kitų profesijų atstovai);
* pateikę kadencijos laikotarpiui savo veiklos programą Seime (nemažiau 2-jų puslapių), kurioje įžvelgtų bendravalstybines problemas, jų sprendimo būdus, siūlytų Lietuvos gerovės kūrimo priemones;
* į frakcijas pasižada jungtis savo deklaruotų programų principu;
* geros sveikatos, tinkančios Seimo nario pareigoms atlikti;
* nesusiję priesaika ar pasižadėjimu užsienio valstybėms;
* viešai pateikę visų partijų ir organizacijų sąrašą, kurių veikloje dalyvavę (įskaitant KGB struktūras), ir renkamas pareigas;
* pakeitę nedaugiau kaip dvi partijas per Lietuvos Nepriklausomybės laikotarpį (nuo 1990 m.) ;
* pateikę paskutiniųjų 10-ties metų profesinio užimtumo sąrašą (darbovietės, pareigos);
* pateikę deklaracijas apie šeimos registruoto turto dydį , jo įgijimas turėtų būti pateisinamas bei sumokėti valstybei pajamų mokesčiai;
* turi tvirtą požiūrį į tradicinę šeimą, moraliai tvirti, gyvena registruotoje santuokoje;
* įsipareigoja teikti svarbiausius įstatymų projektus bei pataisas.Būtina priimti drausminantį Seimo nario darbo sąlygų įstatymą (Seimo nario darbo kodeksą). Be to, tai įpareigoja Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo išaiškinimas - LR Konstitucijos 60 str. ( įstatymo projektas yra parengtas ir registruotas Seime, neatsiranda „valios“ priimti).
* sutinka, jeigu jis bus išrinktas vienmandatėje rinkimų apygardoje, pasirašyti įsipareigojimą - sutartį su rinkimų apygardos bendruomenės atstovais, LR Vyriausiąja rinkimų komisija nekeisti partijos (partijos nariams), nevyriausybinės visuomeninės organizacijos iki išrinkto LR Seimo kadencijos pabaigos, vykdyti rinkėjams duotus raštu programinius rinkiminius įsipareigojimus, nepažeidinėti moralės, darbo drausmės, neužimti tuo pačiu metu Vyriausybės nario ir Seimo nario pareigų (užimti tik Seimo nario vietą, nes, vykdant parlamentinę priežiūrą, atsiranda interesų konfliktas su Seimui atsiskaitančiomis institucijomis, tarnybomis), nutraukti darbo ar kitokią veiklą, nesuderinamą su Seimo nario statusu, sutikimą būti šios partijos, nevyriausybinės organizacijos (asociacijos) iškeltu kandidatu ir gyvenančiu konkrečioje kandidatavimo rinkimų apygardoje bei būti atšauktam iš LR Seimo rinkėjų valia ar grąžinti Seimo nario mandatą. Nevykdant įsipareigojimų - sutarties, apygardos rinkėjų bendruomenė, išrinkusi LR Seimo narį ir surinkusi du trečdalius galiojančių parašų nuo balsavusiųjų už jį, gali inicijuoti Vyriausioje rinkimų komisijoje ar Apygardos teisme suteikto mandato atšaukimą, jeigu negrąžina savo noru Seimo nario mandato;
Pagal partijų sąrašus daugiamandatėje apygardoje reitinguojant rinkimų biuleteniuose tikslinga 31– mą Nr. (pavardę) atkelti į sąrašo pradžią vietoj 1-mo Nr.; 32-ą Nr. atkelti vietoje 2-o Nr. ir t. t. Tokiu būdu įvyktų kartų kaita, keistųsi Seimo veidas.
Lietuvos rinkėjų neryžtinga veikla, abejingumas, nedalyvavimas demokratiniais pagrindais valstybės valdyme per daugiau nei 20 metų niekur nenuvedė, per artimiausius 40 metų kai kas pasitaisys ir be mūsų menkų pastangų, tačiau ne visiems tą gerovę pamatyti... Reikia rinkėjams nedejuoti, daryti rimtas išvadas, sąžiningai atlikti darbdavio pareigą, parinkti darbininkus į Seimą ar savivaldybes ir pastoviai kontroliuoti, ką veikia išrinktieji. Kitas kelias – būti amžinais vargo kankiniais.
Atgal