VALSTYBĖS LAIKRAŠTIS. ĮSTEIGĖ DR. J.BASANAVIČIUS 1917 M. VASARIO 28 D..

POLITIKA

09 18. Kandidato į LR Seimo narius atitikties vertinimo rekomendacijos rinkėjui

Vincentas Jasiulevičius

rinkėjas, valdymo sistemų specialistas

Gerbiamas rinkėjau, jeigu esi sąmoningas Lietuvos pilietis, tai šį rudenį garbingai atlik rinkėjo pareigą.

Lietuvos Respublikos Seimo narys, Tautos atstovas, renkamas 4 metams remiantis visuotine rinkimų teise ir slaptu balsavimu (garantuoja LR Konstitucija). Seimo nariai neturi valios tinkamai pataisyti Rinkimų Įstatymą, kad tiesiogiai, be tarpininkių- partijų sąrašų galėtume išsirinkti Seimo narius.Pabandykime nors vieną kartą sąžiningai išrinkti Seimo „darbininkus“, pasamdyti ir kontroliuoti jų  veiklą.Kiekvienas – jaunas ir senas – privalome paklausti savęs: „Ką padariau, kad Lietuvoje būtų geriau gyventi?“ Skaudu, kad jaunimas  viską  meta ir bėga iš Lietuvos, negalvodamas, ką reikia daryti čia ir dabar. O tėvai, seneliai neaiškina ir nepadeda susivokti, kad daug kas priklauso nuo jų pačių. Intelektualai, švietėjai nevykdo   švietėjiškos veiklos, čia yra švietimo spraga. Vietos bendruomenėms ir kiekvienam piliečiui reikia būti sąmoningiems ir būtina imtis darbdavio vaidmens – iš pasiųstojo į Seimą ar savivaldą  atstovo reikalauti patikėtas pareigas atlikti atsakingai, sąžiningai, kompetentingai. Dalyvaukime rinkimuose bent 70-80 procentų  ir  sąžiningai parinkime Seimo „darbininkus“, pasamdykime ir pastoviai  kartą per ketvirtį sulaukime atsiskaitymo už parlamentaro veiklą. Dabar  rinkimuose dalyvauja  apie 40 proc. rinkėjų - trys, keturios kartos senosios nomenklatūros, kurie pastoviai išrenka „amžinus“  tautos atstovus. Jie rūpinasi savomis problemomis, jų rankose atsidūrė pagrindinis  valstybės  turtas. Dabartiniai Seimo nariai vengia pataisyti Rinkimų (Seimo, Savivaldos) Įstatymus.Klesti partinių kandidatų privilegija būti įrašytiems dviejuose rinkimų sąrašuose.Šiuo metu galiojantis  LR Seimo rinkimų įstatymas negarantuoja galimybės Seimo nariais  rinkti žmones pagal jų profesinį pasirengimą, kompetentingumą, autoritetą, atsakomybę. Neskaidrus ir rinkimų kampanijos finansavimas, o save iškėlę kandidatai ir partijos nesačios  LR Seime negali būti finansiškai remiami. Trūksta informacijos  apie kandidatus, kadangi jiems neprivalu pateikti savo veiklos programas kadencijos Seime laikotarpiu, kurioje  būtų pasiūlytos Lietuvos gerovės kūrimo priemonės, įžvalgos bendravalstybinių  problemų sprendimams.

Vienmandatėse  apygardose tiesiogiai išrinktas 71 Seimo narys yra LR Seimo dauguma ir turi atsiskaityti juos išrinkusioms bendruomenėms, kurios susivienijusios gali ir privalo pareikalauti spręsti probleminius klausimus ir inicijuoti svarbiausius įstatymus. Žinokime, kad gerovės kūrimas mūsų rankose, Lietuvos pilietis – rinkėjas yra ir bus visada teisus, jeigu sąžiningai, nesavanaudiškai atliks rinkėjo pareigą.Tik tuomet iš esmės keisis reikalai į gerąją pusę.

<sk>Kandidato į LR Seimo narius tinkamumo vertinimo rekomendacijos rinkėjui.

   <text>Šie rekomendaciniai patarimai gali padėti susiorientuoti rinkėjams ir pretendentams į LR Seimą  savęs įsivertinimui bei jų patarėjams, siekiant užtikrinti rinkimų visuotinumą, skaidrumą, viešumą.

Rinkime asmenis tik kompetentingus, turinčius autoritetą LR Seimo narius. Seimo nariais gali būti asmenys, kurie:

* yra sulaukę nemažiau 25 metų,nemažiau 5 metų gyvena  Lietuvoje;

* Jeigu asmuo teistas, kandidatuoti gali ne anksčiau kaip po 8 metų nuo bausmės atlikimo, o apkaltos būdu praradę pareigas – ne anksčiau kaip po 12 metų. Jeigu vykdomas teisminis tyrimas, asmenys nerenkami.

* nėra įrašyti  dviejuose rinkimų sąrašuose (vienmandatiniai, daugiamandatiniai);

* yra vietiniai (rinkimų) bendruomenės nariai, nemažiau 3 metų gyvenantys toje vienmandatėje  rinkimų apygardoje ir  įrašyti  jos rinkimų sąraše;

* nebuvę išrinkti daugiau kaip du kartus iš eilės, praleidę vieną kadenciją;

* vykdė programinius įsipareigojimus rinkėjams;

* turi aukštąjį išsilavinimą– nežemesnį  negu magistro laipsnį ar jam prilygintą (teisės, ekonomikos, sveikatos, žemės ūkio, kultūros ir kitų profesijų atstovai);

* pateikę kadencijos laikotarpiui savo veiklos programą Seime (nemažiau 2-jų puslapių), kurioje  įžvelgtų bendravalstybines problemas, jų sprendimo būdus, siūlytų Lietuvos gerovės kūrimo priemones;

* į frakcijas pasižada jungtis savo deklaruotų  programų  principu;

* geros sveikatos, tinkančios Seimo nario pareigoms atlikti;

* nesusiję priesaika ar pasižadėjimu užsienio valstybėms;

* viešai pateikę visų partijų ir organizacijų sąrašą, kurių veikloje dalyvavę (įskaitant KGB struktūras), ir  renkamas pareigas;

* pakeitę nedaugiau  kaip dvi partijas  per Lietuvos Nepriklausomybės laikotarpį (nuo 1990 m.) ;

* pateikę paskutiniųjų 10-ties metų profesinio užimtumo sąrašą (darbovietės, pareigos);

* pateikę deklaracijas  apie šeimos registruoto turto  dydį , jo  įgijimas turėtų būti pateisinamas bei sumokėti  valstybei pajamų mokesčiai;

* turi tvirtą požiūrį į tradicinę šeimą, moraliai tvirti, gyvena registruotoje santuokoje;

* įsipareigoja teikti svarbiausius įstatymų projektus bei pataisas.Būtina  priimti  drausminantį Seimo nario darbo sąlygų įstatymą (Seimo nario darbo kodeksą). Be to, tai įpareigoja Lietuvos  Respublikos Konstitucinio Teismo išaiškinimas - LR Konstitucijos 60 str. ( įstatymo projektas yra  parengtas ir registruotas Seime, neatsiranda „valios“ priimti).

* sutinka, jeigu jis bus išrinktas vienmandatėje  rinkimų apygardoje, pasirašyti įsipareigojimą - sutartį su rinkimų apygardos bendruomenės atstovais, LR Vyriausiąja rinkimų komisija nekeisti partijos (partijos nariams), nevyriausybinės visuomeninės organizacijos iki išrinkto LR Seimo kadencijos pabaigos, vykdyti rinkėjams duotus raštu programinius rinkiminius įsipareigojimus, nepažeidinėti moralės, darbo drausmės, neužimti tuo pačiu metu Vyriausybės nario ir Seimo nario pareigų (užimti tik Seimo nario vietą, nes, vykdant parlamentinę priežiūrą, atsiranda interesų konfliktas su Seimui atsiskaitančiomis institucijomis, tarnybomis), nutraukti darbo ar kitokią veiklą, nesuderinamą su Seimo nario statusu, sutikimą būti šios partijos, nevyriausybinės organizacijos (asociacijos)  iškeltu kandidatu ir gyvenančiu konkrečioje  kandidatavimo rinkimų apygardoje bei būti atšauktam iš LR Seimo rinkėjų valia ar grąžinti Seimo nario mandatą. Nevykdant  įsipareigojimų - sutarties, apygardos rinkėjų bendruomenė, išrinkusi LR Seimo narį ir surinkusi du trečdalius galiojančių parašų nuo balsavusiųjų už jį, gali inicijuoti Vyriausioje rinkimų komisijoje ar Apygardos teisme suteikto mandato atšaukimą, jeigu negrąžina savo noru Seimo nario mandato;

Pagal partijų sąrašus daugiamandatėje apygardoje reitinguojant rinkimų biuleteniuose tikslinga 31– mą  Nr. (pavardę) atkelti į sąrašo pradžią vietoj 1-mo Nr.; 32-ą Nr. atkelti vietoje 2-o Nr. ir t. t.  Tokiu būdu  įvyktų kartų kaita, keistųsi Seimo veidas. 

Lietuvos rinkėjų neryžtinga veikla, abejingumas, nedalyvavimas demokratiniais pagrindais valstybės valdyme per  daugiau nei 20 metų niekur nenuvedė,  per artimiausius 40 metų kai kas pasitaisys ir be mūsų menkų pastangų, tačiau ne visiems tą gerovę pamatyti... Reikia rinkėjams nedejuoti, daryti rimtas išvadas, sąžiningai atlikti darbdavio pareigą, parinkti darbininkus į Seimą ar savivaldybes ir pastoviai kontroliuoti, ką veikia išrinktieji. Kitas kelias – būti amžinais vargo kankiniais.

Atgal